Röviden – Citroën Berlingo III
Mi ez?4403 mm hosszúságú áruszállító és családi autó közös alapokra, a Citroën Berlingo harmadik generációja. A közeljövőben érkezik a hétszemélyes és a 475,3 centis XL verzió, hosszított karosszériával.
Mit tud?Derűs, nagyon átgondolt, hatalmas és korrekt árú családi autó, modern vezetői segédrendszerekkel.
Mibe kerül?5 815 000-8 765 000 Ft közötti a listaára, a kedvezmény egységesen 600 000 Ft, tehát 5,2 millió forinttól kapható a turbós benzines Live, a hosszított Berlingo XL Shine ára a 130 lóerős 1,5 HDi-vel és a nyolcfokozatú automatával 8 165 000 Ft.
Kinek jó?Agressziómentes, barátságos autó sokat cuccoló, sokat utazó és/vagy gyermekeket nevelő embereknek.

Már megint túltolták a gyári marketingesek. „A családot nem mi találtuk fel, de az autót hozzá igen.” – állítja a Citroën a Berlingo központi kampányüzenetében, és mint az ennyire felvágós kijelentések zöme, ez is gyorsan megdől.

Egyrészt épp elég családi autó létezett 1996 előtt is, másrészt a városi áruszállítóból domesztikált, puttonyos családi autó sem volt újdonság, az R5-ből készült a Renault Express/Rapid, de a Citroënnél is ott a C15, a dobozos Kacsa vagy az Acadiane a puttonyos R4 ellenfeleként. A fő újdonság, hogy itt nem egy meglévő modellre akasztottak puttonyt, nincs optikailag is elkülönített, alacsonyabb vezetőfülke, hanem eleve furgonnak illetve családi autónak tervezték a kocsit, amely a Peugeot 306 és a Citroën ZX kombi technikáját vette át.

Új Berlingo, 3,3 millió autó után

Ennyit a szlogenről, a Berlingót és testvérmodelljét, a Peugeot Partnert nem konstrukciós hátterük miatt szeretik annyian 1996-os bemutatásuk óta. Hanem mert igazán tágas, egész estét betöltő csomagterű autók strapabíró technikával, sem a saras bicikliket, sem a túró rudis praclikat, sem a hét mázsa félkészbetont nem veszik zokon és hűségesen szolgálják a családot mindenféle életszakaszban.

Partner helyett Rifter lett a Peugeot és beszállt testvérmodellnek az Opel Combo. Mindhárom autóból van haszonjármű is

1,7 millió személyautó és 1,6 millió haszonjármű kelt el az első két generációból 1996 óta, az értékesített autótömeg mellett a modellváltások ritkaságából is kiolvasható, hogy a Berlingo (és a harmadik nemzedékkel Peugeot Rifter névre váltó Partner) masszívan sikeres a maga kategóriájában. Még pályafutása utolsó éveiben is elkelt évi 160 000 db a kifutó Berlingóból.

De 2018-ban már kevés a relatíve kényelmes futómű, a gazdag felszereltségekkel kulturált kivitelű, ötletes, nagy és jól variálható, a második generáció óta 2+3+2 üléssel is elérhető belső tér. A harmadik generáció átvette az EMP2-padlólemezt, amire többek között a 308, az 508 és a C4 Picasso épül, megkapott sokféle vezetőtámogató rendszert és a PSA bevették buliba az Opel Combót is, amely a FIAT Doblo helyett a francia egyterűek testvérmodellje.

Két motor, négy verzió

Kétféle verzióban jön az 1,2 literes, háromhengeres benzines. Mindkettő turbós, részecskeszűrős. Nagy öröm, hogy a szégyenteljesen pontatlanul, lötyögősen járó karú ötfokozatú váltót kimustrálta a gyár, így a 110 lóerőshöz is korrekten megvezetett, hatfokozatú sebességváltó tartozik.

