Furcsa hirdetésbe botlottunk nemrég, ahol összesen 13 darab autót kínáltak megvételre, egyben, 173 millió forintos irányáron. De mi a frászért venne valaki 13 darab oldtimer korú autót? Hogy múzeumot nyisson? Igen, arra például tökéletesen megfelelnek.

Keszthelyen járunk, a Kossuth Lajos utcában, ahol többé már nem nyit ki a Cadillac múzeum. Most sincs bent nagy élet, az autók ugyan még itt vannak, de a vírus miatt a múzeumok most mindenfelé zárva vannak, még az ilyen kicsik is, ahol pedig simán megoldható lenne, hogy egyszerre sose legyenek tíznél többen egy helyiségben. Mindegy is, a lényeg, hogy ebben a formában, itt, már nem látogatható a Cadillac kiállítás. De pörgessünk gyorsan vissza a kezdetekig, és nézzük meg, milyen jelekre kapjuk fel a fejünket, ha nem akarunk egy szép napon tucatnyi veterán autó mellett ébredni.

Használt autó 173 millióért 1
Használt autó 173 millióért 2

Használt autó 173 millióért

Használt autó 173 millióért 83
Használt autó 173 millióért 84
Használt autó 173 millióért 85
Használt autó 173 millióért 86
Használt autó 173 millióért 87
Használt autó 173 millióért 88
Használt autó 173 millióért 89
Használt autó 173 millióért 90
Használt autó 173 millióért 91
Használt autó 173 millióért 92
Használt autó 173 millióért 93
Használt autó 173 millióért 94
Használt autó 173 millióért 95
Használt autó 173 millióért 96
Használt autó 173 millióért 97
Használt autó 173 millióért 98
Használt autó 173 millióért 99
Használt autó 173 millióért 100
Használt autó 173 millióért 101
Használt autó 173 millióért 102
Használt autó 173 millióért 103
Használt autó 173 millióért 104
Használt autó 173 millióért 105
Használt autó 173 millióért 106
Használt autó 173 millióért 107
Használt autó 173 millióért 108
Használt autó 173 millióért 109
Használt autó 173 millióért 110
Használt autó 173 millióért 111
Használt autó 173 millióért 112
Használt autó 173 millióért 113
Használt autó 173 millióért 114
Használt autó 173 millióért 115
Használt autó 173 millióért 116
Használt autó 173 millióért 117
Használt autó 173 millióért 118
Használt autó 173 millióért 119
Használt autó 173 millióért 120
Használt autó 173 millióért 121
Használt autó 173 millióért 122
Használt autó 173 millióért 123
Használt autó 173 millióért 124
Használt autó 173 millióért 125
Használt autó 173 millióért 126
Használt autó 173 millióért 127
Használt autó 173 millióért 128
Használt autó 173 millióért 129
Használt autó 173 millióért 130
Használt autó 173 millióért 131
Használt autó 173 millióért 132
Használt autó 173 millióért 133
Használt autó 173 millióért 134
Használt autó 173 millióért 135
Használt autó 173 millióért 136
Használt autó 173 millióért 137
Használt autó 173 millióért 138
Használt autó 173 millióért 139
Használt autó 173 millióért 140
Használt autó 173 millióért 141
Használt autó 173 millióért 142
Használt autó 173 millióért 143
Használt autó 173 millióért 144
Használt autó 173 millióért 145
Használt autó 173 millióért 146
Használt autó 173 millióért 147
Használt autó 173 millióért 148
Használt autó 173 millióért 149
Használt autó 173 millióért 150
Használt autó 173 millióért 151
Használt autó 173 millióért 152
Használt autó 173 millióért 153
Használt autó 173 millióért 154
Használt autó 173 millióért 155
Használt autó 173 millióért 156
Használt autó 173 millióért 157
Használt autó 173 millióért 158
Használt autó 173 millióért 159
Használt autó 173 millióért 160
Használt autó 173 millióért 161
Használt autó 173 millióért 162
Fotó megosztása:

