Csütörtökön – igen, csütörtökön, erről egy kicsit lejjebb – megkezdődik a 2024-es Forma-1-es világbajnokság, a szezon indulása előtt áttekintjük, mi változott idénre, hogyan alakul a naptár, milyen érdekességekre számíthatunk az idei évben.

Rekordnaptár – ’24-re 24 forduló

A Forma-1 az elmúlt pár évben próbálkozott már 23 fordulós szezonokkal, de ilyen-olyan okokból mindig estek ki futamok, idén azonban még emelik is a tétet: ha minden jól megy, 24 hétvégén figyelhetjük majd a csapatok és pilóták küzdelmeit.

Az idény Bahreinben indul, ám ott, majd a következő héten, Szaúd-Arábiában is rendhagyó menetrenddel. Míg évtizedeken keresztül kvázi kőbe volt vésve, hogy az F1-es verseny kedvéért vasárnap délután kettőre kell a lelátóra, vagy otthon a tévé elé ülni, az elmúlt években lett ebből 15 óra, 15.10, 16 óra, sőt, tavaly Las Vegasban ottani idő szerint már szombat éjjel vágtak neki a futamnak. Idén három szombatos forduló jön.

A jövő héten kezdődő muszlim böjti hónap, a ramadán miatt a dzsiddai versenyhétvégét csütörtök-péntek-szombatra húzták előre, a logisztika megkönnyítésére pedig az első állomáson, Bahreinben is így tesznek. Ha nem akarunk lemaradni a futamokról, szombaton kell tévé elé ülnünk! A tavaly debütált új Las Vegas-i Nagydíj szintén szombaton lesz – igaz, nekünk már vasárnap reggel.

Nagy változás a Forma-1 közvetítésében 1

Újra Kínába megy az F1 (Getty Images)

Visszatér a koronavírus-járvány beindulása óta hiányzó Kínai Nagydíj, ezzel párhuzamosan a Japán Nagydíj tavaszra költözik – Szuzuka és Sanghaj adja a 4-5. fordulót. Baku épp az ellenkező irányba mozdul: a japán forduló helyét elfoglalva szeptemberre került. Tavaly árvíz miatt elmaradt, de idén újra megpróbálkoznak az Emilia-romagnai Nagydíj megrendezésével Imolában. Az idény december 8-án zárul majd az Abu-dzabi Nagydíjjal.

2024-ben is hat hétvégén lesz sprint, ám megint új bonyolítási rendszerben. Míg tavaly a sprint időmérője és a verseny is szombatra esett, ezúttal péntekenként egy szabadedzés után következik a sprint kvalifikációja, míg maga a sprintfutam a szombati nap első eseménye lesz, aznap délután pedig a vasárnapi nagydíj időmérőjét tartják majd. Sprintet 2024-ben Kínában, Miamiban, Ausztriában, Austinban, Sao Paulóban és Katarban rendeznek.

Előbb nyílik a DRS

Az erőforrások idénre is maradnak az egy évtizede bevezetett, 1,6-os, turbós hibridek, ahogy az aerodinamikára, a kasztnira vonatkozó előírások sem változtak, ezzel együtt azért lesz néhány műszaki és sportújítás.

Ami a versenyzést illeti, a sprintekre vonatkozó tavalyi változtatást átvezetik a rendes nagydíjakra is, azaz az idei évtől a rajtot/újraindítást követően a negyedik helyett már a második tiszta versenykörben nyitható lesz a DRS, azaz a hátsó szárny.

Nagy változás a Forma-1 közvetítésében 2

Már a második körtől működik majd (Getty Images)

Biztonsági okokból az idei autókon meg kellett erősíteni a bukókeretet.

Lazítottak és szigorítottak is a tesztelésre vonatkozó előírásokon: a forgatási napokon eddig a csapatok évente két napon, alkalmanként 100-100 km-t tehettek meg az aktuális modellel, idénre 200-200 km-re növelték a távot. Szigorúan nézik azonban a régebbi autók bevetését: mivel az idei évtől elérhetővé vált 2022-es modellek koncepciója alapvetően megegyezik az ideiekkel, azokat csakis olyan alkatrészekkel lehet pályára küldeni, melyeket vagy hivatalos teszten, vagy versenyhétvégén már bevetettek. Fű alatt nem lehet fejleszteni.

2026-ban jön az újabb nagy szabályváltozás az új erőforrásokkal, ám az arra való felkészülést is korlátozták: a ’26-os modelleken idén még nem dolgozhatnak a csapatok.

Nagy változás a Forma-1 közvetítésében 3

Irgalmatlan összegekre büntethetik őket (Getty Images)

Súlyos pénzbírságok: 2024-től a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyfelügyelői akár 1 millió eurós pénzbüntetést is kiszabhatnak a versenyzőkre – ez a korábbi maximális összeg négyszerese.

A csapatok fellebbezési lehetőségeit megkurtították: az adott esemény (verseny) után 14 nap helyett már csak 96 óra, azaz négy nap áll majd rendelkezésre a felülvizsgálati kérelem beadására, ráadásul illetéket is kell fizetni.

„Új” csapatok, új színek

2024-re két csapat nevet, identitást váltott. Az annak idején Toro Rossóként alapított, 2020-tól négy idényen keresztül AlphaTaurinként működött kisebbik Red Bull-alakulat idénre Visa CashApp RB néven fut, a közvetítésekben simán az „RB”-t kell figyelni. A VCARB 01 névre hallgató modelljük kék-fehér-króm-piros festést kapott, a Toro Rosso késői fényezéseit idézve.

