Közel háromszorosára nőtt a Magyarországra érkezett, majd a NAV által lefoglalt hamis autóalkatrészek száma az elmúlt három évben – derül ki a Vezess által az adóhatóságtól kikért számokból:

  • 2018-ban 4241 darab hamis alkatrészt foglalt le a NAV vámeljárás keretében,
  • 2017-ben 3687 darabot,
  • 2016-ban 1647 darabot.

A jellemzően nepperek által betrélerezett autók tavalyi 155 ezres darabszámához képest első ránézésre nem tűnik soknak ekkora mennyiség. Csakhogy itt nem az országba behozott, hanem az abból lefoglalt mennyiségről beszélünk, másrészt igen érdekes, hogy mi az ügyeskedők kedvence. Pár éve írtunk róla, hogy az évtized közepén még kopó alkatrészekből érkezett rengeteg, ezzel szemben most akár a járművek manipulálására is alkalmas műszerekből.

„Legtöbb esetben és a legnagyobb értékben autódiagnosztikai eszközöket foglaltunk le” – válaszolta kérdésünkre az adóhatóság. Tudják, ezek azok a műszerek, amelyekkel mások mellett az autók hibakódjai kiolvashatók, akár kitörölhetők. Egy ilyen eszközzel cseppet „megfiatalított” importautón valamivel többet lehet keresni, mintha harmadáron beszerzett fékbetétekkel próbálnának ügyeskedni.

Ez itt egy legális, Bosch márkájú műszer, ami a Bárdinál most 620 ezer forint. Ázsiából érkezett hamisítványokat ilyen-olyan néven tizedár alatt lehet találni a neten

Hatalmas összegekről beszél a NAV a megfogott hamis termékeknél. A begyűjtött utánzatokkal kapcsolatban az eredeti alkatrészek összértékét adták meg szerkesztőségünknek:

  • 2018-ban 766 ezer euró, azaz 245 millió forint értékben gyűjtöttek be hamisítványokat,
  • 2017-ben 886 ezer euróért, mai árfolyamon 283 millió forintért,
  • 2016-ban 480 ezer euró, mai árfolyamon 154 millió forint értékben.

Mindezeken felül „bűnügyi nyomozásokkal” is fogtak tavaly utánzatokat. A NAV igazgatóságai jellemzően „operatív vizsgálatokban (próbavásárlások), a Repülőtéri Igazgatóság a vámkezeléseknél talált hamis autódiagnosztikai szoftvereket, illetve különböző típusú gépjárműalkatrészeket, tartozékokat (fényszóró, hűtőrács, embléma, dísztárcsa, nyerskulcs, távirányítóház), hozzávetőlegesen 23 millió forint kárértékben”.

Lefoglalt, hamis fékalkatrészek (Forrás: NAV)

NAV: életveszélyesek a hamis gagyik

Az egyre több kompjútert alkalmazó használt autók terjedésével párhuzamosan nagy sláger lett idehaza a diagnosztikai műszerek beszerzése, rengeteg hamisítvány kering. Akkora a probléma, hogy a NAV már többször felhívta az autósok figyelmét ezek használatának veszélyeire. Így írnak az utánzatok okozta problémákról.

„Az ezekkel a berendezésekkel végezhető tevékenységek sokféle veszélyt hordoznak magukban, hiszen a gyártó tudta és engedélye nélkül készült és értékesített készülékek, és a hozzájuk kapcsolódó szoftverek esetében előfordulhat, hogy azok hibásak, vagy nem a legfrissebb adatokat tartalmazzák. Az autók megbízható működését, és ezáltal a bennük utazók életét, testi épségét is kockáztatja, aki egy ilyen, nem ellenőrzött eszközzel szervizelteti gépjárművét.”

Leopold Róbert korábbi NAV-szóvivő szerint a hamis műszerek nem megfelelő adatokra állítják be az autók számítógépeit, „és elég tudni azt, hogy akár egy rosszul beszabályzott fékberendezés már fékút-növekedést okozhat”. Szerinte más utánzatok is veszélyesek lehetnek, a hamis alufelnik például „egy bizonyos fordulatszám felett egyszerűen eldeformálódnak”.

Nem azt tudják, mint a drágább igaziak (Forrás: NAV)

Faforgácsból és fűből készült fékbetéteket is találtak

Valószínűleg az elmúlt évek legmegdöbbentőbb fogása volt, amikor 2015 novemberében hat különböző Volán-telephelyen (!) 1265 darab hamis fékalkatrészt találtak a NAV ellenőrei 4,5 millió forint értékben. Elgondolkodtató, hogy tömegközlekedési járművekbe is gyatra minőségű alkatrészek kerülhetnek, ráadásul ugyanebben az akcióban hamis autódiagnosztikai szoftverek sorát is begyűjtötték az egyenruhások, mintegy 6 millió forintért.

“Egy hamis fékbetét vagy egy hamis légzsák, amely már alacsony sebességnél kinyílik, vagy épp túl későn nyílik ki, halálos kimenetelű balesetet okozhat. A fékbetétek a leggyakrabban hamisított autóalkatrészek közé tartoznak, találtunk már faforgácsból, sőt, fűből készült fékbetétet is! A baleseteknél általában nem vizsgálják, hogy a gépjárművet hol javították, és a javítás során milyen alkatrészeket használtak fel, így a jogsértő cselekmény sokszor felderítetlen marad” – nyilatkozta az eset után az adóhatóság a Vezessnek.

(Nyitóképünkön egy legális, jó minőségű alkatrészekkel dolgozó szervizben ellenőriznek autót. Forrás: MTI)