Ha évről évre még nem is, de a generációváltásoknál szinte kivétel nélkül minden autómárka modelljei megnőnek egy kicsit. Leggyakrabban hosszban lesznek nagyobbak, de a tengelytáv is gyarapodik, néha még szélesebbek is lesznek az autók. Nincs ezzel semmi baj, egészen addig, míg meg nem próbálunk beállni velük egy régebben épült, a korabeli autókra szabott garázsba, parkolóházba, a felfestett csíkok közé.

Egy kiszuperált gumiabroncs is megteszi, ha nincs más

Nekünk legtöbbször a Genfi Autószalonon tűnik fel, hogy a kiállítás melletti, jó pár évvel ezelőtt épült, az akkori autók méreteihez igazított parkolóház mennyire szűk. A felfestett vonalak közé ugyan még be lehet állni, de a kényelmes ki- és beszállás teljesen reménytelen dolog. Egyes oldalakon néha még a kényelmetlen is.

Garázs

Akinek régi átlagautóra, mondjuk egy Škoda S100-asra méretezett garázsa van, közel sem biztos, hogy egy mostani, Citigónál nagyobbal gond nélkül be tud majd állni. Pedig egy garázs azért van, hogy abban pihenjen az autó, fagytól, esőtől, naptól védve, ne pedig kint az utcán.

Kevés autónak van ilyen jó parkolóhelye, kilátással a Vezúvra

De ha nincs pénz a garázs faceliftjére, modellváltására, akkor mit tehet az átlagos, vagy annál rosszabb parkolási tudománnyal rendelkező autós, ha nem akarja az autót megkarcolni parkolásnál, vagy ki- beszállásnál? Elkezd trükközni, okoskodni.

Ez a belga bácsi fekete öves parkolóművész, aki a bevazelinezett Pandájából közvetlenül a nappalijába száll ki:

A legegyszerűbb megoldás, ha az ember kitapasztalja, mekkora helye van, és megtanul rendesen parkolni. Vagy ha reménytelen a dolog, akkor kidobja a kacatokat a garázsból és máris egy kicsit több lesz a hely. Ha ez sem nem megy, érdemes polcokat fúrni a falakra és a földön lévő vackokat oda tenni. Ezzel értékes centiket lehet nyerni, akár hosszban, akár szélességben.

Ha nincs tudományos, az ajtó éléből kipattanó védőeszköz a kocsiban, akkor a régi szőnyeg is megteszi

Bár hamar meg lehet tanulni, meddig tart az autó eleje, ha kicentizve kell ráállni a falra egy tolatókamera és radarok nélküli kocsival, akkor jobb, ha valamit odakészít a sofőr, aminek legrosszabb esetben, ha finoman is, de neki lehet engedni az autót. A vékony, lapostévés kartondoboz, régi gumiabroncs, felfújt gumimatrac simán megteszi.

Egy kiszuperált gumiabroncs is megteszi, ha nincs más

Kicsit több barkácsolást igényel, de sokkal ötletesebb megoldás, ha egyszer, segítséggel beállítják az autót a megfelelő helyre, majd a tetőbe fúrt kampóra, madzagra kötött teniszlabdát, vagy akármit lógatnak. Ez beálláskor finoman az ablakhoz érve jelzi, hogy eddig és ne tovább. Persze lehet még tuningolni a garázs falát is, már nem kedvelt, de még mindig puha szőnyeggel, gumival, akármivel. A padlóba csavarozott, vagy másként fixált léc, ék, bármilyen akadály is jó jelzés lehet, hogy közeledik a fal.

De nemcsak zárt helyen, hanem szabadtéren is akadhatnak gondok a parkolással. Ahol a Citroën, Peugeot tesztautókat vesszük át, ott mókás kis betondarabok állítják meg a kocsit, mielőtt nagyon rátolatva a járdára, már csak a bokorból férjen hozzá a vezető a csomagtartóhoz.

Klassz dolog, ha nem a járdasziget állítja meg az autót parkolás közben, hanem egy ilyen csinos beton izé

A régi parkolóhelyek mellett más is okozhat kihívást az autósoknak. Például teremgarázsok, munkahelyi szűk, idétlen parkolóhelyek is. Nálunk például a frissen épült mélygarázsban lehet parkolni, hófehérre festett falak és oszlopok között. Ez így elsőre nem annyira veszedelmes dolog, habár szűk a hely, – hogy darabra meglegyen a kötelező mennyiség – de nem megoldhatatlan feladat. Egészen addig, amíg a balladai félhomályban ki nem derül, hogy tolatás közben a nagy felületű, homogén fehér falról nem lehet eldönteni, hogy arasznyira van-e az autótól, vagy méterekre.

Egy Octavia ma már nem kanyarogna itt ennyire lazán kép: fortepan.hu

Tényleg rémes, olyan, mint masszív ködben hajókázni. Haladunk, de közben dunsztunk sincs, merre. Szóval én vettem sárga és fekete festéket, és csinos csíkkal dobtam fel a parkolózugot. Az egész egy délután alatt lezavarható, bár a betonoszlopra vízszintesen felragasztandó maszkolószalag egész vidám kihívást jelentett.

Rémes dolog homogén fehér falak közé betolatni, radar és kamera nélküli autóval

Ha pedig menthetetlenül kinőtte az autó a neki szánt parkolóhelyet és kisebbre sem lehet cserélni, akkor el kell adni a csudába és venni helyette egy halom biciklit a városi közlekedéshez. Azok tuti beférnek.