Régi olvasónk, Kitzinger Zsolt elkötelezett híve az elektromos autózásnak. Használtan vett, előző generációs Nissan LEAF-jét épp most cseréli le az újra. A hálózatos napelemes áramtermelő rendszerek telepítésével foglalkozó szakember megírta a Vezessre a villanyautózással szerzett tapasztalatait. Cikkéből az is kiderül, mennyi napelem fedezi egy elektromos autó áramigényét.

2003 nyarán, amikor az első napelemes hálózatos rendszert megépítettük, még nem sejtettük, hogy 2018-ban az atomenergia után a napenergia kerül célként a 2. helyre az árammixben és sorra készülnek az 500 kW vagy annál is nagyobb teljesítményű naperőművek. Az első hálózatos napelemes rendszer Magyarországon 1100 wattos, azaz 1,1 kilowattos volt.

Áresés a villanyautózásban

2011-ben egy Peugeot Ion kapcsán már kiszámoltuk, mennyi napelemmel termelhető meg az autó áramigénye, hogyan autózhatunk üzemanyagköltség nélkül évente 15 000 kilométert. Most a Nissan LEAF második generációját vezetve elvégeztük ugyanezt a kalkulációt.

Villanyautózás Magyarországon: ez a valóság 1

Vonzó vételáron, de Amerikából érkezett a 2012-es Nissan LEAF. Németországon át jött hazánkba. Az összköltsége alapján nem feltétlenül érte meg onnan utaztatni és forgalomba helyezni az autót

Hét éve a napelemes rendszerek ára már a töredéke volt a 2003-as összegeknek, de 2011 óta az árak tovább estek, jó eséllyel elérve az alsó határt. Az elektromos autóknál is hasonló lehet a tendencia: hét éve egy Ion annyiba került, mint ma egy új Nissan LEAF, holott óriási a különbség a két autó között. Lássuk, mi történt az elmúlt 7 évben!

Még régebben elhatároztam, hogy veszek egy elektromos autót, ha lesz rá lehetőségem, vonzott benne a beharangozott ingyenes közterületi parkolás is. Egy külföldi aukciós oldalt böngészve szembesültem vele, hogy 2,5 millió Ft körül már kapni 2012-es LEAF-eket Amerikában. Úgy döntöttem, ezen ne múljon, egy kereskedésnek kifizettem az autót, amit egy kint élő magyar segítségével haza is hozattam.

Használt Nissan LEAF Amerikából

Mielőtt most bárki elkezdi böngészni az adott weboldalt, le kell beszélnem az érdeklődőket, mert Amerikából nem éri meg Nissan LEAF-et behozni. Ahogy beért a kocsi Hamburgba, jött a vám- és az európai forgalmi adó kifizetése, majd a TÜV bizonylat, a vizsga (pedig ez egy japán verzió volt, még csak nem is amerikai). Borítékolható, hogy végül a kiadás több lesz, mintha Európában vásárolnánk.

Villanyautózás Magyarországon: ez a valóság 2

2014 utáni LEAF-et érdemes keresni használtan, a modellfrissítéssel javult az akku töltésmenedzsmentje, ritkább az akkucsomag meghibásodása

Ha nem is olcsón, de megvolt az autó. A korábbi Toyota Versónk után olyan volt, akár egy űrhajó, úgy gyorsult mint egy robogó, és tényleg ingyen lehetett vele parkolni több hazai városban, így Budapesten is. Mivel ez egy Kaliforniában használt gépkocsi volt, a forró éghajlatot rosszul viselte a nagyfeszültségű akkumulátor. Az akkumulátor kapacitáscsökkenését jelző műszer a 12 jelből sajnos már csak 9-en állt, de garanciális csere csak 7-nél esedékes, úgyhogy arról szó sem lehetett.

Hamar rájöttem, a városban nincs értelme spórolni, hiszen a 100 km-es valós hatótáv bőven elegendő, a várost elhagyni viszont már nem volt egyszerű. Egyszer sikerült lejutnom a 180 kilométerre lévő Abádszalókra, ehhez a szolnoki Eon CHAdeMO-villámtöltőjét használtam. Vissza is értem vele, de igencsak drukkoltam, hogy a Szolnok-Újbuda 115 km-es távot megtegye a kocsi. Ilyen előzmények után ezt a távot a későbbiekben nyilván nem erőltettem.

