A motorsport-rajongók számára mindenképp örömteli, ha a különféle szakágakban pezseg az élet. Látjuk ezt a Forma-1-ben is, új motorgyártók és csapat is érkezik a szériába, de még inkább igaz ez a WEC-re, vagyis az endurance vb-re, mely gyakorlatilag aranykorát éli. Abba azonban bele sem gondol az ember, milyen út és mennyi munka vezet ahhoz, hogy az alapötletnek kézzel fogható eredménye lehet a versenypályán.
Ebben a cikkünkben nagyjából ezt szeretnénk bemutatni, alanyként az Alpine-t véve, akik exkluzív betekintést engedtek a kulisszák mögé is a 2025-ös Le Mans-i 24 óráson.





Volt honnan építkezniük
Az Alpine számára nem ismeretlen a hosszú távú versenyzés fogalma. Olyannyira nem, hogy 1978-ban az A442B-vel Didier Pironi és Jean-Pierre Jaussaud meg is nyerték a 24 órás versenyt. A történetet abban az évben le is zárta a márka, és gyári szinten, önálló autóval vissza sem tértek 2024-ig.
A tavalyi szezon vegyesen alakult az új fejlesztésű A424-gyel. A fénypontot egy év végi dobogó jelentette, de a 3,4 lóerős, 680 lóerős V6-os motor turbója mindkét autójukban kilehelte a lelkét a 2024-es Le Mans-i 24 órás versenyen, még az első hat órában.
Innen kellett hát felállnia a csapatnak. A 2024-es év végi dobogó már biztató jel volt, de az Alpine-szurkolók még jobban reménykedhettek egy jó franciaországi eredményben, amikor a Mick Schumacher nevével fémjelzett 36-os autó a Le Mans előtti két futamról is dobogóra ért.
Fő a szerénység
Így érkeztünk meg a 24 órás verseny előtt egy nappal Le Mans-ba. Ekkor beszélgettünk Schumacherrel is, de ott volt mindenki a helyszínen, aki számít. A korábban az Alpine Forma-1-es csapatát is dirigáló Bruno Famin nem győzte hangsúlyozni, hogy szerénynek kell maradni, és nincsenek jelentős elvárások. Meglepően hangzott ez a megelőző eredmények ismeretében, de tény, hogy ők jobban tudják ezt, mint bárki más.
Azt sem volt szabad elfelejteni, hogy a mezőny hatalmas, 21-en szálltak harcba az összetett győzelemért, és Le Mans amúgy sem az a pálya, ahol minden további nélkül építkezni lehet arra, ami korábban történt. Ez a megmérettetés mindig több, mint egy adott világbajnokság egyik fordulója. Aki ezt megnyeri vagy jó helyen zár, az beírja magát a legnagyobbak közé.
Nem elég évekig dolgozni, még aznap is rá kell tenni egy lapáttal
Egy ilyen versenygépet folyamatosan lehet reszelgetni. Meg is teszi ezt minden alakulat, keresik a legjobb beállításokat, hogy minél gyorsabbak legyenek. Mindenre gondolni kell, és fel kell készülni arra is, amire előzetesen nem gondol az ember. Csak az Alpine-nál 45-en dolgoztak a két versenygépen, szerelőkkel, mérnökökkel, alkatrész-előkészítőkkel együtt a hétvégén.
Nekik nem csak 24 órát kell kibírniuk gyakorlatilag végig ébren, hanem egy hét masszív alvásmegvonás vár rájuk, melynek csak a csúcsa az egynapos ébrenlét. A 24 órás verseny előtt nekik fejben és testben is ott kell lenniük az edzések és az időmérők alatt, valamint azok között, amikor újra és újra szétszedik, majd összerakják az autót.
Katonás rendben az alkatrészek a paddockban. Mindegyiket bejáratták a 24 órás előtt
A két autóra a főbb külső aerodinamikai elemekből 3-3 jut, melyeket mind-mind bejáratnak a 24 órást megelőzően, így például kiderülhet, ha gond van valamelyikkel. Emellett váltót is cserélnek többször, a versenyre egy szinte vadonatúj egység kerül be a pilóták mögé.