278,5 centivel a sima Berlingo tengelytávja is igen nagy, a nyújtott XL-é még 19 centivel hosszabb. Hosszban 35 centi van köztük, az egyik 4403, a másik 4753 mm-es, a szélesség 1848, a magasság 1844 illetve 1849 mm az XL-en

A 130 lóerős csak a nyolcfokozatú automatával lesz kapható, ami a 130 lóerős 1,5 HDi dízelhez is kapható, de itt nem kizárólagos, hanem a hatgangos kézi alternatívája. A dízel alapmodell a 100 lóerős 1,5 HDi. Az 1,2-es benzines csúcsnyomatéka 205-ről 250 Nm-re ugrott, igen komoly érték egy ekkora motortól. Épp akkora, mint a 100 lóerős dízelé, egyformán 1750-es percenkénti fordulatszámon. A 130 lóerős 1,5 HDi nyomatékmaximuma 300 Nm. A benzines tankja a mai világban üdítően nagy, 60 literes. A dízelekbe 53 liter gázolaj és 17 liter AdBlue-adalék fér a szelektív katalitikus redukció működéséhez, amivel a mérgező nitrogén-oxidok kibocsátását mérsékli az autó.

Vezetés: a legolcsóbb sem riasztó

Mi a legegyszerűbb kivitelű Berlingót vittük el egy körre, mert ha ez rendben van, akkor a sokkal hangulatosabb, vidámabb belső terű modellek igazán vonzó családi autók lehetnek. Sok minden nem derült ki a városon belüli próbaúton, majd a tesztautók alaposabb kipróbálása után tudunk érdemben nyilatkozni a kocsiról.

Többek között állóra fékező adaptív tempomattal, kormányzással is beavatkozni képes sávban tartó rendszerrel, sávelhagyás-jelzővel egészíthető ki az új Berlingo felszereltsége

Egyelőre annyit, hogy ígéretes, kulturáltan működő és változatlanul bődületesen tágas családi autónak tűnt a Berlingo, majdnem sík padlóval hátul, öt embernek is használható belső térrel, finoman működő és elfogadható erejű nyújtó háromhengeres benzinessel. A rugózási kényelem a gyár ígéretével szemben közepesnek hatott, de az éles peremű kráterekkel megszórt úton, a hét mázsa terhelhetőségű autót két személlyel kipróbálva ez nem a végleges verdikt.

Sok ötlet, igényes kivitel

Ebben a kategóriában én a 2008-ban megújított Kangoo-ban láttam először leengedhető hátsó ablakot a tolóajtókban. Az új Berlingo alapváltozata kibillenthető hátsó ablakokat ad, a jobban felszerelt autókban villanymotor mozgatja a leengedhető ablakokat. Szintén a belépőmodell korlátja, hogy lefelé is végig nyomva kell tartani az egyállású kapcsolókat az üvegek mozgatásához, míg az XTR-ben mind a négy ablakemelő akadályérzékelős, így egy húzásra végig felszaladnak az üvegek.

Később kezdődik az 5+2 ülésesek gyártása, így a bemutatón nem láttuk a három üléssorost. Jól variálhatók a támladöntéssel lesüllyedő ülések, a lehasaló jobb első ülés felára 125 000 Ft, a Feel és a Shine alapáron adja. A gyár sajnos víztérfogatban adta meg a csomagtér méretét, ami mindig több a szabványos VDA-értéknél, ezért nem sokra megyünk a sima Berlingo 775 illetve az XL 1050 literjével. Az Opel Combo Life alapján 597-2126 és 850-2693 liter a valós érték

Tetszett az összesen 28 rakodóhely a belső térben. Mivel a C4 Cactushoz hasonlóan itt is a tetőből robban ki az utas oldali első légzsák, ennek helyén is kesztyűtartó van a műszerfal tetején. A bal oldalon, a műszeregység feletti méretes üreget felszereltségtől függően a műanyaglapra vetítő fejmagasságú kijelző is elfoglalhatja, ami igen hasznos tartozék és klassz benne a színes grafika. A kibővített táblafelismerés ezen a felületen is megjeleníti a sebességkorlátozó és az előzést tiltó vagy engedő táblákat, amelyeket a táblafelismerés kamerája észlel illetve a navigáció térképadatbázisa ad meg.