A kaliforniai meleg ártott az akkumulátornak

A használtan megvett Nissan LEAF már 6 éves volt (ebből nálam 1,5 évet töltött) és az akkumulátor öregedését leszámítva, ami elsősorban a kaliforniai meleg okozott, hibátlan állapotban volt. Az i3-at leszámítva kevés BMW-s akadt, akit a zöldre váltó lámpánál ne gyorsultam volna le vele.

Villanyautózás Magyarországon: ez a valóság 3

Kaliforniából származott olvasónk első elektromos autója. A nagyfeszültségű akkumulátor kapacitása megszenvedte a kinti nagy meleget

Idén elhatároztam, hogy eladom az autót és veszek egy új LEAF-et, kihasználva az 1,5 milliós forintos állami támogatást. A használt Nissan LEAF-en három hét alatt túladtam, az új megrendelése előtt pár napot jártam a 2018-as, új generációs Nissan villanyautóval. A tesztautó pont olyan volt, mint amit rendeltem: Acenta verzió fegyverszürke színben, távolságtartó tempomattal, az előző verziónál jóval modernebb, sportosabb külsővel, nagyobb belsővel, tágasabb csomagtérrel.

Induljuk hát Abádszalókra! Útvonal az M0-M5-4-es út, én pedig az induláskor elhatároztam, semmi spórolás, mintha egy benzinessel mennék. Míg az előző verzió gyorsulása 70-ig volt lendületes, ez 130-ig bírja. A 90-nel haladó teherautók előzése azt az érzést keltette, mintha egy 600-as sportmotorral tettem volna mindezt.

Mennyit megy el az új LEAF?

Sejtettem, hogy az európai szabvány szerinti hatótáv (378 km) finoman szólva sem igaz. Ennyit az tud elérni, aki 60-nal megy és hátszele van. Az előző verzióból kiindulva a megtehető távot nagyjából 260 kilométerre saccoltam. A Budaörs-Abádszalók 190 kilométeres távja után az autóban 60 km maradt a kijelző szerint. Leértem tehát mindenféle spórolás nélkül, rakétaszerű előzésekkel. Két nap múlva ugyanezen a távon hazafelé 68 km maradt az autóban.

Villanyautózás Magyarországon: ez a valóság 4

900 000 forintba kerül nagyjából az autót ellátó napelemes rendszer. 12 négyzetméteres felület kell a két kilowattos rendszerhez, amivel évente 15 000 km megtehető üzemanyagköltség nélkül

Másnap elmentünk megnézni a Kiskörei Hallépcsőt. Mivel a gát nyáron csak kerékpárral járható, a Kunsági Főcsatorna hídján át közelítettük meg a célt. Elég gyorsan kiderült, hogy ez a terep inkább a terepjáróknak feküdt volna a fél méter mély gödrökkel, de valami csoda folytán úgy tettük meg ezt a távot, hogy a Nissan LEAF nem ért le sehol. Az út végén még meg kellett várnunk, míg egy gólya néhány méterre az autó előtt átgyalogol.

Egy évi 15 000 km megtételéhez szükséges házi napelemes rendszer körülbelüli költsége hét éve és ma

Peugeot Ion, 2011-benFogyasztása 100 km-enFogyasztás 15 000 km-reÉvi 15 000 km megtételéhez szükséges napelemes rendszer
Saját mérés (Bp-Dunakanyar-Bp)11,23 kWh1684,5 kWh1,35 kW
Nappali árammal, bruttó árak546 Ft81 943 Ft1 100 000 Ft, napelemfelület: 11 nm
    
Nissan LEAF, 2018-ban16,2 kWh2430 kWh2 kW
Nappali árammal, bruttó árak600 Ft89 910 Ft

900 000 Ft

napelemfelület: 12 nm

Ha a számokat nézzük, az új Nissan LEAF 16 kilowattórát fogyaszt 100 kilométeren, ami kb. 600 Ft-ot jelent nappali árammal töltve. A 2012-es verzió alattam 18 kWh-t fogyasztott. 250 kilométert elmegyünk simán, de hogyan tovább?

