Igazán hervasztó időt fogtunk ki a Ford Vignale sorozatának hazai menetpróbáján, így az autópályán suhanva, a szürke égboltra bambulva nekem is borongós gondolataim támadtak. Mikor végignéztem a Mondeo bőrrel behúzott műszerfalának hullámos varrásain, a szürkeállományomból előugrott egy szintén olasz karosszériaépítő vállalkozás neve. Bizony, a Ghia volt az, ami sok-sok évvel azelőtt, hogy ajtókeretre biggyesztett billog és kamu fabetét lett volna belőle, olyan formákat adott az autóiparnak, mint a Volkswagen Karmann Ghiája.

Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 1

Legendás név és kamu kilépőnyílás

Az 1960-as évek végén azonban elmélyült a financiális gödör, ekkor került Alejandro de Tomasóhoz, aki nyereségessé szerette volna tenni a két évvel később megszerzett Vignaléval együtt, ám tudjuk, mi lett a vége a DeTomasónak. 1973-ban az egész csomagot felfalta a Ford, hogy aztán 2015-ben a Mondeo csúcsváltozatán láthassuk viszont a már távolról sem olyan könnyed eleganciával felírt Vignale nevet.

Mit nyújt ma a Vignale?

Már a gyárban különösen odafigyelnek a Vignale-modellekre. Nőstény struccok 76 centi hosszú, mintegy 3 grammos tollával portalanítják fényezés előtt a karosszériát és minden példányt pluszvizsgálatnak vetnek alá, hogy biztosan az elvárt minőséget kapja a kedves vevő. Ezekben a modellekben jelent meg a Ford aktív zajkioltó rendszere, mely az utastérben elhelyezett mikrofonokkal méri a beszűrődő motorzajt és ellenfázisú hanghullámokkal oltja ki őket. Ezért hatott feltűnően csöndes autónak tűnt az Egerig tartó út során a dízel, összkerekes Mondeo kombi.

Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 2
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 3

Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve

Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve

Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 28
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 29
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 30
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 31
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 32
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 33
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 34
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 35
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 36
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 37
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 38
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 39
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 40
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 41
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 42
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 43
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 44
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 45
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 46
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 47
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 48
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 49
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 50
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 51
Fotó megosztása:
Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 52

Vignale-szalon várja a potenciális csúcs-Ford vásárlóit. A Ford Store-ok értékesítik az ST és az RS-sportmodelleket valamint a Mustangot is

Már a vásárlás pillanatától egy picikét más ösvényen jár, aki Vignale-felszereltségű Fordot szeretne megkaparintani. A hétköznapi Fordoknál elegánsabb hangulatú autókat az értékesítésükre jogosult  szalonok erre létrehozott sarkában lehet megtekinteni, a vásárlóval pedig Vignale értékesítési tanácsadó foglalkozik és lehetőség van akár többnapos tesztvezetést is kérni, hogy biztosak legyünk benne, pontosan ez az, amire szükségünk van.

A vásárlást követően nem feltétlenül kell újra elbattyogni a szalonba az átvételhez, a vevő kérésére a munkahelyére vagy akár házhoz is szállítják a friss Ford Vignale-modellt, amihez kizárólag az első tulajdonosnak egy nagy csokor szolgáltatás is jár a gépjármű mellé. Lehetőség van havonta egyszer teljesen kitakaríttatni az autót díjmentesen, továbbá igény szerint a szervizbe is elviszik helyettünk az autót, ha eljött a kötelező karbantartás ideje.

Amennyiben elhúzódna a szervizelés, abban az esetben kategóriaazonos csereautót kap a Vignale-tulaj, aki a nap 24 órájában bármikor felhívhatja a Vignale One Call nevű ügyfélszolgálatot. Nem mellesleg 2 év kilométer-korlátozás nélküli garancia is jár a csúcs-Fordokhoz.

Mekkora a Vignale-család?