2017 óta Alfa Romeóként szerepelt a svájci Sauber, ám az olasz autómárka elbúcsúzott, és mielőtt 2026-ban az Audi venné saját nevére a hinwilieket, a főszponzorok, az online szerencsejátékos Stake és a streamingszolgáltató Kick adják az új arculatot. Az autó fekete-almazöld lett.

A 2024-es autók – kattints a képre, galéria nyílik!

Nagy változás a Forma-1 közvetítésében 4

2024-ben egyébként érdemes lesz figyelni a Saubert illető híreket, ugyanis lehet, hogy dugába dől az audis átvétel, és már arról is hallani, hogy a saját jogon beszállni kívánó, de az F1 vezetése által elutasított amerikai Andretti vásárolhatja be magát hozzájuk.

Jön a legbolondabb silly season?

Ugyan 2023-ról 2024-re semmilyen versenyzői mozgás nem történt, idén egészen őrületes lehet a pilótapiac. Tucatnyi pilóta szerződése fut ki, tulajdonképpen csakis a Red Bull-os Max Verstappen, a ferraris Charles Leclerc, a mercedeses George Russell és a McLaren-páros helye tűnik biztosnak.

Nagy változás a Forma-1 közvetítésében 26

2024-re mindenki maradt a helyén, de idén vad keringő kezdődik (Getty Images)

Miután Lewis Hamilton „ledobta az atombombát”, bejelentette, hogy 2025-től a Ferrarinál vezet majd, óriási helyezkedés jöhet. Olyan nevek lesznek a piacon, mint Sergio Perez, Carlos Sainz, Fernando Alonso, a Red Bull és a Mercedes üléséért hatalmas verseny, helyezkedés lehet, hogy a többi pilótáról, csapatról ne is beszéljünk.

Hónapokra el leszünk látva hírekkel, spekulációkkal.

Nagy változás a Forma-1 közvetítésében 27

Az utolsó évét kezdi a Mercedesnél (Getty Images)

Új főnökök

Kezdjük a biztosakkal: az amerikai Haas január elején menesztette az alapítás óta velük dolgozó, a netflixes Drive to Survive-nak köszönhetően sztárrá vált Günther Steinert, helyére a korábbi vezető mérnök, Komacu Ajao került. Az AlphaTauritól nyugdíjba ment a szintén a kezdetek óta irányító Franz Tost, az osztrákot az annak idején a Minardinál/Toro Rossónál, az FIA-nál és a Ferrarinál is dolgozó Laurent Mekies váltja. A 2023 nyári „mészárlást” követően az Alpine-nál is véglegesítették a felállást: az akkor ideiglenes csapatvezetővé kinevezett Bruno Famin kapta az állandó megbízást.

Nagy változás a Forma-1 közvetítésében 28

Komacu Ajao (Getty Images)

Még semmi sem dőlt el, de könnyen lehet, hogy 19 év, számtalan futamgyőzelem, hét egyéni és hat konstruktőri cím megszerzése után távozik a Red Bull-os Christian Horner. A brit szakember ellen munkahelyi visszaélési vádak merültek fel, folyik a belső vizsgálat. Ha vétkesnek találják, az F1 pillanatnyilag legrégebb óta dolgozó csapatfőnöke bukik meg. Helyére talán a csapat sportigazgatója, Jonathan Wheatley lehet a legesélyesebb.

Nagy változás a Forma-1 közvetítésében 29

19 szezon után bukik Horner? (Getty Images)

Ki lesz a nyerő?

Múlt héten Bahreinben lezajlott az egyetlen, háromnapos előszezoni tesztelés. A teszteredményeket mindig fenntartásokkal kell kezelni, ám az tény, hogy a legjobb időket a ferrarisok, Charles Leclerc és Carlos Sainz, valamint a mercedeses Russell hozták, ám az is tény, hogy lágyabb gumikon (C4).

A Red Bull csak a szezonnyitól leglágyabbnak számító Pirelliket (C3) használta a tesztelésen, elemzők szerint továbbra is Verstappenék – amúgy a tavalyi Mercedes koncepcióját kölcsönző, vadonatúj – autója lehet a leggyorsabb egy körön.

Nagy változás a Forma-1 közvetítésében 30

A Ferrari lehet legközelebb a Red Bullhoz (Getty Images)

A Szahírban látottak alapján a Ferrari lehet a legközelebbi kihívó, de Mercedesnél is bizakodóak, arról beszéltek, hogy az elmúlt két szezon útkeresései után sokkal kiszámíthatóbb autót, „jó alapot” hoztak össze. A McLarent műszaki hibák hátráltatták a teszten, és a kommunikációjuk alapján is így tűnik, az idény elején nem lesznek olyan közel a Red Bullhoz, mint a 2023-as szezon vége felé. Az Aston Martin ezúttal nem produkált olyan ugrást, mint egy évvel ezelőtt, de gyaníthatóan most ott lehetnek valahol a Red Bull mögötti szoros négyesben.

Nagy változás a Forma-1 közvetítésében 31

29-én, csütörtökön indul a 2024-es F1-es szezon a 20. Bahreini Nagydíjjal (Getty Images)

A csütörtöki edzéseken, a pénteki időmérőn, na és főleg a szombati Bahreini Nagydíjon jobb képet kapunk majd. A kvalifikáció pénteken magyar idő szerint 17 órakor, az év első Forma-1-es nagydíja szombaton 16 órakor kezdődik majd.

Melyik csapat verheti meg idén a Red Bullt?
A Ferrari
35% (484)
A Mercedes
11% (145)
A McLaren
7% (100)
Az Aston Martin
8% (106)
Egyik sem, máris övék ez a vb is
39% (534)