Sokaknak nem elérhetőek az utcavégi családi házak mögött működgető olcsó garázsszervizek, ráadásul egyre több autóhoz nemhogy számítógép, hanem megfelelő szoftver kell. Idővel mindenki ilyen kocsival jár majd, nem is kérdés.

Nemrég féktárcsákat és betéteket kellett cseréltetni a saját autómon, és éppen elkezdtem írni az árajánlatkérő e-maileket, amikor a kollégám meleg szívvel ajánlotta az oldtimer autóparkját ügyes kézzel rendben tartó szakiját. Ráadásul közel is van a műhelye, mondta, így átsétáltam a szerkesztőségből, de mindhiába. Amikor a tervezett összeget és a kocsi behozásának a lehetséges időpontját firtattam, gondterhelten babrált a laptopjával, a munkát sem tudta elvállalni, nemhogy összeget mondott volna előre. „Sajnos az én szoftverem ehhez a modellhez nem oké.”

Meglepve hallgattam, ám ennél is váratlanabbul ért, hogy a végül e-mailben megkeresett öt másik szerviz közül mindössze kettő válaszolt az árajánlatkérésemre. Ennyire nem kell a munka? Ez adta az ötletet mostani cikkünkhöz, amelynek előkészületeként három különféle márka modelljeire kértünk öt-öt-öt szervizből árajánlatot olaj-, olajszűrő- és légszűrőcserére. Vagyis a legalapabb munkára.

Az árajánlat pontos megadásához alvázszámra van szüksége a szervizeknek, szereztünk hát hármat: a cégünk munkatársai által használt egy-egy Toyotára, Mercedesre és Kiára kértünk árajánlatokat, az autók kettő és nyolc év közöttiek. Kedden indítottuk útjára a tizenöt levelet, most pedig közzétesszük a péntek reggelig begyűjtött tapasztalatokat. Márkaszervizek, szakszervizek és teljesen márkafüggetlen műhelyek is voltak a megkeresettek között, mindegyik saját honlappal, a kapcsolatfelvételre megadott e-mail-címmel. Budapesti és vidéki műhelyeknek egyaránt írtunk.

Szerintünk 48 órán belül illik reagálni a leendő ügyfél ajánlatkérésére – vajon mennyien válaszoltak a tizenötből? Melyik márkánál voltak a leggyorsabbak? És mekkora a legnagyobb árkülönbség adott modellen belül a legolcsóbb és a legdrágább ajánlat között?

Álnéven teszteltük az autószervizeket 1

Folyamatosan cserélődik az útjainkat koptató személyautó-állomány, a szerszámok mellett előbb-utóbb mindegyik jármű laptopot és szoftvert igényel majd. Ráadásul minél nagyobb városban él valaki, lakosságarányosan annál kevesebb „a szaki a szomszéd utcában megoldja csavarhúzóval” lehetőség. A tulajdonosok többségének eleve nincs is szerelő ismerőse, a szerviz kiválasztása előtt célszerű minél több helyről ajánlatot kérni az autónkra

A toyotás szervizek válaszai forintokkal

Márkától függetlenül mindenhová ugyanazt a pár soros, lényegre törő levelet küldtük. Autó márkája, modellnév, évjárat, és fontos: alvázszám. Olajat, olajszűrőt és légszűrőt szeretnénk cseréltetni, legyenek szívesek árajánlatot küldeni. Ebben az esetben egy hibrid Corolla volt a modell.

Ha érmeket osztanánk a leggyorsabban reagálóknak, a második helyért járó ezüst egy Toyota márkaszerviznek járna. Mindössze 17 perccel a levelünk elküldése után megérkezett az árajánlat egy kelet-magyarországi műhely munkafelvevőjétől. A fizetendő összeg 92 858 forint.

Álnéven teszteltük az autószervizeket 2

Toyota Corolla tesztautó

Hiába a villámgyorsaság, a márkalogós PDF-ként csatolt ajánlat csak félig részletezte, hogy miből áll össze a közel százezer forint. Az olajra (amelynek nem árulták el a márkáját) 24 700 forintot írnak, az olajszűrőre 6000-et és ennyi. Légszűrőre nincs ár. Nem tudni, mennyi munkaórát számolnak el erre a munkára, és mennyi az óradíj náluk.