Mint minden gyűjtemény, a bő tucatnyi Cadillac is egyetlen autóval kezdődött, ami házassági évfordulóra vásárolt meglepetésként toppant be Garamvölgyi Gyula és felesége életébe. Az 1965-ös évjáratú, aukción vásárolt kabrió DeVille stílszerűen az 1965-ös esküvőjük emlékére érkezett Amerikából, és potyogtak is miatta szépen a hitves könnyei. Csak sajnos nem az örömtől, hanem az elkeseredéstől, amikor meglátta a rémes állapotú autót. Férje gyorsan megígérte, hogy lesz ebből még csinos autó – lett is -, bár a DeVille gatyába rázásával eltelt úgy két év.

Használt autó 173 millióért 163

Amikor megérkezett, megkönnyezték az autót, igaz, nem a meghatottságtól

Persze közben is kellett valamivel járni, így lett egy használható állapotú Cadillac is, amivel elkezdték járni az országot. Országjárás közben hamar kiderült, hogy az emberek nagy többsége szereti az amerikai autókat, vagy legalábbis örül neki, ha lát egyet. 2009-ben végül kipattant az isteni szikra, hogy ha az emberek egy Cadillacnek is örülnek, akkor valószínűleg sok Cadillacnek még jobban örülnek. Kell tehát még autó, és akkor lehet kiállítást is rendezni belőlük.

Használt autó 173 millióért 164

Most éppen 13 darab autóból áll a kiállítás

Végül 2012 júliusában nyílt meg a keszthelyi múzeum, 8 autóval, amelyek közül 2 darabot a Cadillac klub adott kölcsön, mára pedig 13 darabosra dagadt a létszám, amit végig is néztünk, a tulajdonos tárlatvezetésével.

1905 Cadillac F-Modell

A Floridából érkezett fa karosszériás, acél alvázas autóban egyhengeres, 1600-as benzinmotor dolgozik, ami 9 lóerőt csikar ki magából. Váltója kétfokozatú – plusz hátramenet -, az utazótempója 20 km/h, míg a végsebessége 30 km/h volt, mindeközben 15-20 literes átlagfogyasztással lehetett számolni. Érdekes, hogy már akkoriban is volt facelift, ez az 1905-ös modell abban különbözik az 1904-estől, hogy jóval több rajta a réz díszítés. 

Használt autó 173 millióért 165

Az egyhengeres motor dugattyúja előre-hátra jár, ami furcsán rázza a mindössze 614 kilogrammos járgányt

1923 Cadillac Phaeton Convertible

Nagy ugrás az egyhengeres 9 lóerős szekér után ez a V8-as, 5,1 literes motorral hajtott autó, ami már 65 lóerős teljesítményre képes. Ez az autó szerepelt a Houdini életéről szóló filmben is, amit 2013-ban forgattak Magyarországon. Persze vezetni nem vezethette akárki, így a tulaj ült a kormány mögött a filmben is. 

Használt autó 173 millióért 166

1923-ra már tudják, hogy a V8-asnak nincs párja

Elég macerás ezt az autót beindítani, indulás előtt pumpálni kellett egy jót, a kormány bal oldalán lévő, kihúzható karral kellett megnövelni a benzintankban a légnyomást, ami aztán a benzint a motorhoz szállította. Menet közben ezt a feladatot az autó két kompresszora közül a kisebbik vette át, a nagyobb, kapcsolható darab pedig abroncsfújásra is alkalmas volt. A fékezés nem lehetett vele nagy élmény, csupán a hátsó kerekek voltak fékezhetőek, azok is egyszerű szalagfékkel.

Használt autó 173 millióért 167

Sok kárt nem okoztak a látogatók, de a hőmérő eltört spiátere ilyen veszteség

1932 Cadillac LaSalle 345-B Sedan

A mindössze ezerdarabos széria különlegessége, hogy a Keresztapa című filmben szerepelt, műszakilag pedig az 5793 cm3-es, 115 lóerős motorja érdemel említést. Az 5,2 méter hosszú autó háromfokozatú váltóval rendelkezik, ötszemélyes és 2,3 tonna. Belsejében elképesztő lábtér várja a hátsó utasokat.

