E heti szakértői összeállításunkban a használt autóké a főszerep, szakértőink megválaszoltak több érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!

Félmilliós motorcsere?

Olvasónk kérdez

Üdvözlöm!

A tanácsára, illetve véleményére volnék kíváncsi a következő problémával kapcsolatban. Adott egy 2006-os évjáratú Ford Connect Tourneo céges autó. Az autón 2020 októberében lett vezérlés cserélve (vezérműszíj+feszítő görgők) Ford szervizben, itt történik az autó javítása is rendszeresen.

Az autó 30 000 kilométert futott idén márciusig, amikor menet közben megállt, elszakadt a vezérlés! Hazavontatás után visszakerült a Ford szervizbe. A főnököm független szakértőt kért fel az autó bevizsgálásához, hogy megtudjuk, megtörtént-e egyáltalán a szíjcsere, vagy csak számlázva volt.

A szakértő és a szerviz elmondása alapján a szíj cserélve volt, ők nem hibásak. Most azt mondják, kb. 500 000 Ft-ért tudnak bele tenni másik motort (motor+szerelési költség), amit természetesen ki kell fizetnie az autó tulajdonosának. Elmondásuk alapján nem is a magasnyomású rendszer tette tönkre a szíjat. Megkezdték a motor szétbontását, a főtengely nem sérült, a többiről nincs információ. Kérdés, mit lehet tenni?

Szakszervizbe hordta az autót, most mégis félmilliós motorcsere vár a tulajra 1

Csak a motorcsere lehet megoldás vezérműszíj szakadás esetén?

Szakértőnk válaszol

Kedves Martin!

Sajnos a beépített alkatrészeket sem félistenek gyártják, előfordul, hogy selejtes darab kerül beépítésre. Megszorulhatott például a vízpumpa, vagy egy feszítő görgő, és szíjból is készült már hibás darab. Egy tökéletes világban ez nem fordulhatna elő, de sajnos a Valhalla illúzió csupán… Természetesen előfordulhat, hogy a motor hibája miatt szakadt el a szíj, ezért mindenképpen érdemes a motort tüzetesen átvizsgálni, amihez ezek szerint a szakemberek hozzáláttak. Gyakran a magasnyomású szivattyú megszorulása okozza a vezérműszíj szakadását. Erre az alkatrészre mindenképpen kiemelt figyelmet fordítanék.

Egyébként gyakran tapasztalom, hogy a szervizekben az általános jelszó, hogy tegyünk bele másik motort. Szíjszakadás esetén legrosszabb esetben is szelepeket és dugattyúkat kell cserélni a motorban, aminek a költsége nagy eséllyel kisebb, mint egy másik, bizonytalan állapotú használt motor beszerelése. Persze a motorcseréhez nagy szaktudás nem szükséges és garanciát sem kell adni az összerakott motorra, ezért a szerviznek mindenképpen kényelmesebb megoldás lehet. Kérdés, hogy Önök jobban járnak-e vele.

Szakszervizbe hordta az autót, most mégis félmilliós motorcsere vár a tulajra 3

Én első körben mindenképpen ragaszkodnék a szíjszakadás okának megtalálásához és ezek után döntenék a javítás, esetleg csere ügyében.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Renault helyett Renault?

Olvasónk kérdez

Tisztelt Varga Úr!

2009-es 1.6 literes 16 szelepes benzines Renault Grand Scenicet vásároltam, Ausztriából származót. Előtte 13 évig egy másik, öregebb Renault Sceénic tulajdonosa voltam “ugyanezzel” a motorral, gond nélkül. Erről a típusról és motorról nem találok semmit a neten. Ha tudna esetleg pár információt írni.

Válaszát előre is köszönöm!
Üdv, Gábor

Szakértőnk válaszol

Kedves Gábor!

