A hazai sztrádák melletti pihenőkbe szükségből bekanyarodó autósoknak nem áll a rendelkezésükre Cleveland üres házának komfortja.

Sajnos a hazai autópályás mosdók egy részét már csak keserű humorral lehet megközelíteni, de innentől tegyük félre a viccet, csatoljuk fel a gázmaszkot, húzzunk mellkasig érő horgászgumicsizmát, és lépjünk bele a csúszós magyar valóságba.

Elviselhetetlen bűz, méteres húgytócsa miatt megközelíthetetlen piszoár és eldugult nagy klotyó az épületben, míg házon kívül a b-megoldást keresők akciói után tengernyi ürülék. Nem részletezzük tovább, minden autós látott már ilyet.

No de mit tesz az útkezelő?

Összesen 134 darab WC üzemel az autópályáink melletti pihenőkben országszerte, az M7 (47 darab), az M3 (34 darab) és az M1 (30 darab) előírt csatolmányaként a legtöbb. A mosdók és széles környezetük takarítására és karbantartására tavaly 723 millió forintot költött az Magyar Közút Zrt., idén ennél nagyobb, 777 millió forint a tervezett éves költségvetés.

Elsőre hatalmas összegnek tűnik, de nézzük meg, hogy mennyit jelent ez egyetlen pihenőhelyre  lebontva napi átlagban! Ha az 5,79 millió forintot (pihenő/év) elosztjuk 365-tel, közel 15 900 forint jut egy-egy sztrádás pihenőre naponta. Ebben benne van a WC-k napi takarítása, szennyvízszippantása, a szennyvíztisztító berendezés üzemeltetése és karbantartása, a pihenők egész területén a szemétszedés, a sima és a szelektív hulladék elszállítása, valamint „az üzemeltetés egyéb költségei”.

Százmilliókból küzdenek a sztrádapihenőket összemocskolók ellen 1

Aztán jönnek a buszok (fotók: Magyar Közút Zrt.)

„A pihenők tisztán tartásán dolgozó munkatársak nagysága a kezelésünkben lévő gyorsforgalmi hálózaton mérnökségenként egy brigád, azaz két-három fő, összesen körülbelül 45-50 fő dolgozik ezen a területen. Éves szinten 2000 munkaórát vesz igénybe a feladat ellátása”– közölte a Vezessel a Magyar Közút Zrt.

Kefe és borotva

Az ún. kis takarítást naponta egyszer kötelezően elvégzik a brigádok mindenhol, de a forgalmasabb helyekre még egyszer visszatérnek adott napon belül. Minden egyes nap kiürítik a hulladéktárolókat, kicserélik a szemeteszacskókat, kézzel vegyszeres WC tisztítást végeznek, és pótolják a toalettpapírt, valamint az elhasznált kézmosó szereket.

Az útkezelő szerint a belinkelt – és nekik is megmutatott – filmünkben szereplő lébényi pihenő a naponta kétszer végigtakarított helyek közé tartozik. Állításuk szerint itt napi kétszer végeznek a nyári időszakban vegyszeres tisztítást, továbbá havonta legalább egy alkalommal – a frekventált pihenőkben heti rendszerességgel – gőzborotvás nagytakarítást is végeznek a WC-kben.

Százmilliókból küzdenek a sztrádapihenőket összemocskolók ellen 2

Harkályos pihenőhely példáján mutatja meg az útkezelő, hogy mit csinálnak a brigádok, idézzük: „Zsírtalanító tisztítószer felhordása után kefével, kézzel kerülnek átdörzsölésre a rozsdamentes acél WC csészék és piszoárok. A forró vizes öblítést követően vízkőoldós, majd baktériumölős tisztítószert alkalmazunk, áttörölgetjük a többi rozsdamentes felületet, a kézmosókat, érintőfelületeket, pelenkázót, kapaszkodókat stb. Szintén forró vizes tisztítószeres felmosást követően feltöltésre kerülnek a folyékony szappantartók és WC papír tartók. Végül WC-olajjal permetezzük be a kellemesebb illat érdekében”

Napi kétszeri takarítás ellenére mégis miért ilyen a helyzet?