Töltési idők

Lassan tölthetünk otthon, a szomszédnál vagy ahol éppen járunk, és vannak már gyorstöltők is (pl. Abádszalókon is találunk 22 kW-osat). A feltöltés otthoni töltővel nagyjából 16 óra, 7 kW-os töltővel 6 óra, CHAdeMO villámtöltővel 40 perc 80 százalékra. A lényeg azonban mégsem ez. Sokkal fontosabb, hogy az adott töltővel 100 km-re elég áramot mennyi idő alatt tudunk beletölteni:

Villanyautózás Magyarországon: ez a valóság 5

Ha a gyári Type2-es töltőt használjuk a 22kW-os oszloppal, nagy csalódás fog érni, mert a LEAF Type2 –es csatlakozója valójában csak egy fázison képes tölteni

1. Ha a gyári 10 amperes töltőt használjuk 10×230 volttal, akkor 2,3 kW-ot tudunk belenyomni óránként. 7 órát kell tehát töltenünk 100 km-hez.
2. Ha veszünk egy 16A-es töltőt és azt használjuk (16*230V), így 3,68 kW-ot tudunk belenyomni óránként. Ezzel 4 órát kell töltenünk 100km-hez.
3. Ha a gyári Type2-es töltőt használjuk a 22kW-os oszloppal, nagy csalódás fog érni, mert ugyan a régi LEAF Type1-es csatiját Type 2-re váltották (a Type 1 egy fázison tölt, a Type 2 három fázison), a LEAF Type2 –es csatlakozója valójában csak egy fázison képes tölteni, így 1x32A-rel fogunk tölteni 7,36kW-tal, azaz egy 22kW-os oszloppal 2 óra alatt tudunk 100 km-nyi áramot belenyomni. Ezen a téren még van hova fejlődni.
4. Ha van nyaralónk és aznap haza is akarunk menni, érdemes az egyik fázisunkat 32 amperre növelni, ezzel ott is ugyanúgy tudunk tölteni mint egy 22kW-os Type 2-es oszloppal. Ehhez persze vennünk kell egy Type2-es fali csatlakozó aljzatot. Ez 100 ezer forint alatt megoldható.
5. Keresünk egy 50kW CHAdeMO villámtöltőt (ez egyenáramú töltés, olyan, mintha bikáznánk az akksit), ezzel fél óra alatt kb. 160 km-nyi áramot tudunk belenyomni. Ilyen töltő sajnos egyelőre csak a nagyvárosokban van.

Ezek alapján nagyobb távokra (400-500 km) a LEAF továbbra is csak akkor használható, ha becélozunk egy villámtöltőt. Ha van nyaralónk pl. a Balatonnál, a Tisza-tónál vagy ismerősünk max. 250 km-re tőlünk és ott adott 1x32A van, nyugodtan lemehetünk egy 4 órás programra, pihenésre, még ott aludnunk sem kell azért, hogy feltöltsön az autó.

Villanyautózás Magyarországon: ez a valóság 6

Országjárásra csak akkor alkalmas az új LEAF, ha nagyobb távokra (400-500 km) becélozunk egy villámtöltőt

Ha mégis ott töltjük az éjszakát, a 10 amperes töltő is elég ahhoz, hogy reggel vissza tudjuk indulni vele. Minden adat, amit a LEAF-fel számoltam, normál vezetési stílusban értendő, mintha benzines autót vezettem volna. Nem spóroltam, 32 fok volt, ment a légkondi (ami 1-es fokozaton is kiváló).

Az áram ára időközben olcsóbb lett, a napelemek hatásfoka sokkal magasabb és az áruk még alacsonyabb. Jó irányba haladunk. Az autó árának tizedéért a tankolás is ingyen lesz napelemekkel, ennyi pedig a garázstetőn is simán elfér. Ráadásul ez mostantól egy sokoldalúan használható autóra igaz! Csak érkezne már meg, amit rendeltem…