Az a baj az Interneten terjedő idézetekkel, hogy nem tudod róluk megállapítani, valódiak-e.” /Petőfi Sándor/ Hát most egy olyan, néha már sejtetve KRESZ-szabálynak beállított idézet terjed a neten, hogy a kerékpáros mellett autóval elhaladva lakott területen belül egy (1,0), lakott területen kívül másfél (1,5) méter oldaltávolságot kell tartani.

Na most: egyelőre nem kell. A másfél méter Révész Máriusz, jelenleg “a kerékpározásért és az aktív kikapcsolódásért felelős” kormánybiztos nevével fémjelzett kampány üzenete. (A kampány amúgy nem a saját ötlete, a Tour de France versenyigazgatója által kitalált nemzetközi mozgalomról van szó.) Az üzenet elég mélyre hatolt már bringás körökben és onnan tovább. Egyre többen már szinte kötelező szabályként adják tovább, sokan vannak, akik tőlünk kérdezik, hogy tényleg ennyi van-e a KRESZ-ben, és vannak, akik esős-kelős, vicces kampányvideóban kérik a másfél méteres eltartást az autósoktól:

Ezekre VIGYÁZZ bringázás közben!

A Másfél méter kampány felkérésére Magyarósi Csaba is foglakozott a biztonságos kerékpáros közlekedés, azon belül a megfelelő előzési oldaltávolság kérdésével. A videó Csaba saját álláspontját tükrözi. A közlekedés azonban egy ilyen dolog, mindenki a saját szemüvegén keresztül látja a problémákat. Pedig a közlekedés egyből békésebbé válna, ha kicsit má szemüvegén keresztül is próbálnánk látni. #masfelmeter

Közzétette: Másfél méter – 2018. augusztus 28., kedd

Na de mi az igazság – el kell hagyni azt a másfél métert a bringások mellett, vagy nem kell?

Ilyen szabály nincs a KRESZ-ben

A “kerékpár” szó 219 ízben szerepel az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletben, amit a hétköznapokban csak KRESZ néven emlegetünk. Ez az a szabályrendszer, ami a közutakon közlekedőkre vonatkozik és amiből vizsgát kell tenni, mielőtt önállóan gépjárművet vezethetnénk, amivel aztán megelőzhetjük a kerékpárosokat. A 219 említésből egy valóban a megelőzött kerékpárral kapcsolatos oldaltávolságról rendelkezik. Idézem:

Előzni abban az esetben szabad, ha (…) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani” (Ez nem Petőfi-féle álidézet, bárki megtalálhatja a KRESZ-ben.) Az “oldaltávolság” szóra keresve még egy találat van a fenti említésen kívül, ami az egymással szemben haladó járművek kitérésénél említi ugyanazt a “megfelelő” szükséges oldaltávolságot, ami ehhez a manőverhez kell.

És ennyi. Az a bizonyos egy és másfél méter kerékpáros szervezetek kommunikációjában szokott felmerülni és egyre több facebook-üzenetben, kommentben tűnik fel, mint valamiféle hivatalos adat.

Mennyi az az egy-másfél méter?

Elég sok, sőt: időnként túl sok. Ez például a mi utcánk a faluban, ahol elég gyakran előznek autósok bicikliseket. Ha betartanák az egy métert, így nézne ki egy ilyen előzés:

Másfél méter oldaltávolság a biciklistől – hol van ez leírva? 1

Ha a falumban az utcánkban a biciklimen ülnék és saját magam mellett el akarnék menni a kocsimmal, az egy méteres oldaltávolsággal így nézne ki

Ez pedig egy kis vidéki út tőlünk nem messze. Szintén érdekesen nézne ki, ha másfél méterre kerülnék az autósok a bicikliseket:

Másfél méter oldaltávolság a biciklistől – hol van ez leírva? 2

Ez lenne a szabályos előzés rendes, felfestett vidéki úton. Nem túlzás ez egy picit?

Egy átlagos kerékpár kormányának szélessége kb. 70 centi. Tegyük fel, hogy nem Jabba tekeri a pedált és a bringás nem lóg túl ezen a 70 centin, sőt: még azt is tegyük fel, hogy az út széle nem töredezett, így a bringás képes úgy (az egyébként LÉTEZŐ szabálynak megfelelően, kötelezően) jobbra tartani, hogy a kormány külső vége is az út felett halad. Ebben az esetben az autónak városban az út szélétől számított 1,7, lakott területen kívül 2,2 méterre kellene kerülnie a biciklist – minimum.