A Renault 1,6 16V szívó benzinmotorja (K4M) alapjaiban nem változott a régi autójában lévőhöz képest. Az újabb motorokban már változtatható a szelepvezérlés, amivel új rendszerek lettek beépítve. Kapott egy “okoskereket” és elektrohidraulikus vezérlőszelepeket, amik természetesen plusz hibaforrások. Jellemzően az okoskerék szokott tönkremenni, amit a motor induláskor hangos kerregéssel jelez. A gyújtótrafók hibája továbbra is gondot okozhat. Nem ritka a szenzorhiba és a fojtószelep meghibásodása.

Szakszervizbe hordta az autót, most mégis félmilliós motorcsere vár a tulajra 5

A Renault Scénic tágas, jól variálható utastere miatt népszerű

Ezzel együtt a K4M motor nagyon eltalált konstrukció. Takarékos, tartós, megbízható erőforrás. Fontos odafigyelni a vezérműszíj cseréjére, mert 100 000 kilométer után szinte pontosan képes elszakadni, ezzel összekuszálva a szelepeket a dugattyúval.

Üdvözlettel,

Varga Tibor
autovizsgalat.hu

Nem az eladó személye, a valós műszaki állapot a legfontosabb

Olvasónk kérdez

Tisztelt Tibor!

Nagyon köszönöm a tanácsait, igen építő jellegűek voltak. Levele megérkezéséig a Mégane III-ról lemondtam, személyes szemrevételezési tapasztalatok alátámasztották az ön tanácsát. Olajos, lucskos motorterek és leharcolt autók hada fogadott a Mégane III-ban ebben a kategóriában. A M.gane II-nél maradtam.

Szakszervizbe hordta az autót, most mégis félmilliós motorcsere vár a tulajra 6

Árkategóriájában az első ötcsillagos Euro NCAP-töréstesztű autóként elhozta a 2003-as Év Autója díjat a Renault Mégane II. A választék káprázatosan gazdag, motorból és karosszériából is

Egy kérdésem még lenne, találtam egy jól felszerelt autót Kecskeméten, de kereskedőnél. Elmondása szerint az autót Olaszországból hozták haza, de még itthon honosítási ügyek miatt csak 4-5 hét múlva tudnám elvinni az autót. 990 000 forintért találtam egy megfelelő autót. Renault Mégane II 2008/7. havi 190 000 megtett kilométerrel az 1.6 literes (111 lóerős) motorral. Limousine, benzines autó. 

A behozott autóktól kell félnem? Mennyire kapok valós képet a Carvertical lekérdezéssel? Van valami tárcsa számomra, amit egy használt autó vétele esetében lecsökkenti a kockázatot?
Hogy van lehetőségem az Ön segítségét kérnem az autó átvizsgálására (adás-vétel előtt)?

Válaszát előre is köszönöm.

Szakértőnk válaszol

Kedves Balázs!

A Mégane III motortere nem azért olajos és lucskos, mert rosszabb autó lenne egy Mégane II-nél, hanem mert nem törődtek velük és elhanyagolták, valamint az újabb típusból a piac aljáról válogathat, a régiből pedig a tetejéről. Nekem is van Renault Mégane III Grandtour 1,5 dCi több mint 350 ezer kilométerrel, és porszáraz a motorja, váltója.

Szakszervizbe hordta az autót, most mégis félmilliós motorcsere vár a tulajra 8

A Renault Mégane III

Nem az a fontos, hogy az autó külföldi vagy hazai származású, hogy 2 vagy 4 tulaja volt, vagy hogy orvos, esetleg nyugdíjas ügyvéd birtokolta eddig… Az a legfontosabb, hogy itt és most milyen VALÓS műszaki állapottal rendelkezik. Nem pótolja a szakember által elvégzett fizikális, műszeres vizsgálatot semmilyen lekérdezés, előélet vagy szervizkönyv.

Elérhetőséggel kapcsolatban írtam e-mailt.

Üdvözlettel,

Varga Tibor
autovizsgalat.hu