Az olvasók használt autókra vágynak, és kérdeznek, Varga Tibor szakértőnk pedig válaszol. Tibor dolgozott autószerelőként, majd később saját szerelőműhelyt és autókereskedést nyitott. Ezzel párhuzamosan kezdett autóvizsgálattal foglalkozni, a gyorssegély leveleit 20 év tapasztalattal a háta mögött írja.

Napi 140 kilométerre 1,3 millióért

Olvasónk kérdez

Tisztelt Tibor!

Segítségét szeretném kérni a következő autónk vásárlásában. Jelenleg Citroën Berlingo 1.6 benzines járgánya van a kis családunknak(2 felnőtt, 2 gyermek, 5 és 3 évesek). Abszolút meg vagyunk elégedve vele, nagyon praktikus, és az üzemeltetése sem vészes.

Viszont messze dolgozom az otthonunktól, napi 140 kilométert megyek(oda-vissza), leginkább autópályán, és szeret enni 120-as tempó fölött, illetve próbáltam 1-2 dízel Volkswagen autót, 1.6 és 2.0 motorral, amikkel kevésbé volt megterhelő az utazás(csendesebb, nem erőlködik , kevesebbet fogyaszt, stb). A kérdésem, hogy milyen autót tudna javasolni a Berlingo helyett(ezúttal kombit szeretnénk), aminek az üzemeltetése nem lesz horror(nem volt még dízel autóm)?

A keret 1 300 000 forint, mert másfél millióba kellene beleférnie mindennek. Ebben az árban néztem Ford Focus, Kia Ceed, Hyundai I30 1.6 dízel motorral, 90 lóerővel.Nagyobb motor kellene? Vagy esetleg nagy motor+benzin/gáz?

Köszönöm előre is a segítségét.
Üdvözlettel:
Egy másik Tibor

Szakértőnk válaszol

Kedves másik Tibor!

Erre a használatra mindenképpen dízel autót javasolnék. Egy autónak évi 10-15 000 kilométer futás felett mindenképpen az üzemanyag a legnagyobb fenntartási költsége. A Volkswagennek remek dízel motorjai vannak. Valójában bármelyik ön által felsorolt típus jó választás lehet, ha jó állapotban van. Lehet, hogy több pénzt fog hagyni a szerelőnél javításra, mint egy benzinessel, de a dízellel pár év alatt milliós tételt spórolhat üzemanyagon.

Dízelben a 90 lóerő elég az autópályára nyugodt tempóban, de néha jól jöhet a nagyobb teljesítmény.

Mindenképpen nézesse át szakemberrel a kiválasztottat vásárlás előtt!

Üdvözlettel,
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu

Skoda Superbet, de benzinest

Olvasónk kérdez

Tisztelt Tibor!

2010 utáni Skoda Superb kombiban gondolkodom 1,8 vagy 2,0 literes turbós benzinmotorral. Most egy 2009-es, 1,6 szívó benzines Octavia kombit használok. Szeretem, de nagyon gyengének találom azzal a 102 lóerővel, a fogyasztása is magas. A szerelőm nem találkozott még igazán ezekkel az említett turbó motorokkal.

Csupán annyi tanácsot adott, hogy szíjas vezérlésűt vegyek, mert a lánc hajlamos a kinyúlásra és átugrik a lánckeréken. Az autó nagyon tetszik, teljesítmény szempontjából a 2 literes motor szimpatikusabb, de nem tudom, hogy a fenntartása mennyire költséges, és a fogyasztása miként alakul az 1,6 szívó 8 liter körüli(feletti) étvágyához képest?

Megfelelő használt autó napi 140 km ingázáshoz 2

Aki sokat, évi 30-70 ezret jár majd vele, a kétliteres, közös nyomócsöves dízelt válassza, a ritkább használathoz megfelelő lehet az egyik benzines. Az 1,6 TDI gyenge az autóhoz

Szeretnék segítséget kérni abban, hogy melyik évjárat és motor a jó döntés? Arra is gondoltam, hogy mi lenne, ha egy 2012-2013-as évjáratú Opel Insignia kombit vennék, 2 literes turbó motorral, de a szerelőm, és ismerőseim is azt mondták, hogy jobb a Skoda.

Válaszát, előre is köszönöm!
Tisztelettel: Fehér-Deák József

Szakértőnk válaszol

Kedves József!