Fél órán belül befutott egy ennél részletesebb levél is, budapesti, márkafüggetlen szerviz tulajdonosa a feladója. Természetesen millió oka lehet annak, hogy egy szerviz válaszol vagy nem, és még annak is, mennyi időn belül reagál a leendő ügyfél kérésére. Tengernyi a munkájuk, vagy éppen betegség miatt otthon fekszik az illetékes válaszadó, bármi megtörténhet, éppen ezért a pozitív és a negatív példáknál sem áruljuk el a konkrét szervizek neveit. Ugyanakkor fenntartjuk, hogy két napon belül igenis illik reagálni a levelekre, ha valaki kirakja az e-mail-címét, hogy ott is lehet keresni.

Három szűrő árai mellett (olaj: 3200, levegő: 10 230, pollen: 5420) a motorolaj mennyiségét (4,3 liter) és árát (36 000) is megírta ez a cégvezető, valamint a munkadíjat (25 000 + áfa), ez így összesen 86 580 forint. Okosabbak is vagyunk, az ár is kedvezőbb minimálisan a márkaszervizesnél, habár itt sem tudjuk, milyen márkájú olajat töltenének ennyiért az autóba, márpedig nem csak árban, minőségben is van különbség közöttük. Ez így kicsit vakrepülés, még ha nem is feltételezzük senkiről, hogy a lehető legolcsóbban tölti az ügyfél autójába.

Összesen négy válasz érkezett az öt toyotás levélre, bő két órával a megkeresésünk után befutott egy másik márkafüggetlen szerviz ajánlata is. Mind közül a legrészletesebb, megnevezve a szűrők (7200, 3000 és 7000 forint) márkáját és árát, olajból pedig három különféle márkát is ajánlott, mindet árral (40 000, 35 000 vagy 26 000 forintért), ezen felül ő írt diagnosztikáról (5000), leeresztőcsőről (2000), segédanyagról (2000) és végül a munkadíjról (18 000). Mind bruttó ár.

Álnéven teszteltük az autószervizeket 3

A felhasznált alkatrészek számában is van eltérés egy ennyire alap munkánál. Szimpatikus, ha többféle márkájú olajról adnak ajánlatot

A negyedik toyotás ajánlat közel egy nappal a megkeresés után futott be. Nagyon hasonló volt az előzőhöz, ugyan itt egy negyedik olajmárkára írtak összeget (30 000 forint), a szűrők ugyanannak a német cégnek a termékei (olajszűrő: 4000, levegőszűrő: 10 000, pollent nem írtak), segédanyag is szerepelt a listán (2500) és a 19 000 forintos munkadíj. Ez így együtt bruttó 73 000 forint.

Jöjjenek a Mercedes-szervizek!

Dízel C-osztályra kértünk árajánlatokat, és az öt elküldött levélből mindösszesen kettőre kaptunk választ, de megérte. Itt látni messze a legnagyobb árkülönbséget a befutott ajánlatok között.

Az első ajánlat egy német európai alkatrészgyártó óriás nevét és logóját viselő szervizhálózat budapesti műhelyétől érkezett egy órán belül. Megnevezték az olaj márkáját, hogy két órát számolnak fel a munkára, még alátétre is felütöttek 500 forintot. A végösszeg bruttó 78 000 forint.

A másik válasz márkaszerviztől érkezett, szintén a fővárosból, egy napon belül. Itt másfél órát írtak a munkára, nincs márkamegnevezés az olajnál, ugyanakkor több tételből áll a felsorolás, de a legnagyobb különbség a végösszegnél látható: 164 000 forint. 78 ezer és 164 ezer ugyanarra a munkára.

Markáns árkülönbséget írtak a hatliternyi felhasználandó olajra (21 000 forint és neves olajmárka vs. 51 000 forint, nem tudni, milyen brand, de márkaszerviznél remélhetőleg a létező legmagasabb a szint). Ütős a munkadíj árának eltérése is (23 000 forint szemben az 54 000-rel), míg éppen tízezer forintos eltérés volt a levegőszűrő áránál (27 000 vs. 37 000), plusz egyéb, apróbb árkülönbségek.