A szerelőkből ez sokat kivesz, ami nem csoda. Muszáj pörögni, amikor feladat van, pihenni viszont csak a lopott percekben lehet.
Életkép a garázsból. Ekkor már csak 4,5 óra volt hátra a versenyből
És milyen pilótának lenni?
Röviden: nem leányálom. Már az alapfeladat sem egyszerű: menj huzamosabb ideig gyorsan, lehetőleg ne hibázz. Még akkor sem, ha beesteledik, vagy a szemedbe süt a nap, és a szélvédőre kenődött bogárhalomtól az orrodig sem látsz. Közben a kocsiban majd megsülsz – mert az Alpine A424-ben még légkondi sincs, mint más versenygépekben. Az autót ráadásul nem is egy, hanem három pilóta stílusának megfelelően kell egyszerre behangolni, ami a legjobb esetben is kompromisszumos megoldást jelent.
Kevésbé ismert tény, de a pilóták sem alszanak túl sokat a 24 órás alatt. Az nyilvánvaló, hogy a futam harmadát minden versenyző ébren tölti, hiszen vezet. Ébren kell azonban akkor is lenniük, amikor ők a soron következők, hiszen váltótársuknak bármikor gondja lehet, ami halaszthatatlan közbeavatkozást igényel. Aludni tehát egyszerre csak egy ember megy el a pilótahármasokból, és ez a nyolc óra is többször megszakított, hiszen nem egyhuzamban vezet mindenki nyolc órát.
A motorhome-ok ugyanolyanok, mint az F1-ben, ezekben a futam alatt azonban csak autónként egy pilóta aludhatott
Még ez sem mindig garantálja a sikert
Messze nem tökéletes, de sokat jelent – fogalmazott az Alpine Instagram-oldala azok után, hogy két autójuk ezúttal meglátta a kockás zászlót a 24. óra végén. Ez egybecsengett Mick Schumacher szavaival, aki a célba érést tűzte ki célul, és triója – Jules Gounon-nal és Frédéric Makowieckivel kiegészülve – a 11. lett. A testvérautót a magyar felmenőkkel rendelkező Ferdinand Habsburg, Charles Milesi és Paul-Loup Chatin a 10. helyig vitte. Ez a vb-n két bajnoki egységet jelent.
Felmerül a kérdés, hogy megéri-e egy 10. helyért csinálni ezt az egészet. „Bár mutattunk gyengeségeket, és nem voltunk elég gyorsak, erős a csapatszellem. Mindannyian együtt vagyunk ebben, és együtt küzdünk. Ez mindenkit arra motivál, hogy erősebben térjen vissza, és jövőre jobban teljesítsen” – mondta Habsburg.
És mi a helyzet az egész héten dolgozó, kialvatlan szerelőkkel? Talán a választ ez a vasárnap délutáni kép írja le a legjobban:
Úgy tűnik, megérte a sok szenvedés
A jövő hírnöke: Alpenglow Hy6
A 2025-ös Le Mans-i hétvégén egy másik Alpine-modell, az Alpenglow Hy6 is pályára hajtott. Különlegessége, hogy 3,6 literes biturbó V6-os motorja hidrogénnel üzemel, így megnyithatja az emissziómentes, de nem elektromos versenyzés kapuit.
Az erőforrás 740 lóerőre képes 7600-as fordulaton, és rengeteg hőt termel, ami meg is látszik a pályán is futó, kiállított darabon. A kritikusok szerint ez, valamint a magas nyomású hidrogéntartályok még mindig nagy kockázatot jelentenek pl. egy balesetnél, emiatt széleskörű elterjedésük jelen állás szerint lesz viharos gyorsaságú.
Ezzel együtt azonban el kell ismerni az ilyesfajta törekvéseket. Tény, hogy az Alpenglow látványos és gyors jelenség is volt Le Mans-ban, a hidrogénnel, mint üzemanyaggal pedig egyre több gyártó kacérkodik már.