Jelenleg négy modellhez érhető el a Vignale-kezelés, a Mondeóhoz, az S-Maxhoz, a Kugához és az Edge-hez. Hamarosan azonban megérkezik a legkisebb prémiumhangulatú Ford a palettára, hiszen az új Fiesta is készül majd krómmal gazdagon megszórt, belül lyuggatott bőrrel behúzott kivitelben. A Budapesttől az egri borvidékig, egészen pontosan a Bolyki pincészetig tartó utat a legnépszerűbben, egy Mondeóban tettük meg, amit Rácz Tamás kolléga már alaposan le is tesztelt. Mindössze annyi volt a különbség korábbi tesztautónkhoz képest, hogy az általam próbált példány alatt összkerékhajtás dolgozott, amit leginkább az első ajtóra biggyesztett AWD feliratból sejthetünk. Továbbá a nyomatékot kerekenként elosztó rendszer működését figyelemmel követhetjük a részben digitális műszerfal aprócska ábráján is.

Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 53

Vignale-köntösben olcsóbb egy hasonló felszereltségű Passatnál

Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 54

Tágas az utastér, hátul is bőséges a helykínálat

120 kilométernyi egyenes autópályázás alatt csupán annyi derült ki számomra a Mondeo Vignaléról, hogy a mezeinél bőven több állítási lehetőséget kínáló kényelmes fotelekben nemcsak egy, de akár több óra utazás is lehúzható, talán csak az állítható combtámasz hiányozhat egyeseknek. A gondtalan utazáshoz hozzájárul a feltűnően nagy csend, ami a már említett zajkioltó rendszernek és a kétrétegű oldalablakoknak köszönhető. 2850 mm-es tengelytávon ráadásul a hátsó utasok is kiválóan elférnek, mögöttük pedig akár 525 literes raktér várhatja a motyókat (teljes értékű pótkerékkel 488 liter).

Megmaradt a Mondeóból a jó vezethetőség, ahogyan a helyenként méltatlanul kemény műanyagok, a megszokást igénylő, apró gombos középkonzol és az ódivatú grafikájú, de logikus felépítésű és jól használható Sync nevű fedélzeti rendszer is. Ám minden tekintetben sokkal harmonikusabb autó, mint a visszaútra beugró Kuga azonos hajtáslánccal. A Ford SUV-ját mintha tényleg villámgyorsan tolták volna át a Vignale plasztikai sebészeinek keze alatt, amiről rémes varrások és elálló műanyagok tanúskodnak a szokatlan felépítésű középkonzol körüli térben.

Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 55

Átlagos termetű, 180 centis emberre igazán jól beállítható a Mondeo, az ülés kényelmes, a kormány jó szögben áll és a fokozatválasztó kar, valamint a könyöklők is pont jó helyen vannak.

Krómozott Fordok, gazdagon bőrözve 56

Kemény műanyagok és botladozó varrások a bőrökön. A Kuga vezetője magasan ül, előtte pedig hosszan terül el a műszerfal síksága egészen a szélvédőig

A szériafelszereltség bőséges, már tartalmazza a szigorúan néző és futófénnyel irányt jelző LED-es fényszórókat, a táblafelismerő rendszert, eső- és fényszenzort, valamint vészfékező rendszert. Pluszpénzt kérnek viszont a csodaülésekhez járó fűtésért (70 000 Ft), a holttérfigyelőért (152 000 Ft) és a távolságtartó adaptív tempomatért is (245 000 Ft).

180 lóerős dízelmotorral – valamint az ehhez tartozó legalacsonyabb Business felszereltséggel – a puttonyos Mondeo listaára hatfokozatú, duplakuplungos, automata váltóval 9 695 000 Ft. Ugyanez kényelmes foteles, gazdagon felszerelt Vignale ruhában már 12 785 000 Ft, amihez további 650 000 forintot kell hozzácsapnunk, amennyiben azt szeretnénk, hogy mind a négy kereket hajtsa a kétliteres turbódízel.

A minden létező opciós tétellel felvértezett Mondeo Vignale nem véletlenül olyan népszerű a flottaautók piacán, hiszen a Volkswagen Passatnál kevésbé maximalista, cserébe jó vezetési élményt kapunk, valamint csábítóak lehetnek a hozzá kapcsolt szolgáltatások. Egyúttal az ár jól tükrözi, hogy a japán és francia konkurenseknél érezhetően kifinomultabb terméket kap a vevő, ügyesen tálalva.