A legfontosabb, ha 1,8, vagy 2,0 TSI motoros autót vásárol, hogy cserélje le a szerelőjét, ha még nem látott ilyet. Szíjas motor 2013 után létezett a VW.-nél. A 2013 előtti 1,8 TSI-vel rengeteg drága gond van: magas olajfogyasztás, vezérműláncnyúlás, szelepkokszosodás, benzin beszivárgása az olajba… Hogy csak a fontosabbakat említsem.

Szerencsére a lánc a legtöbb esetben nem szakad el vagy ugrik át fogakat egyik pillanatról a másikra. Ha hidegindításkor zörgő, kattogó hangot hallunk, akkor érdemes szakszervizben megnézetni a vezérműláncot! Ha nagyobb a gond, ezt a hibajelző kigyulladása is jelzi.

A 2,0 TSI egy fokkal jobb. A fogyasztás nagyon használatfüggő, de 8,5-11 liter körül alakul. A teljesítménnyel nincs gond.

Ezzel szemben az EA288-as motorcsaládba tartozó, harmadik generációs 1,8 TSI, ami az 5E kódjelű, 2013 utáni Octaviában is volt, sokkal jobb motor. A kettős befecskendezés (közvetlen és szívócső) miatt a szelepeken sem jellemző rá a kokszlerakódás. Bármilyen turbó-benzin motoros autót vásárol, hosszú távon nem lesz sokkal olcsóbb a szervizelése, mint egy dízelnek. Minden drága alkatrész megtalálható bennük, ami drága egy dízelben és tönkremehet, kivéve a részecskeszűrőt.

Ha a szerelőjére hallgat, aki nem látott még TSI motort, vagy az ismerőseire, valószínűleg mellényúl.

Ennyi információ alapján nem lehet belőni, hogy önnek milyen típus a megfelelő. Fontos, hogy hány kilométert autózik évente, hogy azt hol teszi, mire használná az autót stb… Kérje szakértő segítségét a kiválasztáshoz és átvizsgáláshoz.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu

Érdemes lecserélni az öreg dízel Audit?

Olvasónk kérdez

Tisztelt Varga Tibor!

Autócserén gondolkodom. Jelenleg egy Audi A4 1.9 TDI-m van, ami már 21 éves. Szeretnék egy fiatalabb, modernebb, biztonságosabb családi autót. Évente kb. 15 maximum 20 ezer kilométert megyek. Ennek legalább felét vidéki megyeszékhelyen.

Maximum 2 millió forintot szánnék rá. Szeretem a dízel karakterisztikáját és a nagyon jó fogyasztását. De az újabb dízelek már sokkal drágábban fenntarthatóak mint az öreg TDI. Ezért gondolkodtam el, hogy lehet váltani kellene benzinesre.

Legalább 5-6 évre terveznék az autóval. Érdemes váltani vagy van ebben az ársávban ajánlható dízel? Több típust is nézegettem. Ford Focus 2 (1.6 benzin és dízel), Skoda Octavia 2 (1.9 PD TDI és a legkevésbé problémás, bár városban elég torkos 1.6 MPI). A VW konszern többi motorjáról nem sok jót hallottam. Esetleg valami japán. Ön mit javasolna ezen információk ismeretében?

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válaszol

Kedves János!

Ha szereti a dízelt, maradjon a dízelnél. Mást nem fog tudni fenntartani annyi pénzből, mint a 21 éves Audiját. Ha ezt szeretné, tartsa meg.

Az újabb autónak ára van fenntartásban. Ha benzinest választ, az ön használatával (100 000 kilométer-kb. 5 év) körülbelül 1 200 000 forintot fog pluszban benzines autójába tankolni a következő 5 évben.

Megfelelő használt autó napi 140 km ingázáshoz 5

Ennyit biztosan nem költ a dízelre, vagy ha igen, akkor lehúzza a szerelő. Ehhez jön még, hogy most utáljuk a dízel autót őrület van. Ezért 3-500 000 forinttal olcsóbban kapja meg ugyanazt az autót dízelben, mint benzinesben. Tegye félre az árkülönbözetet a kispárnába, ha költeni kell rá, jól fog jönni. Még mindig nullában lesz. A Volkswagen remek dízeleket készített.

Üdvözlettel,
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu

Kapcsolódó címkék: használt autó szakértő Varga Tibor