Menő extrák

A fejmagasságú kijelző ugyanolyan szokatlan ebben a kategóriában, mint az adaptív sebességtartó, a beállított sebességet az előttünk haladó autóval fékezve-gyorsítva magától fékező tempomat. A nyolcfokozatú automatikus váltóval a berendezés állóra fékezi az autót a sorral, a manuális új Citroën Berlingókban 30-ig lassít, onnan újra a vezetőé a fékezés. A holttérfigyelés, a fáradásfigyelés és az automatikus vészfékrendszer is adott, utóbbi nemcsak az előttünk álló és mozgó autókra reagál 5-85 kilométer/órás sebességtartományban, de 60-ig a gyalogosokat észlelve is satuzik.

Csak 1999-ben kapott a Berlingo jobb oldali tolóajtót, a Kangoo nyomására, 2000 óta kapható mindkét oldalon tolóajtóval. Időközben mindkét oldalon alapfelszerelés. A hátsó szélvédő az ajtótól függetlenül is nyitható, a nagy ötödik ajtó helyett kapható függőlegesen osztott kétszárnyú csomagtérajtó is

Nagyon jó az üléstámlák lehajtásakor lesüllyedő ülés a második sorban, amely az alapverzióban 1/3-2/3 arányban osztott pad, a gazdagabban felszerelt modellekben önálló üléseket variálhatunk. A jobb első ülés előredöntésével a normál Berlingóba 2,7 méteres, a nyújtott Berlingo XL-be 305 centis gerendát, szörföt, horgászbotot tolhatunk. A puccosabb kivitelekben rakodóhelyet találunk a padlóban és vannak asztalkák is az első ülések hátoldalán, a galériaszinten a Modutop további rakodóhelyeket kínál és nagyon jól is néz ki az áttetsző műanyag mögül derengő fénnyel.

5,2-8,2 millió Ft

Hazánkban egységesen 600 000 Ft a kedvezmény minden verzióra, az XL kivitel felára 250 000 Ft valamennyi motorral. Az autó valós alapára 5 215 000 Ft a légkondicionálót, sávtartó asszisztenst sebességhatár-felismerést, Bluetooth-kihangosítást kínáló Live kivitelben, a turbós benzines motorral. A garanciaidő 5 év vagy 100 000 kilométer.

Az XTR-csomag 17 collos könnyűfém felniket, lökhárítóbetéteket, tetősínt, az utastérben pedig vidám narancsszínű betéteket és az egész belső teret nagyban feldobó, csíkos üléskárpitokat valamint igazán menő, zöld műszerfali díszítéseket tartalmaz.

Jó helyen van a felső érintőképernyő. Színes fejmagasságú kijelző is rendelhető az autóhoz, a váltó a 100 lóerős dízelben öt, a többiben hatfokozatú. Kép: Csordás Gábor, Autó és Stílus

Ebből az is kisül, hogy az XTR kivitel már nem jelent egyet a Grip Controllal, a könnyű terepen segítő okosított kipörgésgátlóval. Ez külön rendelhető 155 000 forintért és kéz a kézben jár a négyévszakos gumikkal. Aki négyévszakos gumit vesz, tudjon róla, hogy motortól függően 0-2 deciliterrel nő a szabványos szerinti átlagfogyasztás és autó lassítóképessége meleg időben nagyon csúnyán elmaradhat velük a valódi nyári gumikkal elérhető fékúttól, viszont más Grip Controllal ellátott PSA-autókból kiindulva az új Citroën Berlingo is jobban kapaszkodhat velük sárban, homokban.

Ma, amikor a kupésított karosszériával átláthatatlanná tett, terepjárásra véletlenül sem alkalmas SUV-k és crossoverek lehengerelik az autóvásárlókat, jó látni egy autót, amely nem flancos életérzés ígéretével, hanem kézzelfogható erényekkel nyitja meg a vásárlók bugyellárisát. Technikájában a Citroën Berlingo sokat lép előre a harmadik generációval, biztonságosabb és kényelmesebb lett, de alapértékei is mind megmaradtak.

Hogy tetszik családi autóként az új Berlingo?

427 szavazat - átlag: 8.07 (10-ből)

Hogy tetszik családi autóként az új Berlingo?