Október utolsó hétvégéjén Olaszországba utaztam a Ferrari invitálására, akik 50 év után előrukkoltak egy vadonatúj Le Mans-i csúcskategóriás versenyautóval, a 499P-vel. Az újdonságot még a hivatalos világpremier előtt láthattam, részletesen itt olvashattok róla:

Az autóbemutató azonban csak a legfényesebb gyémánt volt azon a csillogó koronán, amit a Ferrari hétvégi rendezvénye, a Finali Mondiali képviselt. Gyakorlatilag egy versenyhétvégével egybekötött autós parádé volt az egész, rengeteg Ferrarival, tifosival és megszállottsággal, amíg a szem ellát. Az esemény egyfajta hagyomány már a Ferrarinál, „évzárójukra” az aktuális F1-es pilóták is ellátogattak korábban, ha menetrendjük engedte.

A pályára, jelen esetben Imolába a világ minden szegletéből összejönnek azok a Ferrari Challenge-pilóták, akik a három nagy (Európa, Észak-Amerika, Ázsia) versenysorozatban indulnak, hogy egy hét alatt eldöntsék, ki közülük a legjobb.

Akaratlanul is Ferrari-rajongóvá válsz, ha ide elmész 2

Szabadon bejárható volt a paddock, így láthattam a sátorvárost, ahol a versenyzésben érdekelt csapatok készültek az eseményekre. Nincsenek féltve őrzött titkok és takargatások, ahogy arról az egyik pilóta beszélt nekünk, sőt: a tapasztaltabbak szívesen segítenek az úrvezetőknek és a tanulni vágyóknak, családias a közösség

Számos úrvezetőt, gentleman drivert és női tagokat is felvonultatott a mezőny, akik egész héten gyakoroltak, mielőtt jöttek a hétvégi időmérők és futamok, na meg a vasárnapi döntők döntője. Jelentős különbségek vannak pilóta és pilóta közt teljesítményben: valaki egyfajta kiugrási lehetőségként tekint a szériára, míg mások pusztán élvezetből vannak itt, mert szeretik a Ferrarikat, a versenyzést, és megengedhetik maguknak, hogy ezt egy helyen kombinálják is.

Akaratlanul is Ferrari-rajongóvá válsz, ha ide elmész 3

Ezt az FXX-K Evót még „becsomagolt” állapotban találtuk, ez az egyik a létező 40-ből. Kívánatos darab

Mindez nyilvános is a közönség számára: a 25 eurós belépőt megváltva megnyílt az imolai lelátó egész hétvégére és már gyönyörködhettek a látogatók az egymással viaskodó 488 Challenge Evók látványában.

Ez azonban csak a korona alapja: drágakövekként csatlakoznak mindehhez a pályán parádézó, magas frekvencián hangosan visító V8-V10-V12-es motorokkal szerelt korábbi F1-es Ferrarik és az XX-program autói, melynek különleges, speciális járgányait ritkán látni mozgásban. Mindezek egyrészt azért voltak, hogy kitöltsék a Ferrari Challenge-versenyek közti időhézagot, de ezek a 30-40 percek is olyanok, melyekre önmagában megérné belépőt váltani.

Másfelől ezen autóknak is van gazdája, akik szinte csak ilyenkor körözhetnek féltett sportkocsijaikkal. Ezeket az autókat ugyanis a tulajdonosok – hiába fizetett érte akár milliárdos összeget – nem vihetik haza, Maranellóban tárolják őket, használatukhoz pedig kvázi elengedhetetlen a ferraris szakemberek és szerelők jelenléte.

Akaratlanul is Ferrari-rajongóvá válsz, ha ide elmész 5

Az F1 Clienti-körözések hangulata leginkább egy Forma-1-es szabadedzéséhez hasonlítható. Vannak, akik több kört is megtesznek egyhuzamban, míg mások vissza-visszatérnek egyeztetni valamit a mérnökökkel. A különbség annyi, hogy itt csak Ferrarik vannak, V6-tól V12-ig mindenféle motorral

A kép akkor válik teljessé, ha az ember a paddockba is bebocsátást nyer. Itt egészen a garázsok hátsó oldaláig, a parlagon heverő motorborításokig és egyéb alkatrészekig is közel lehet kerülni, de villámgyorsan repül az idő akár a szimulátorban ülve, akár a jelenkori utcai Ferrari-kínálat végigvizslatása közben vagy éppen akkor, amikor a leesett állunkat keressük a földön az impozáns csarnokban, ahol F1-es és más versenygépek tucatjai állnak sorban kiállítva.

Bámulatos világ ez, ami azokat is képes elvarázsolni és megbabonázni, akik közömbösen állnak a Ferrarihoz vagy bármelyik sportkocsimárkához. Számomra – akinek a gyerekkori első matricás albumának első oldalán egy Enzo és egy F430 szerepelt – egy örökké emlékezetes és felejthetetlen élmény marad ez az esemény, az biztos.

Kattints az alábbi képre és lapozd végig a galériát, ahol a fotókon keresztül még részletesebb képet kaphatsz, milyen a Finali Mondiali világa!

Akaratlanul is Ferrari-rajongóvá válsz, ha ide elmész 6