Mégis, eddig hol élt kegyelmed, méltóságos főpolgármester úr? Vagy annyira le van sötétítve a kormányzati limuzin ablaka, hogy abból már végképp nem látszik a hétköznapi valóság? Komolyan, csak most sikerült észrevenni ezt a csaknem évtizedes problémát?

Mert, Tarlós úr, bizony az ötvenezres bírság intézménye, amit kamerakép alapján, mérlegelés nélkül, akárhányszor ki lehet szabni a szabálysértést elkövető autó tulajdonosára, és ami ellen most ágálni, sőt, polgári engedetlenségre buzdítani tetszik, kilenc éves! Még az utolsó MSZP-kormány idején találták ki, de hiába elmútnyócév, az Önt is támogató Fidesz-kormánynak, ami pedig lassan már szintén elmútnyócév, esze ágában sem volt érdemben változtatni rajta.

Pedig volt azért, aki már korábban is észrevette, hogy a magas, megsokszorozható alapbüntetés nem valami csudajó dolog. 2012-ben pont szerény személyem közreműködésével készült egy parlamenti előterjesztés arról, hogy az objektív felelősséget le kellene, le lehetne cserélni egy olyan rendszerrel, amelyben nem toronymagas büntetésekkel szívatná az állam a néha hibázó autóst, hanem valamiféle menetlevél-rendszerrel mindig követni lehetne, ki szabálytalankodott és elő lehetne venni a szunnyadó rendőrségi pontrendszert is.

Így mindig az kapna, akár progresszíven emelhető mértékben szabálysértési bírságot, aki elkövette azt, márpedig egy ilyen rendszer hatékonyabban javíthatná a közlekedési morált, mint bármilyen gigabünti. És ki szavazta le ezt a javaslatot akkor? Hát persze, hogy a Fidesz-frakció, amelyiknek Ön a székét köszönheti. (Mondjuk az igaz, hogy akkor már Tarlós István nélkül, hiszen ő 2010-ben lecserélte képviselői székét a főpolgármesterire. Egyébként a másik előterjesztésünket, a megállási tilalom kivételét az objektív felelősség alól akkor meg is szavazta a Fidesz.)

Amúgy, Tarlós úr, mondok még ezt-azt. Tuttta, hogy a magyar áfa, ami 2012 január 1. óta 27%, alighanem a legmagasabb a maga nemében a világon? Hát nem érdekes? Esetleg a mostani nyilatkozat analógiájára felszólíthatná az állampolgárokat, hogy ne fizessenek adót. És azt észre teccett venni, hogy a kormánynak jogában áll csak úgy megemelni az üzemanyag jövedéki adóját, ha véletlenül olcsóbb lesz az olaj a világpiacon? Mit tegyünk? A benzinkútról menjünk el fizetés nélkül néha?

Bécsben járt már? Észrevette, hogy ott az első negyedóra parkolás ingyenes? Hallotta, hogy Bécsben 2,2 euró, kb. 690 forint egy helyi tömegközlekedési jegy ára, amellyel egy irányba bármeddig el lehet utazni, míg Budapesten a mai napig a 350 forintos jegyekből kell annyit váltani, ahányszor másik járműre száll az ember? Miközben az osztrák átlagbér a magyar négyszerese? Mit csináljunk? Blicceljünk el minden második utazást?

Amúgy az megvan, Tarlós úr, hogy Budapesten pillanatnyilag nincs már se Vidámpark, se Közlekedési Múzeum? Vagy ezt se vette eddig észre? Esetleg most fel lehetne szólalni ezen dolgok ellen is, szintén ilyen elegáns kisujj-eltartással, outsiderként mintegy, nem?

Többet kellett volna kimozdulni, István, sétálgatni, nézelődni, emberekkel (nem politikusokkal) beszélgetni. Most már kicsit késő, senki nem fogja már elhinni, hogy komolyan gondolja ezt a látványos öntudatra ébredést, főpolgármesteri hivatalának utolsó évébe lépve. Lett volna eddig hét éve az emberek, a budapesti, a magyar közlekedők érdekében dolgozni, változtatni, kezdeményezni. Most már kicsit hiteltelen azzal kampányolni, hogy magas a bírság, bocs, de eddig nem vettem észre.

Ironikus különben, hogy ez a nagy felhördülés, ez a mély álomból ébredő horkanás a kilenc éves bírságolási rendszer ellen mennyire hasonlít arra, amikor Demszky Gábor a budapesti utak állapota elleni tiltakozásul a kátyúhoz érve dudált egyet. Kár, hogy Öntől is csak egy hasonló búcsúdudálásra tellett ebben az ügyben.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist?

img_6966-980x294

Kapcsolódó címkék: Budapest érdekvédelem politikus