Használt autó 173 millióért 168

Nemcsak a filmben, a való életben is kedvelték a gazfickók a modellt

1936 7529 Convertible Sedan

A sorban továbblépve ismét egy V8-as motoros óriás következik, amiből 98 darab készült, már független első, és félig független, laprugós hátsó futóművel. Sőt, itt már az első, hátsó kerekeket is hidraulikus dobfék fékezte. A kubai Battista tábornok mellett Dali is kedvelte ezt a típust, igaz, utóbbinak inkább az 1941-es kiadás jött be, amit meg is festett. 

Használt autó 173 millióért 169

Diktátorok és művészek is kedvelték a modellt

1942 Cadillac 62 Sedan

Átsétálunk egy másik terembe, ahol valamivel könnyebb körbemászkálni az autókat és ahol rögtön egy roppant impozáns motorháztető fogadja a belépőt. Ez az autó remek kinézete ellenére nem hibátlan, 2012-ben szerencsétlen módon épp szállítás közben szenvedett balesetet. Két évig tartott, mire visszanyerte eredeti megjelenését. Motorházteteje alatt szintén V8-as motor dolgozik, ami 150 lóerős teljesítményre képes. 

Használt autó 173 millióért 170

Amerikában akkoriban a kézi váltó volt a feláras extra. Ebben az autóban is kézzel kell kapcsolni a fokozatokat.

Kicsivel arrébb parkol még itt 1954-es Eldorado, többek között motoros mozgatású tetővel és akkora csomagtartóval, hogy napokig el lehetne benne lakni, illetve ezen jelentek meg a repülőgép motívumok is. Vele szemben egy csupakék ’58-as Fleetwood Sixty Special, már 310 lóerős motorral, és 2014-ig még érvényes forgalmi engedély is volt, gazdája Chicagóban hajtotta bele a mérföldeket, majd ha kicsodálkozta magát a látogató a végletekig kidolgozott, csodás részleteken, akkor átbaktathat egy 1959-es Coupéhoz, amiről nehéz eldönteni, hogy elölről vagy hátulról szebb-e. De itt áll az időközben ráncba szedett, házassági évfordulóra vásárolt, már szögletesebb ívekkel papírra vetett De Ville Convertible is. 

Használt autó 173 millióért 171

A nagyonkék belsejű autónak 2014-ben még volt érvényes forgalmija

A sűrűn telepakolt beltéri kiállítás mellett néhány autónak már csak kint, az udvarban maradt hely, többek között a közel hét és félméteres, 1983-as Strech Limousine is itt parkol, belsejében intarziás bárpulttal, süppedős plüss ülésekkel.

Mire körbeértünk, a tulajdonos mindent elmesélt, megmutatott, kinyitott, megnyomott. Nagy kár, hogy a múzeum többé már nem fog megnyitni, legalábbis itt nem. Sőt, a múzeum fenntartását, bővítését is lehetővé tevő vállalkozásnak is vége, úgy fest, jönnek a boldog nyugdíjas évek. 

Használt autó 173 millióért 172

Reagennek is volt hasonló autója, igaz, kicsit több páncéllal

Jelenleg már van is érdeklődő a nem mindennapi autócsomagra, ha létrejön az üzlet, akkor költöznek az autók, nagyjából az ország másik felére, de legalább marad a gyűjtemény határon belül. Ha pedig minden jól megy, ott is múzeumi autóként fogják tengetni a napjaikat és Keszthely után reméljük, újra lesz látogatható Cadillac múzeum Magyarországon.

 

Frissítés: Ha járványhelyzet megengedi, és nyithatnak a múzeumok, akkor a tervek szerint április végéig még utoljára látogatható lesz a kiállítás!