Törzsolvasóinknak feltűnhetett, hogy a MOL-028 rendszámú SX4 S-Cross nem átlagos tesztautó. Az ezüstmetál crossover ott volt velünk a Vezess.hu éves olvasói találkozóján a Szent György-hegyen, befogtuk a kocsit a kólás-fogkrémes autómosásra és most újra írunk róla. Az S-Cross ugyanis féléves tartósteszten fut nálunk, így ezt a rendkívül fontos újdonságot sokkal alaposabban ki tudjuk próbálni, mint a többi tesztautót.
Légkondi nélkül
Nemrég a hétvégét a Balatonnál töltöttük a Suzukival, de a Bernd Mayländer-interjú miatt szombat este jelenésem volt a fővárosban, majd éjjel egy és három óra között tértem vissza Balatonfüredre. Mivel éjszaka nem kellett a légkondicionálás, adta magát, hogy a háztól házig 136 kilométeres úton megmérjem, meddig megy le az SX4 S-Cross fogyasztása ésszerű körülmények között.


Nem átverés: 4,4 literes fogyasztás
Nem átverés: 4,4 literes fogyasztás












Sok múlik a gumikon
Indulás után még Budaörsön tankoltam és alaposan felfújtam a gumiabroncsokat. A Suzuki igen okosan jelzi a vezető oldali ajtóoszlopra ragasztott matricán, hogy választhatok kényelmesebb és takarékosabb guminyomás között.
Adatlap
Benzinessel is takarékos az SX4 S-Cross
Motor | 1586 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 120 LE |
Nyomaték | 156 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11 sec |
Végsebesség | 180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,5 l / 100 km |
Utóbbi eltér a maximális terheléshez megadott értéktől. Tehát egy személlyel is mehetünk elöl pl. 2,8 baron, csak rázni fog az autó. Mivel meleg gumival mintegy 0,3 barral magasabb légnyomásértéket kell beállítani, mint hidegen mérve, a benzinkúti nyomásmérő 3,1 illetve 2,9 bart mutatott.
A minimumfogyasztási méréskor 95 kilométer/órára állított tempomattal vezettem. Lassabban nem mennék autópályán, bár a szinte üres M7-en 80-nal sem sok vizet zavartam volna. Így azonban a kamionoknak biztosan nem kellett megelőzniük és ha lassan is, de haladtam.
Jó bő gázzal, a nyitott fojtószeleppel a szívási veszteségeket csökkentve gyorsítottam, a pazarlást elkerülendő 2000 körül feljebb kapcsolva. Mivel a sebességet magától tartotta az autó és a sztrádán nincsenek gödrök, amelyekbe beledöccenve valamelyest nőne a fogyasztás, vezetőként szinte semmilyen hatással nem voltam az autó takarékosságára.
Csak nőtt és nőtt a hatótáv
Meglepő volt, hogy az addigi 4300 kilométeren 6-6,5 l/100 km vegyes fogyasztást produkáló autó kijelzőjén ezúttal folyamatosan nőtt a megtehető távolság. Mire a Balaton fővárosába értem, a hatótávolság meghaladta az induláskorit, pedig jó 120 kilométernyi benzin hiányzott a tankból.

123 km után a számítógép nagyobb hatótávolságot ír, mint induláskor. Ez nem nem tévedés, ilyenek a fedélzeti számítógépek, mert mindig az utolsó szakasz alapján számolják ki a megtehető távolságot
Óra szerint 4,2, valójában 4,4 l/100 km
Mindegy is, a lényeg, hogy csattant a pisztoly, előszörre. 0,93 liter túl kevés lett volna erre a távra, hát töltöttem-csorgattam tovább. Másodszor is kikapcsolt a töltőpisztoly. Ilyenkor a Suzuki tankja már nagyon-nagyon tele van. Aztán beleerőltettem még pár decit és harmadszor is leállt a kútoszlop.

4,2 litert ír a fedélzeti számítógép, amely nem tévedett nagyot. A 4,4 l/100 km mért érték alig magasabb
Mitől fogyaszt keveset?
Másnap gondolkodni kezdtem, hogyan tudott ez a benzines Suzuki egy dízeltől is szépnek mondható fogyasztást produkálni? A legfontosabb talán a mérsékelt sebesség: 90-100 között a légellenállás még nem vészesen nagy. A többi az autón múlott.

Van kényelemorientált és takarékosabb vezetőknek szóló légnyomás. Utóbbi eltér a maximális terheléshez megadott értéktől
1,1 tonnás családi autó
A megemelt légnyomásról már írtunk, az abroncsokról még nem. Az autó Continental EcoContact garnitúrával hagyta el az esztergomi gyárat, amely eleve csökkentett gördülési ellenállással javítja a fogyasztást. Városban nagyobb, autópályán csekélyebb a haszna, de százon 2-4 decilitert hozhat a sima gumikhoz képest.

Éjjel három óra van, odaértem Balatonfüredre. A benzinkúton osztok-szorzok, nem hiába jöttem ilyen komótosan 90 és 100 km/óra között
Hosszú váltó, rendes motor
Jól jött az ésszerűen hosszú váltó-áttételezés. Próbánk során a motor 2250-et forgott 90-95-nél, míg 120 kilométer/óránál 3000 a percenkénti fordulatszám ötödikben.
A vezetési stílus után a legtöbb a motoron múlik. A tesztautóban lévő ezerhatos szívómotor a Swift Sport négyhengeresével rokon. Szelepvezérlése változó, 16 szelepes, de tulajdonképpen nincs benne semmilyen műszaki vívmány, csak nagyon jól megcsinálták. A papíron keveset fogyasztó motor (5,6 l/100 km a gyári átlaga) tartóstesztünkön is takarékos. De ezt egy Suzukitól el is várhatjuk.