Soha annyi „idegen hibás” BKV-baleset nem volt korábban, mint tavaly: az 1416 eset negatív rekordot döntött. Ezek azok a közlekedési balesetek, amikor úgy ütközik, avagy sérül meg egy busz, villamos vagy troli, hogy nem annak sofőrje a hibás, hanem a személyautósok, kerékpárosok, gyalogosok. A 2018-as ámokfutás idén is folytatódik a legfrissebb adatok szerint, amelyeket a Vezess kért ki a közlekedési vállalattól.

ÉvIdegen hibás balesetszámBKV kára (forint)
20101319 
20111219 
20121260 
20131383 
20141349109 millió
20151313100 millió
20161279182 millió
20171360215 millió
20181416200 millió
2019. 01-06.69165 millió
   

Az anyagi kárra vonatkozó adatok csak az elmúlt öt évre vonatkozóan ismertek, 2017-ben és 2018-ban elérték a 200 millió forintot. Érdekes, hogy miközben 2019 első hat hónapjában a balesetszám nagyjából a tavalyi egész éves rekordrossz adatot vetíti előre, ehhez képest idén – egyelőre úgy tűnik – jóval kisebb lehet a közlekedési balesetekből származó kára a cégnek.

Érdekesen alakult ebben az évtizedben a BKV-járműveken utazók baleseteinek a száma. Tavaly például a járműsérülések száma ugye csúcsot döntött, ezalatt szerencsére az utasokat érintő problémák száma meg a legkevesebb volt.

ÉvBalesetszám (db)
2010100
201195
2012103
2013116
2014127
2015111
2016103
2017107
201894
2019.01-06.61
2010-2019.01-06.1017

Megkértük a BKV-t, konkrétan sorolják fel, hogy a táblázatokban szereplő balesetek közül mennyit okoztak a személyautósok, kerékpárosok és a gyalogosok, valamint árulják el, hogy erre a három csoportra a járművezetőik tapasztalatai szerint milyen közlekedési szabályszegések a jellemzőek.

„Jelentősen romlott a közlekedési morál” 1

Itt egy kukásautó ütközött busszal (Fotó: MTI, Mihádák Zoltán)

A BKV szerint egyre rosszabb a helyzet

Mielőtt elkezdenénk sorolni a hibákat, idézzük a romló helyzet okait, legalábbis ahogy a közlekedési vállalat látja a budapesti mindennapokat.

„Tapasztalataink alapján az elmúlt évtizedben a közlekedési morál jelentősen romlott. Ennek okát elsősorban a motorizáció hatásában, az agglomeráció népességnövekedésében és az egyéni közlekedés térnyerésében látjuk. A járművek számának növekedését az infrastruktúra kapacitása már képtelen követni. A folyamatos dugók türelmetlenné, agresszívvá teszik a vezetőket. A tolerancia fokozott hiánya és a KRESZ-szabályok nem megfelelő ismerete is sok problémát okoz. A közlekedő partnereknek nincs kötelezettsége a változó szabályok követésére és esetleges frissítő vizsgák letételére. Véleményünk szerint a jogosítvány megszerzésének feltételei is lazultak a piaci szolgáltatóknál” – állítja a BKV.

A buszokat és villamosokat érintő idegen hibás közlekedési baleseteknek több mint a 90 százalékát a személyautósok okozzák. Tulajdonképpen egy kézen meg lehet számolni, hogy a BKV járművezetői szerint jellemzően milyen hibák miatt:

  • az autóbusz követési távolságának leredukálása hirtelen sávváltásokkal, szabálytalan elévágásokkal,
  • elsőbbség megadásának hiánya,
  • szándékos betartás.

Leginkább a buszok utasait veszélyezteti a BKV szerint az a teljesen hétköznapi gyakorlat a fővárosban, hogy egyesek a buszmegállókban parkolnak le, vagy csak éppen szabálytalanul várakoznak. Márpedig ilyenkor a buszvezető nem tud a járdaszegélyhez állni, ezért gyakran balesetveszélyessé válhat az utasok le- és felszállása.

Külön sérelmezik még a buszsofőrök, hogy nagyon kevés autós engedi ki őket a megállókból.

„Jelentősen romlott a közlekedési morál” 2

Tragikus baleset az Erzsébet királyné útján (Fotó: MTI, Mihádák Zoltán)

Mi a helyzet a gyalogosokkal?

Időnként egészen extrém baleseteket képesek okozni a járókelők, volt rá példa, hogy a világ egyik legnagyobb forgalmú járatának számító 4-es/6-os villamosnak szó szerint nekiszaladt egy figyelmetlen ember, a helyszínelés idejére leállított forgalom természetesen óriási dugót okozott a Nagykörúton.

Darabra pontos adattal rendelkezik a BKV a gyalogosok okozta balesetekről, eszerint az elmúlt 9,5 évben bekövetkezett 12 589 esetből 582 írható a számlájukra. Ez 4,6 százalék, a BKV szerint legnagyobbrészt a villamosokkal kerülnek konfliktusba a gyalogosok, kevesebbszer a buszokkal, trolikkal.

Nézzük meg a legjellemzőbb bakikat, a BKV kifejezésével élve a „villamos ágazatban” ez a két leggyakoribb baleseti ok:

  • 35 százalékban a gyalogos tilos jelzésen való áthaladása,
  • 19 százalékban hirtelen belépése a jármű elé.

Az úgynevezett gumikerekes ágazatban (ami a buszokat és a trolikat jelöli) ugyanaz a két fő baleseti ok, de más sorrendben:

  • 29 százalékban a gyalogos hirtelen lelépése a jármű elé,
  • 22 százalékban a tilos jelzésen való áthaladása.
„Jelentősen romlott a közlekedési morál” 3

Folyamatos probléma, hogy a megállókból nem engedik ki elinduláskor az autóbuszokat, ami igaz „a nagyobb testű járművel közlekedő hivatásos járművezetőkre is, akik gyakran okozzák a megállóból kihaladó busz tükrének sérülését”. A képen látható eset ennél komolyabb (Fotó: MTI, Mihádák Zoltán)

A kerékpárosok szabálytalanságai

„Én még nem láttam kerékpárost pirosnál megállni” – nyilatkozta egyszer egy budapesti városvezető, amikor éppen az autósok kedvében akart járni. Sajnos ilyet bárki le tud fotózni a városban, a BKV statisztikái szerint azonban mégis minimális számú balesetet okoznak BKV-járműveknek a bringások.

Egészen pontosan 9,5 év alatt 95 esetben voltak felelősségre vonhatók (ami 0,75 százalék), a gumikerekes ágazatban ez a három fő ok miatt történtek az általuk okozott balesetek:

  • 26 százalékban az elsőbbség meg nem adása,
  • szintén 26 százalék figyelmetlen kerékpározás (ez nem túl konkrét így),
  • 10 százalékban a szabálytalan sávváltás.

A villamosok esetében előjön az autósok között is leggyakoribb kritika a bringásokkal szemben:

  • 47 százalékban a tiloson való áthaladásuk okozott bajt,
  • 24 százalékban az elsőbbség meg nem adása,
  • 15 százalékban figyelmetlen kerékpározás.

Komoly és rendszeres problémának mondja a BKV a bringások jelenlétét a buszsávban. „Problémának látjuk továbbá, hogy a kerékpárosok a többi járműhöz hasonlóan, de oktatás, KRESZ-ismeretek, illetve vizsga nélkül közlekedhetnek a forgalomban” – állítja a közlekedési vállalat.