Álnéven teszteltük az autószervizeket 4

Mercedes-Benz C-osztály tesztautó

Végül egy olyan modell, amely pár éve népautó nálunk

Hosszú évek óta top 10-es modell a Kia Ceed, nálunk sokak által használt cégautó, amely a használt autós piacon is egyre inkább tömegek által keresett kompakt. Vajon a japán riválisához képest milyen árajánlatokat kaptunk a dél-koreai kihívóra?

Ötperces reakcióidővel a tesztünk bajnoka egy Kia-márkaszerviz lett, de nem forintos ajánlat érkezett, hanem egy kérdés: esedékes karbantartást szeretnénk vagy csak a felsorolt műveletek cseréjét? Utóbbival kapcsolatban megjegyezte a diszpécser, hogy „ebben az esetben nem kerül leigazolásra a szervizkönyvben” a munka. Igazán érdekes megjegyzés, hogy ha beviszem egy márkaszervizbe a fiatal autómat olajcserére, akkor az miért „nem kerül leigazolásra” a digitális szervizkönyvében az általuk végzett munka. Aki tudja, írja meg kommentben.

Túl snassz válasznak tűnik, hogy azért, mert így a drágább opcióra kényszerítik rá a tulajdonost, a szervizkönyv vezetése, hamisítása stb. jogi kategória.

Sebaj, válaszoltunk a kérdésre: eredetileg csak a felsoroltakra gondoltunk, de ha már így rákérdezett, küldjön legyen szíves árajánlatot mindkettőre. Sajnos erre sem két különálló PDF érkezett egyből részletes összegekkel és szimpatikus árakkal a végén, hanem egy újabb kérdés. Mennyi kilométer van az autóban? A tizenöt olajcserés megkeresés közül egyik esetben sem kérdeztek rá egyik márkánál sem a futásteljesítményre, de még mielőtt erre reagáltunk volna, fél óra múlva újabb, kimondottan hosszú szöveget tartalmazó levél érkezett ugyanettől a feladótól.

Álnéven teszteltük az autószervizeket 5

Kia Ceed tesztautó

Még mielőtt reagáltunk volna a kilométeres kérdésére, elküldött egy 76 000 forintos ajánlatot. Ebből a munkadíj a legnagyobb tétel (24 000), aztán az olaj (21 000, nincs márka megnevezve), majd itt is a levegőszűrő jön (9000), plusz az apró. Ez a válaszlevél kilógott a mezőnyből azzal, hogy a legkorábbi lehetséges időpontokra is küldött két opciót (ami kimondottan szimpatikus), másrészt hosszan ajánlotta a figyelmünkbe a „Kia Assistance Mobilitás Plusz szerződést, melyet most kedvező 8990 forint bruttó áron megköthet a szervizünkben”.

Ezen felül udvariasan így folytatódott a levél. „Kérjük, tekintse meg az autókhoz kínált kiegészítők és tartozékok széles választékát az alábbi https://www.kia.com/hukatalogus/#/ weboldalon, és ha valamelyik elnyerte tetszését, munkatársaink szívesen segítenek a megrendelésben és a felszerelésben. Az ügyfélváróban kényelmesen elfogyaszthat egy kávét, illetve egy üdítőitalt. Amennyiben nem várja meg a gépkocsi szervizét, abban az esetben taxit hívunk Önnek, vagy bérautót tudunk felkínálni (szabad járműpark esetén) a városba vagy a hazajutáshoz, amely igényét legyen kedves bejelentkezéskor előre jelezni.”

Ez már valami. Jó érzéseinket csak növelte, hogy egy másik importőrhöz kapcsolódó másik Kia -márkaszerviz levele – sőt, ajánlata – ezt is tudta überelni. Itt is alap volt a kávé és a wifi, de felajánlották „egyeztetés alapján Kia tesztjárművek kipróbálását” is. Ha viszont lelépnénk erre a két órára, „a javítás idejére kedvezményesen tudunk bérautót, elektromos rollert, BKK-jegyet biztosítani” – írták egy szimpla olajcsere esetére, amiért ők 75 000 forintot kértek volna.

Így kell kinézni a márkaszervizes kommunikációnak 2024-ben, ha ez itt és most egy valódi olajcserés, valódi árajánlatkérés lenne, nem is mennénk tovább. Pedig a Kiára befutott egy vidéki, független szerviztől egy még kedvezőbb, 64 ezer forintos ajánlat is.