Szlogenek az új, 2013-as Seat Leon sajtóanyagából: Spanyolok és németek vagyunk. Szenvedélyes perfekcionisták vagyunk. Érzelmes műszakiak vagyunk. Minden, amit tudunk, minden, amit érzel. Célt adunk a dizájnnak. Technológiát hozunk az életbe. Az autó a szívnek és az agynak. A leggyönyörűbb módja egy funkcionális autó vezetésének. Enjoyneering – élvezettervezés.
Hát ez tényleg még gombócból is sok.
Ha abból indulnánk ki, hogy jó bornak nem kell cégér, ennyi marketingmaszlag után már zsigerből le kéne írnunk az új Leont. Pedig ez a borzasztó szlogen-cúnami nem annak a jele, hogy a Seat új alsó-középkategóriás modellje nagyon rászorulna a dicsérgetésre. Épp ellenkezőleg. A német-spanyol márka azért kínlódik ilyen sokat valamiféle üzenet kényszeres megfogalmazásával, mert egy olyan autót szeretne eladni nekünk, ami egy picike apróságtól eltekintve az az autó, amiről az egész kategória hagyományosan a nevét kapja. A Seat Leon lemezei alatt egy vadonatúj, nagyon jó, nagyon korszerű, csendes, modern, kényelmes, teljesen testre szabható autó, a 2013-as Év Autója díj nagyon is esélyes várományosa, egy Volkswagen Golf VII.

A harmadik generációs Seat Leon szögletesebb, élesebb, audisabb lett érzékibb, gömbölydedebb elődjénél. Technikája, motorjai a VW-csoport legókockái
Olyannyira a kétségbeesett marketing-kommunikáció volt a lényeg, hogy a kocsit alig tapasztalhattuk meg egy kis időre. Elmentünk 90 kilométert Malagából északra egy 1,4-es, 122 lóerős kocsival. A bőrkárpitos, bézs belterű, gazdagon felextrázott kocsi csendes, dinamikus, kényelmes autónak bizonyult. A turbómotor éppen olyan remek, mint más VW-kben szokott; alul is nyomatékos, fent is szívesen húz.

A beltér éppoly változatos lehet, mint a VW-csoport többi autójában. Luxusautós, bézs belsővel, sportosan tartó bőrülésekkel, vagy fullfapados, műanyagkormánnyal, manuális klímával
“4,26 méter hosszú az ötajtós spanyol, így 5 centivel rövidebb, mint elődje, de tengelytávolsága 6 centivel hosszabb, így az utastér és a csomagtartó nem veszített méretéből. A rövidebb túlnyúlásokkal sportosabbnak hat az autó, az első tengely pl. 40 milliméterrel került előrébb. A csomagtartó 40 litert nőtt, 380 literes.
Széles motorkínálattal kezd az új kompakt, motorjai 1,2-2,0 liter hengerűrtartalom közöttiek, mindegyik közvetlen üzemanyag-befecskendezéses és turbófeltöltős, átlagosan 22 százalékkal kevesebbet fogyasztanak, mint korábban. A legkisebb benzines 1,2 literes, 86 és 105 lóerő teljesítménnyel kerül a Leonba, az 1,4 TSI 122, az 1,8 TSI 180 lóerős. Dízelből az 1,6-os 90 és 105, a 2,0 literes 150 és 184 lóerős. Öt- vagy hatfokozatú manuális, illetve hat- vagy hétfokozatú duplakuplungos automata sebességváltó tartozik a motorokhoz.
Ezúttal is készül Ecomotive változat, a start&stop rendszerrel is felszerelt 1,6-os dízelmodell szabvány szerinti fogyasztása csupán 3,8 liter, CO2-kibocsátása 99 gramm/km. Mint a képek elárulják, ezúttal is készül majd FR sportváltozat, eleinte várhatóan a legerősebb dízellel, de később 200 lóerő feletti benzines kivitel is valószínű. Érdekesség, hogy kétféle futóművel készül az autó, 150 lóerőig torziórudas hátsó felfüggesztést alkalmaznak, míg ennél nagyobb teljesítmény esetén multilink kivitelt.

Elöl MacPherson felfüggesztésen táncol a Leon, hátul a gyengébb modellek csatolt hosszlengőkarokat, az erősebbek multilink futóművet kaptak, pont, mint a Golf
Szóval a LED-es fényszórók; ez a Leon egyetlen igazi iparági újdonsága. A kompakt kategória első modellje a Leon, ami felárért – egyelőre nem tudjuk, mennyiért – izzószál nélkül is megvásárolható. A programunkban szerepelt is egy éjszakai tesztvezetés, gondolom, pont az új lámpák kipróbálására. De ez valamiért elmaradt.
Az első prezentáció után azonnal be kellett ülnünk egy másik Leonba, és téphettünk vissza Malagába. Ezúttal egy fapados 1,6-os dízelt kaptunk, műanyagkormánnyal, műanyag váltógombbal, érintőképernyővel, de navi nélkül. Még a középkonzol alján lévő tárolórekesz fedele is hiányzott.
A sztrádán mellénk került egy magyar újságíró-páros egy piros, FR kivitelű autóval. Ezt le is fotóztam párszor menet közben a mi autónk ablakából, és ez a pár kép, meg ez itt jobbra, a dízel fordulatszámmérőjéről 100-nál minden, amit a Leonról lőnöm sikerült.
Malagában ugyanis egy másik kockasátor várt minket, ahol dizájn-cipők, dizájn-székek, dizájn-bukósisakok, dizájn-poharak között magyarázgatta egy dizájn-guru, milyen fontos dolog a dizájn. És itt aztán megkaptunk az arcunkba az enjoyneeringet, meg a többi szlogent élőszóban és reklámfilmek formájában is.

Íme, egy autóbemutató prezentációs standja. A sok dizájnos cipőtől, bukósisaktól, pohártól és széktől teljesen meggyőződtem arról, hogy a kompakt kategóriában csak Leont szabad venni
Azt már végképp nem értem, mi olyan titkos a Leon kabinjában, hogy a mi sajtóanyagunkban és a Seat nemzetközi sajtóoldalán egyarán mindössze egyetlen belsőtér-fotó szerepel a Leonról. Én kérek elnézést a márka rajongóitól; ahogy megkaptuk a hazai tesztautót, azonnal mutatjuk a részleteket! Addig be kell érjük ezzel a képpel (a kockasátorból), melyen az előadó a Leon – valóban – jól átlátható műszerfalát demonstrálja:
Ha több időt engedtek volna eltölteni a kocsival, most jobb szívvel írhatnám le a végső verdiktet:Emberek, a Leon az első benyomásaim szerint minőségében kifogástalan, műszakilag a Golffal egyenértékű autó; csak az ár és az egyéni ízlés számít annak eldöntésében, hogy VW vagy Seat logóval érdemesebb megvenni a kocsit.
Ár még nincs, ízlés már van: én már csak azért is a Seatot választanám, mert annak nem az a neve, hogy Népautó.
Persze ez egy olyan érv, amit a Volkswagen leányvállalataként működő spanyol márka nem hozhatott fel maga mellett – nyilván ezért maradt a sokkal szerencsétlenebb és hiteltelenebb Enjoyneering.









