Jó adag mázlival ráhangolódás nélkül is átvészelhető a tél baleset nélkül, de ajánlott csökkenteni a kockázatot, és megtenni mindent a veszélyes helyzetek elkerülésére. Ehhez autónkat, és magunkat is fel kell készíteni a zimankó hónapjaira.

Autónk felkészítése

Bár a közelmúltban pont arról írtunk, hogy mennyire könnyű a téli átállás, azért néhány dolog mindenképp megérdemli a figyelmet. Az első, legfontosabb lépésen, a téli abroncsok felszerelésén már túl kellett esnünk (kivéve, ha négy évszakossal járunk).

A megfelelő szett kiválasztásában ezernyi cikkünk segít, azt is kiderítettük, mikor érdemes otthon szerelni az abroncsokat, és mi szól ellene.

Benzinkútnál ellenőriztessük a hűtővizet, cseréljük le a nyári szélvédőfolyadékot fagyálló télire, az öreg akkumulátorra sem árt ránézni, valamint állítsunk össze egy doboznyi téli túlélőcsomagot. Főképp a váratlan torlódás, várakozás idejére kell gondolni az összeállításkor, illetve az alapvető továbbjutáshoz szükséges, egyszerű segédeszközök magunknál tartása fontos. Némi tartós, száraz élelem, ivóvíz, zseblámpa, jégkaparó, meleg ruházat, vontató, és bikakábel.

A túlélő felszerelés alapvető kelléke egy megbízható zseblámpa

Januárban, átlagosan mindössze 57 órán át látjuk a napot, míg júliusban ez az érték 296 óra. Ezért fontos a fényszórók karbantartása, a bemattult felület políroztatása, és a sár, szennyeződés rendszeres eltávolítása. Emellett közlekedőtársainkat sem érdemes elvakítani, mellőzzük az olcsó, szabálytalan LED-fénydiódás szetteket, és ügyeljünk a fényszórómagasság helyes beállítására.

Ha minket látnak, annál csak az jobb, ha mi sem vakondként közlekedünk. Az autók téli üzemkezdete előtt ezért különösen ajánlott az ablaktörlők ellenőrzése. A kilátással eső nélkül is meggyűlhet a bajunk, a szélvédő belső oldalának párásodását megfelelően működő szellőzőrendszerrel, párátlanító spray és törlőkendő kéznél tartásával előzhetjük meg.

Tartalékoljunk üzemanyagot, ami nem feltétlen a csomagtartóban kallódó kannát jelenti. Elég, ha nem engedjük ötven százalék alá csökkenni az üzemanyag szintjét, ezzel felkészülve a hosszabb dugókra, esetleges útlezárásra, kerülőutakra.

Ma már az összes üzemanyaggyártó felkészült a téli időszak nehézségeire, arra figyeljünk, hogy mindig legyen legalább félig a tank

Az üzemanyagra a dízeleknél fokozottan kell ügyelni, mivel az állandó alacsony szint páralecsapódással, és hideg időben jegesedéssel járhat. Ezért célszerű fagypont alatt, a fagyos idő beköszöntével teletankolni a gázolajos autót, mert ilyenkor csak kis mennyiségű levegő van a tartályban, aminek víztartalma nem tud az üzemanyagba kerülni.

A gázolaj minősége miatt viszont kár aggódni. Minden forgalomba kerülő gázolaj paramétereit magyar és nemzetközi szabványok szabályozzák, a nagy cégek pedig évek óta gyártanak a téli körülményekhez tökéletesen alkalmazkodó, különféle adalékokkal ellátott dízel üzemanyagokat.

Szánjuk rá az időt a szélvédők alapos tisztítására is, illetve ha ekkora mennyiségű hó esik, akkor a tetőről se feledkezzünk meg

Valódi kémiai mágia ez, ma már bármelyik jól ismert cég kútjain olyan üzemanyagot kapunk, amelynek adalékanyagai mínusz húsz fokig hatékonyan akadályozzák meg a parafinkristályok problémás méretűre történő növekedését.

A vezető felkészítése

A téli körülmények, a sötét, ködös idő, a sok csapadék kihatással van a volán mögött mutatott teljesítményünkre. Lassabbak vagyunk, csökken a reakcióidő, nehezebben észleljük az esetleges akadályokat, a körülmények pedig folyamatosan változnak.

Embert próbálóak a téli körülmények, ha látunk, és minket is látnak, már sokat tettünk a biztonságos közlekedésért!

Ezért elsődleges a megelőzés, a defenzív, megfontolt, de forgalmat nem akadályozó haladás. Ehhez pedig nincs szükség komoly tanfolyamra, elég, ha kellően odafigyelve betartjuk ezeket a tanácsokat:

A hideg, csapadékos időben különösen figyeljünk a gyalogosokra. A hideg idő és a csúszós út elterelheti a figyelmüket a közlekedésről, óvatlanul az útra léphetnek.

Ha síkosabb útszakaszra érkezik, lassítson és kerülje a hirtelen kormánymozdulatokat és a fékezést

Növeljük a megszokott követési távolságot: normál esetben az előttünk haladó jármű után 2 másodperccel kellene ugyanahhoz az útfelfestéshez érnünk, csúszós útfelület esetén azonban ezt nyugodtan megduplázhatjuk.

Ellenőrizzük a tapadást, forgalommentes szakaszon, lassabb tempónál egyre erősödő, határozott fékezéssel kideríthetjük, mennyire csúszós az út.

Tekintsünk, és tervezzünk előre. A megfagyott vízátfolyás, fényesen csillogó, letaposott hóréteg messziről felismerhető, és száraz, napos időben is gondot okozhat. Törekedjünk ezek felismerésére, és mérsékelt sebességgel haladjunk át az adott szakaszon.

Ha közel a baj, egy mozdulaton múlhat minden

Városi forgalomban 1 másodperc alatt 13,8 métert halad előre az autó 50 km/órás sebességnél. Vagyis egy fél másodpercen is múlhat baleset, ezért próbáljuk meg észlelni a minket körülvevő körülményeket, és ne csak megszokásból, a száraz úton megszokott tempóval közlekedjünk.

Ha már csúszik az autó, csak a zsigerből jövő, elsajátított tudás, vagy a szerencse segíthet. Előbbiben bízzunk inkább

A balesetek elkerüléséhez szükséges manőverek elsajátítása sajnos nem feltétele a jogosítvány megszerzésének, és nincs is benne a vérünkben, bárki bármit állít magáról. A tudást meg kell szerezni, gyakorlással, valódi helyzetekben rögzítve a megfelelő cselekvéssort, és megtapasztalva azt, milyen, ha már csúszik az autó, mennyi kell hozzá havon, és mit tehetünk akkor, ha az autó fara tör ki valamelyik irányba.

Érdemes tisztában lennünk az alul-, illetve túlkormányzottság fogalmával, illetve a beavatkozás lehetőségeivel, veszélyeivel, ezekről bármelyik hazai vezetéstechnikai centrumban szívesen mesélnek nekünk mind elméletben, mind gyakorlatban.