25 év hosszú idő, pláne az autógyártásban. Ekkora távon már látványosak az iparágat érintő változások. Megmutatjuk, mennyit fejlődtek az elmúlt negyedszázadban a Ford modellek; milyen extrákon, akkor új szolgáltatásokon ámultunk-bámultunk 25 éve és min ámulunk-bámulunk most. Mi is volt 25 évvel ezelőtt az aktuális új Ford? Nahát: a márka első igazi világautója, a Mondeo pont 1992-ben született, 1993-tól vált rendelhetővé az európai piacokon, 1994-ben nyerte el a z Év Autója címet. És vajon milyen innovatív szolgáltatásokat hozott a középkategóriába akkor ez az új nemzetközi modell?

Igazi vízválasztó volt ez az autó a Ford történetében. A hosszmotoros, hátsókerék-hajtású Sierrát a keresztmotoros, fronthajtású Mondeo váltotta, alapvetően újraértelmezve mindent, amit addig gondoltak az emberek a márkáról. Valamennyi benzinmotor (egy 1,6-os, egy 1,8 literes és egy kétezres, mind benzines) 16 szelepes volt, a Sierrától áthozott 1,8-as turbódízel mellettük takarékos, de kemény, zajos traktornak tűnt. Bizony, akkoriban még csak rászokóban voltunk arra a dízeltechnikára, amiről ma épp leszokóban vagyunk.

Az 1993-as modellév és 2017-es modellév Mondeoja

Hibridrendszer, mint a mai Mondeóban? Elektromos modellváltozat, mint a mai Focusnál? Akkoriban az ilyesmi még a legnagyobb márkáknál is távolt állt a sorozatgyártástól, csak érdekes kísérletezésnek tűnt. 25 éve a Ford épp az Escort-alapokra épített, nátrium-kén akkumulátoros Ecostar elektromos furgonnal játszott, 100 példány készült belőle, tesztelési célokra.

1992-es és 25 évvel későbbi elektromos Ford

Az első Mondeónál alapfelszereltség volt a légzsák! Igen, “a” légzsák, akkoriban még egy darabnak is örültek a vevők. Egy mai Mondeóban pedig hány légzsák van? Hét, és ez a hét az alapfelszereltség része. A negyedszázada legkelendőbbnek számító LX kivitelű Mondeókban volt égve felejtett világításra figyelmeztető hangjelzés! A maiakban elérhető a szembejövő autót “kitakaró”, körbevilágító, fényérzékelős kapcsolós mátrix-LED-világítás.

Az első Mondeókban volt szervokormány! A maiakban van sávtartó elektronika és követőradar, automatikusan vészfékező ütközéselkerülés, gyalogosgázolást és koccanást megakadályozó önálló vészfékezés városi tempónál. Ezekkel a rendszerekkel a kocsi autópályán szinte önmagát vezeti, városban pedig elkerüli a baleseteket; érezni, hogy már nem kell újabb 25 év, hogy az autók ténylegesen elboldoguljanak egyedül is, amíg a vezető békésen szunyókál, olvasgat, filmet néz. Ez azért 1992-ben még teljesen scifi volt!

Az első Mondeo LX extralistáján büszkén hirdették az elektromos első ablakemelőket! Egy közepesen felszerelt mai Mondeónál nem kell elővenni a zsebünkből a kulcsot a nyitáshoz, indításhoz. Kazettás magnó volt a kocsiban! Ma pedig az érintőképernyős HMI-t simogatva streamelhetjük az otthoni médiaszerverünkről a kedvenc zenénket.

Mondeo-műszerfal 1992-ből és 2017-ből

25 éve nagyon nagy dolog volt, hogy a Scorpio után a Mondeo is megkapta a Quickclear fantázianevű, fűtőszálas szélvédő-leolvasztó és páramentesítő rendszert. Ez a szolgáltatás ma már más márkáknál is elterjedt, de a Fordokban sem halt ki és télen fantasztikus élmény az autó utasteréből nézni, ahogy pár tucat másodperc után a jég egyszerűen lefolyik az ablakon.

Megkérdeztük a téma szakértőjét, a Ford Petrányit, 25 éve milyen extra felszereltséget kértek az autójukhoz a hazai vevők. Mint megtudtuk, az 1990-es években az utólag beszerelhető immobiliser, kivehető rádió/magnó és a központi zár volt a vásárlók kedvence. Mára ezek már az alapfelszereltség részei, 2017-ben egész másra költik pénzüket az emberek, téli csomagot vásárolnak új autójukhoz, de kiemelten kedvelt a parkolóradar és automatika is.

25 éve sokan választottak az autójukba rádiósmagnót extraként. Ma már szinte teljesen eltűnt ez a technológia

Negyed század alatt elképesztő fejlődésen ment át az autóipar, a jelenleg felpörgő elektromos mobilitási forradalom pedig további izgalmas dolgokat ígér a következő 25 évre! Vajon ha akkor is elkészítünk egy ilyen visszatekintést, mihez hasonlíthatjuk majd a mai Fordokat?