Magyarországon a jelenleg forgalomban lévő 3 millió autó átlagéletkora elérte a 14 évet. A külföldről behozott járművek életkora ennél azért kicsit jobb, bár a 11 éves átlag sem túl fényes, pláne, ha azt is figyelembe vesszük, hogy az Európai Unió országai közül csak Lengyelországban és Görögországban öregebb az autópark a hazainál.

Minket most leginkább az érdekel, hogy a 14 éves autók újkorukban hogy teljesítettek a törésteszteken. Azt sajnos nem tudjuk vizsgálni, hogy az elmúlt években mi maradt ezekből a csillagokból, működik-e még a légzsák, mennyire rohadt el a karosszéria, csak a 12-15 évvel ezelőtt kapott értékeléseket tudjuk feleleveníteni.

De ne feledkezzünk meg arról, hogy ezek a négy-, ötcsillagos eredmények nem ugyanazok, mint amiket 2017-ben lehet megszerezni. Azóta sokat szigorodott a minősítés, hiszen egy idő után már szinte minden modell simán hozta az ötcsillagos eredményeket. Egy 14 éve ötcsillagos autó ma már közel nem biztos, hogy ugyanolyan jól szerepelne, hiszen azóta tengernyi elektronikus vezetőtámogató berendezés került a kocsikba.

Van, aminek valóban komoly gyakorlati haszna van, míg mások teljesen felesleges marhaságok, de a szemfüles autógyártók ezekkel is be tudnak zsebelni egy-egy potyapontot a teszteken. Ilyen kreténség például a sebességhatároló, szerintem ember nincs a földön, aki ezt üzemszerűen, nap mint nap használná, mégis van olyan modell, amiben tempomat nincs – azért nem jár pont -, de sebességhatároló igen. Persze az éremnek van másik oldala is, simán lehet pontot veszteni egy nem elég feltűnőre sikerült tájékoztató felirattal vagy egy halkra sikerült figyelmeztető jelzéssel.

Az alább felsorolt márkák mellett az EuroNCAP minősítés évszáma is olvasható, illetve a különböző teszteken szerzett pontok, sorrendben elsőnek a felnőtt, első utasok védelmére, másodikként a gyerekülésben rögzített utasok védelmére, harmadikként a gyalogosvédelemre kapott pontok láthatók.

Opel Astra 2004, 34-39-3

A 2004-es Astra ötcsillagos teszteredménnyel büszkélkedhet, ami ötcsillagos felnőtt-, négycsillagos gyerek- és egycsillagos gyalogosvédelemből áll össze. Frontális ütközésnél extrém stabil maradt a karosszéria, az Astra jól szerepelt az oldalütközéseknél is, valamint a gyerekekre is egész tisztességesen vigyázz. Nem úgy, mint a gyalogosokra, akik igen rosszul járhatnak, ha egy Astra csapja el őket.

Ford Focus 2004, 35-40-15

Az öreg Focus szintén ötcsillagos, masszív karosszériával, dupla első légzsákkal, övfeszítővel, miazmással. A frontális ütközés után szinte úgy nyílik az ajtaja, mint normál esetben, jól vette az oldalütközéses vizsgát is, ahol a függönylégzsák a hátsó utasokat is megfelelően védi. Aránylag jól szerepelt a gyalogos gázolásos teszten is, ahol a motorháztetőre zuhanó felnőtt és gyerek is számíthat egy kis védelemre.

Škoda Octavia 2004 – 27-37-17

Bár az Octavia a korabeli Golffal azonos alapokra épül és a Golf hozza is az öt csillagot, a cseh márka csak négycsillagos eredményt ért el. Ugyan jól véd benne a légzsák, az övfeszítő és a masszív karosszéria is, de a függönylégzsák nem széria. A gyalogosokkal viszont határozottan kíméletes az Octavia eleje, olyannyira, hogy a modell csak hajszállal csúszott le a háromcsillagos gyalogosvédelmi minősítésről.

Suzuki Swift 2006 – 30-27-20

Lehet röhögni a Suzukin, hogy papírból van, de az EuroNCAP tesztjei mást mutatnak, a 2005-ös Swift négycsillagos eredménnyel végzett. A karosszéria masszív, az ütközés során stabil maradt az utascella, bár a vezető mellkasára nagyobb terhelés jutott, mint ami kívánatos lett volna. Emellett a vezető lába lett volna még veszélyben egy valódi balesetnél. Gyalogosvédelme háromcsillagos, a Swift orra a felnőttekre veszélyesebb, mint a gyerekekre.

Chevrolet Aveo 2006 – 21-39-19

A 2000-es évek közepének biztonsági szempontból az egyik leghitványabb darabja a Chevrolet Aveo volt, a maga másfél csillagával. Frontális ütközéskor a vezető nagy bajba kerülhetett benne, a kormány a tesztbábú mellkasában landolt, elmozdult az A-oszlop is és a műszerfal darabjai is komoly veszélyt jelentenek benne a vezető és utas lábára, combcsontjára. Ezek után meglepő, hogy a gyerekvédelme négy csillagot ér és a háromcsillagos gyalogosvédelem sem rossz, ha valaki a motorháztető közepére hullik, egész olcsón megúszhatja a balesetet. Az első lökhárító szintén kíméletesen bánik az áldozat lábával. Már amennyire lehet.

Aki viszont igazán biztonságos használt autót szeretne, az itt megtalálja a listát, amiből már érdemes válogatni. Igaz, ezek nem 14 éves modellek.

A sor végére pedig azokat válogattuk össze, akik 2010 óta a legcsapnivalóbb törésteszteket hozták össze.