Magyarországon egy út sávjának szélessége egy másik törvény szerint meghatározott: “Az útburkolati jellel jelölt forgalmi sávok megengedett legkisebb szélessége – azokat az indokolt eseteket kivéve, amelyeknél szélességkorlátozás vagy egyes járműfajták közlekedésének tilalma is szükséges – lakott területen legalább 2,75 méter, lakott területen kívül pedig legalább 3 méter.” És persze útburkolati jel nélkül vannak ennél jóval szűkebb utak is.

Ahol nem is lehetne az úton biciklist előzni

Az én autóm, az előbb lemértem, tükrökkel együtt pont két méter széles. (Ez nem sok, egy új Opel Astra szélessége tükrökkel együtt 2042 mm.) Ha ehhez hozzáadjuk a másfél métert, ahhoz meg a bringa 75 centijét, az jön ki, hogy ezen az úton szabály szerint csak a padkára hajtva lehetne megelőzni a biciklist, ha a másfél méteres kötelező oldaltávolság benne lenne a KRESZ-ben:

Másfél méter oldaltávolság a biciklistől – hol van ez leírva? 3

Ez lenne a szabályos előzés, ha létezne másfél méteres oldaltávolságos vidéki bicikli-előzési szabály

Másfél méter oldaltávolság a biciklistől – hol van ez leírva? 4

65 centi a bicikli, plusz másfél méter az 215 centi, plusz kettő az 415, és erre volna összesen négy méter ezen a vidéki mellékúton

Az út a Szár községet a Felcsút-Bicske úttal összekötő kis vidéki út. Tipikusan olyan a hely, ahol gyakori a bicikli, én magam is gyakran járok erre bringával. Milyen vicces lenne, ha mondjuk elöl tekernék én, mögöttem meg tömött sorokban pöfögne autóiban szabálytisztelően a vidék lakossága! Alig várom a kötelező másfél méteres szabályt!

Mennyi a megfelelő távolság, ha nem másfél méter?

Ott a válasz a kérdésben: megfelelő. Ha a kóválygó Pista bácsit kerüljük, aki viszi haza Marika néninek délre a gázpalackot, mert kifogyott ebédkészítés közben, csak útközben még beugrott a kocsmába, és most már este fél hét van – kevés az egy méter. Ha a Balaton mellett a 71-esen a gyermekutánfutót húzó, csemetéi súlyától kidögölve ide-oda billegő apukát kerüljük, akkor még tán a másfél méter sem elég.

Ha viszont egy láthatóan képben lévő, profi bringásfutár mellett húzunk el a Nagykörúton, netán egy kiváló minőségű vidéki úton, nem nagy sebességkülönbséggel hagynánk le egy edzést tartó sportembert, akkor sávon belül maradva, akár fél métert tartva se fog senki megsérülni vagy akár megsértődni sem.

Másfél méter oldaltávolság a biciklistől – hol van ez leírva? 5

Buszokra, kamionokra is igaz, hogy megfelelő oldaltávolsággal kell előzniük – esetükben ez jóval nagyobb is lehet, mint az autós oldaltávolság

Másfél méter oldaltávolság a biciklistől – hol van ez leírva? 6

Ha félreállok a kocsival, még jobban látszik, milyen marha sok az a lakott területen belüli egy méter, átlagos, józan biciklist és autót feltételezve a közlekedésben. (A mérőszalag 1 méterre plusz a biciklim 65 centis kormányszélességére van kihúzva)

Ne feledjük: a KRESZ nem arra való, hogy levegye a felelősséget a közlekedőkről. A KRESZ, mint minden jogszabály, igazából csak kijelöli a felelősségi körök határait. Ráadásul megvan az a fura tulajdonsága, hogy ha egy határon túl még szorosabban próbálják a végtelenül sokféle, jogszabályokkal lemodellezhetetlen valóság köré feszíteni a jogalkotók, paradox módon annál többféle módon lehetetleníti el önmaga betartását.

A megfelelő oldaltávolság azt jelenti, hogy az autós a biciklist ne veszélyeztesse, ne zavarja az előzés során. Ezt megítélni mindig minden autóvezetőnek a saját felelőssége lesz, akárhány métert is írunk bele utólag a KRESZ-be. Ne törődjön senki az egy méterrel, másfél méterrel kerékpáros-előzés közben, hanem tessék a biciklissel törődni, azzal, hogy ne sodorjuk veszélybe őt se, magunkat se. Így válhat jobb hellyé a világ mindenki számára, nem még két semmitmondó szám beírásával egy jogszabályba.

Szerinted kerüljön be a KRESZ-be számszerűsítve a kerékpáros előzése során betartandó oldaltávolság vagy jó így is, ahogy van?
Kerüljön bele!
31% (938)
Elegendő a jelenlegi szabály.
69% (2088)
Kapcsolódó címkék: bicikli Kerékpár KRESZ