Hitték volna, hogy hideg aszfalttal is lehet utat burkolni? Na jó, nem teljesen hideggel, de a hagyományos 150-160 °C helyett elég, ha 90 fokos aszfalt kerül az útra. Rögvest azt is elmondjuk, hogy a fókákon, jegesmedvéken kívül nekünk embereknek miért jó ez.
Zöld aszfalt
Alig fél évvel azután, hogy Magyarországon a LEA (Low Energy Asphalt – magyarul alacsony energiafelhasználású aszfalt – használatát az előírások is lehetővé tették, már meg is épült az első ilyen burkolattal ellátott hazai útszakasz, Soltvadkert és Kecel között. A kivitelező a más, alternatív anyagot is előszeretettel kipróbáló Duna Aszfalt.
Nem is olyan régen egy hasonlóan mókás üzemlátogatáson a
gumibitumen alapanyag gyártását követhettük végig, az égig érő abroncshalmok szétcincálásától a daráláson át a késztermék csomagolásáig. Aztán ki is próbálhattuk, a frissen lefektetett gumibitumenes aszfaltot. Tartósabb, csendesebb, és szebbnek is tűnt.
Terülj, terülj, aszfaltkám!!
Rövid eligazítás után a világ legmenőbb, aszfaltkeverő-telepen forgatott reklámfilmjét is megnéztük
Rövid eligazítás után a világ legmenőbb, aszfaltkeverő-telepen forgatott reklámfilmjét is megnéztük
Fotó megosztása:
Üzemlátogatás. Mindenki biztonságban van.
Üzemlátogatás. Mindenki biztonságban van.
Fotó megosztása:
Mindenki nyugodjon meg, a tatabányai mészkőliszt megfelelő
Mindenki nyugodjon meg, a tatabányai mészkőliszt megfelelő
Fotó megosztása:
Na ezt szívesen kipróbálnám
Na ezt szívesen kipróbálnám
Fotó megosztása:
Mindenféle csodaszerek várják, hogy beépüljenek valahova
Mindenféle csodaszerek várják, hogy beépüljenek valahova
Fotó megosztása:
Még mindig üzemlátogatás
Még mindig üzemlátogatás
Fotó megosztása:
Naplementében még szebb lehet az aszfaltkeverő, de napsütésben se kutya
Naplementében még szebb lehet az aszfaltkeverő, de napsütésben se kutya
Fotó megosztása:
Aszfaltmaradék
Aszfaltmaradék
Fotó megosztása:
Kész az aszfalt, mehet a teherautóra
Kész az aszfalt, mehet a teherautóra
Fotó megosztása:
93,4 fokos, pedig éppen ebben a pillanatban pottyant a teherautóra
93,4 fokos, pedig éppen ebben a pillanatban pottyant a teherautóra
Fotó megosztása:
Munkagép, munkában
Munkagép, munkában
Fotó megosztása:
Titok, titok titok
Titok, titok titok
Fotó megosztása:
Tartályban lapul a folyékony titok
Tartályban lapul a folyékony titok
Fotó megosztása:
Ez nem titok, ez egy csúnya szivárgás
Ez nem titok, ez egy csúnya szivárgás
Fotó megosztása:
Zajos toronyban keveredik az aszfalt
Zajos toronyban keveredik az aszfalt
Fotó megosztása:
Csinos tisztasági csomag
Csinos tisztasági csomag
Fotó megosztása:
Kefe, kefe lapát, kefe, lapát, lapát
Kefe, kefe lapát, kefe, lapát, lapát
Fotó megosztása:
A konténer ura szemmel vigyázza a folyamatot
A konténer ura szemmel vigyázza a folyamatot
Fotó megosztása:
Paks2
Paks2
Fotó megosztása:
IFA, hátulról
IFA, hátulról
Fotó megosztása:
Három úthenger tömöríti a frissen lerakott aszfaltot
Három úthenger tömöríti a frissen lerakott aszfaltot
Fotó megosztása:
Ez egy menő úthenger
Ez egy menő úthenger
Fotó megosztása:
Épül, szépül az út
Épül, szépül az út
Fotó megosztása:
Egyáltalán nem ragad a pótkocsiba az aszfalt
Egyáltalán nem ragad a pótkocsiba az aszfalt
Fotó megosztása:
A teherautóból a terítőgépbe ömlik a hideg aszfalt
A teherautóból a terítőgépbe ömlik a hideg aszfalt
Fotó megosztása:
Keveredik a cucc
Keveredik a cucc
Fotó megosztása:
Ez a gép igazából egy marha nagy vasaló
Ez a gép igazából egy marha nagy vasaló
Fotó megosztása:
Rémesen hangosan dorombol az úthenger. Ilyenkor megremegnek az útszéli fák is
Rémesen hangosan dorombol az úthenger. Ilyenkor megremegnek az útszéli fák is
Fotó megosztása:
Épül az új út
Épül az új út
Fotó megosztása:
Hengerelődik a friss, hideg aszfalt
Hengerelődik a friss, hideg aszfalt
Fotó megosztása:
Egyszerű vezérlőpult
Egyszerű vezérlőpult
Fotó megosztása:
Friss aszfalt és pár méterrel mögötte egy hőmérő
Friss aszfalt és pár méterrel mögötte egy hőmérő
Fotó megosztása:
Bőven 100 fok alatti a friss, ropogós aszfalt maghőmérséklete. Aszfaltnak még nyers, de ha bélszín lenne, már menthetetlenül túlsült volna
Bőven 100 fok alatti a friss, ropogós aszfalt maghőmérséklete. Aszfaltnak még nyers, de ha bélszín lenne, már menthetetlenül túlsült volna
Fotó megosztása:
Szabadnapos úthenger. Ma nem hengerel le senkit és semmit
Szabadnapos úthenger. Ma nem hengerel le senkit és semmit
Fotó megosztása:

Zajos toronyban keveredik az aszfalt
De most hideg aszfaltot nézünk. Bezsuppolnak minket egy buszba, kapunk egy nyugdíjas aszfalttudóst, aki az égvilágon mindent tud a témában, és meg sem állunk egy takaros aszfaltkeverő üzemig. Nagy, fortyogó, bűzös fekete üstnek nyoma sincs, helyette néhány tartály, siló, egy kémény és a keverő- és porciózótorony áll pár konténerből összeállított központ körül. Hátrébb még egy rettenetes méretű homlokrakodó térül-fordul, és szórja be a megfelelő kőanyagot a szállítószalag végén.

Na ezt szívesen kipróbálnám
A varázslat a tekintélyes méretű műanyagtartályokban van. Ez az adalékanyag a felelős azért, hogy jóval alacsonyabb hőmérsékleten is minden rendben működjön. A lötty összetevői, illetve ezek arányai persze legalább annyira titkosak, mint a Coca Cola receptúrája. Ember amúgy nem sok téblábol errefelé, egy ekkora méretű üzem pár emberrel is szépen elketyeg. Gondolnánk, miután végigmentünk az alapanyagokon, gyártási folyamatokon, teherautóba töltésen, vége is a kalandnak. De nem, még elugrunk az alig másfél óra buszozásnyira lévő útjavításig, ahol az itt kevert aszfaltot terítik az útra. Izgulunk. Mitől lesz ez más, mint akármelyik aszfaltozás?

93,4 fokos, pedig éppen ebben a pillanatban pottyant a teherautóra
Nem könnyű nézhető kisfilmet összehozni egy olyan, átlagembernek dögunalmas ipari létesítményről, mint egy aszfaltkeverő üzem. Bár marad bennünk pár kérdés, hogy egy-egy jelenettel valójában mit is akart mondani a költő, ezt mégis érdemes végignézni, profi munka:
a videó a hirdetés után indul
Hogyan aszfaltoznak?
A felmart, letakarított aszfaltra bitumenemulziót szórnak, amely ragasztóanyagként viselkedik a régi és az új aszfaltréteg között. Ezután érkezik a teherautó, amely a finiserbe borítja a még meleg, útburkolatnak valót. A finiser igazából egy nagy vasaló, amely a megfelelő vastagságban és szélességben lefekteti az aszfaltot. A finiser mögött, a 60-90 fokos aszfaltot az úthengerek tömörítik – 60 fok felett tömöríthető az aszfalt, ha ennél hidegebbre hűl, akkor már vége – és pár óra múlva már kész is van az útburkolat, rá lehet menni gyalog, autóval, vagy akár mezítláb is.

Épül, szépül az út
Miért jó ez nekünk?
Elsősorban azért, mert a keverés és a terítés sokkal kevésbé energiaigényes, mint a hagyományos aszfalt esetében – akár 50 százalék is lehet a megtakarítás – illetve 50-60 százalékkal kisebb a CO2-kibocsátás. További jó tulajdonsága, hogy nem tapad a szállítójármű platójához, nedves időjárási körülmények között is teríthető, illetve az építés során nem áraszt kellemetlen szagot, nem bocsát ki káros anyagokat. Emellett hamarabb kihűl, rövidebb ideig kell lezárva tartani az adott útszakaszt.

Bőven 100 fok alatti a friss, ropogós aszfalt maghőmérséklete. Aszfaltnak még nyers, de ha bélszín lenne, már menthetetlenül túlsült volna
Milyen a végeredmény?
Annak ellenére, hogy a gyártás, és a terítés sokkal alacsonyabb hőfokon történik, állítólag a végeredmény mégis pontosan ugyanolyan, mintha hagyományos, meleg aszfalt került volna az útra. A Duna aszfalt képviselője szerint nincs labor, amely a végeredmény alapján ki tudná mutatni, hogy hideg vagy meleg eljárással készült-e az adott útszakasz. Mi is megnéztük, higgyék el, külsőre pont ugyanúgy néz ki, mint más friss aszfalt.

Három úthenger tömöríti a frissen lerakott aszfaltot
Mindössze annyiban más, hogy miközben terítik, nem érezni a jellegzetes aszfaltozás-szagot – nekem speciel hiányzik, kiskoromban órákig tudtam nézni az aszfaltozókat és a szag is tetszett – és sejtelmesen kavargó vízgőz sincs, legfeljebb nyomokban.
Végül két tanulságos ábra:
Ez azt szemlélteti, hogyan tud egy aszfaltkeverő üzem is rezsit csökkenteni
A legutolsó pedig nagy vonalakban vázolja, hogyan is történik az aszfaltkeverés