„Szélsőséges esetben előfordulhat, hogy a pihenőhely egyik napról a másikra szennyezett képet mutat, ha a napi takarítás elvégzése után az utazóközönség (például turistabusz érkezik) nem az elvárható normáknak megfelelően használja a pihenő illemhelyét” – mondja erre az útkezelő. Szerintük a WC-nként körülbelül 30-40 perces munkát pár perc alatt tönkreteheti „egy felelőtlen használó, így a soron következők már más megoldást próbálnak találni szükségleteik elvégzésére. Napi kétszeri tisztítás ebben az esetben valóban kevésnek tűnhet”.

Nyilvánvaló, hogy egy-egy mosdó „terheltségére” hatással van az adott sztrádaszakaszt használók száma, ám az útkezelő egyéb érdekes szempontokat is felvet. „Feladataink nagyságrendje, és így a pihenőhelyek képe nagyban függ az adott szakasz jellegétől, elhelyezkedésétől, az átmenő forgalom nagyságától, az arra közlekedők kultúrájától, nem utolsósorban vallási előírásaiktól és szokásaiktól.”

Kíváncsiak voltunk, hogy konkrétan hogyan értik a vallási előírások és szokások emlegetését, de ezzel kapcsolatban elküldött kérdésünkre cikkünk megjelenéséig nem jött válasz az addig segítőkész Magyar Közúttól.

Törnek, zúznak. És lopnak

Az útkezelő szerint az épületek műszaki állapotától és az infrastruktúrájától (víz-, és szennyvízcsatorna-ellátottság), valamint a gépészeti berendezések korától is függ „a minőségi munka elvégzésének lehetősége”.

A harkályosi pihenő épületének szervizfolyosós ajtaja az útkezelő szerint nem véletlenül néz ki úgy, ahogy az alábbi képen látható. Szerintük ide kerítést is építettek a cserjék közt kanyargó ösvények miatt. Nem kell magyarázni, hogy miért keletkeztek.

Százmilliókból küzdenek a sztrádapihenőket összemocskolók ellen 3

A rongálásokkal szemben tehetetlenek – állítja az útkezelő

Napi szinten problémát jelentenek a Magyar Közút Zrt.-nek a felfeszített ajtók, megrongált zárak, letört tükrök és tartók, letépett információs matricák, ellopott tisztítószerek, kéztörlők, papírok, tönkretett csapok stb. „Igyekszünk lépést tartani a keletkező károk javításával, de az anyagi korlátokon túl egyre inkább kilátástalan feladatnak tűnik. A rendelkezésünkre álló eszközparkkal és humán erőforrással igyekszünk helyt állni a tranzitforgalom okozta, napi szinten igen nagy feladatot jelentő kihívásokkal szemben” – mondja a cég.

Nincs panasz. Nincs retorzió

Elvileg a WC-kben mindenütt megtalálható egy falra vagy ajtóra ragasztott telefonszám, amelyen éjjel-nappal várják a bejelentéseket. Kérdésünkre kiderült, majdhogynem hiába. Havonta mindössze néhányan panaszkodnak így az állapotok miatt, ha már kritizálnak, inkább személyesen a takarítóknak. És inkább a nyugat-európai utazók, talán nem véletlenül.

A Magyar Közút Zrt. munkatársai meghallgatják az igényesebb környezetre vágyó autósokat, többet nem tehetnek. Az igénytelen szemetelőkkel szemben már semmit nem tehetnek, nincs hatósági jogosultságuk fellépni ellenük.

A cég illetékesei elárulták, országos szinten vizsgálják az illemhelyek hatékonyabb üzemeltetésének lehetőségeit. Addig is kérik az autósokat, ha problémával találkoznak, telefonáljanak.

FRISSÍTÉS!
9 óra 50 perckor megérkezett a Magyar Közút Zrt. válasza a vallási szokásokkal és előírásokkal kapcsolatos kérdésünkre.

“Az Önök által kiemelt mondattal kizárólag arra kívántunk rávilágítani, hogy egy adott pihenőhely higiéniai állapotát nagyban befolyásolja az adott útszakasz átmenő forgalmának nagysága, valamint az utazók leginkább kulturális különbségeikből eredő WC használati szokásai. Közismert tény, hogy a hazánkban használt angol WC helyett máshol az úgynevezett „taposós” WC-ket alkalmazzák, melyekhez gyakran nemzetiségenként is eltérő használati szokások kapcsolódnak. Ezen eltérésekből eredően olykor nagyobb szennyeződés tapasztalható az illemhelyeken a megszokottnál.”