Obama duplázott, négy évig újra ő a csillagos-sávos világhatalom első embere. A csecsemőölelgetés és a nagy szavak meghozták a várt hatást, elnök marad, annak minden veszélyével, előnyével együtt. Mert hiába mosolyog rá vazallusként a fél földgömb, ha a másik fele inkább látná egy beszéd közben kiloccsant agyvelővel elterülve. Valós fenyegetés, de egy cidriző elnök sem teheti meg, hogy szigorúan őrzött, titkos bunkerből irányítsa az országot. El kell jutnia a tömegekhez, ezt pedig a legtöbb államfő a motorizáció hajnala óta négy keréken teszi meg.

Paták helyett gőz és benzin

A Fehér Ház garázsa 1909-ben jött létre, innen számítjuk a hivatalos elnöki autókat. Ekkor William Taft irányította az országot, aki csattogó paták helyett a fejlődésre szavazott. A szolgálatában álló két Stanley Model M gőzautó mellett benzinégető kocsik alkották a flottát.  Az erősebb Brougham 48 lóerővel, a kisebb Landaulet 36 lóval szolgálta az elnök kényelmét. Akkoriban szintén divat volt az uralkodók, elnökök elleni merénylet, ezek az autók mégis nélkülözték a biztonsági felszereléseket, teljesen megegyeztek a hétköznapi forgalomban kapható társaikkal.

Az egyik első hivatalos elnöki autó a Pierce Arrow

Az egyik első hivatalos elnöki autó a Pierce Arrow

Az egyik első hivatalos elnöki autó a Pierce Arrow


Utóda a sorban huszonnyolcadik Woodrow Wilson ült a legelső igazi elnöki limuzinban, mikor az I. Világháborút lezáró parádén köszöntötte az amerikaiakat. Igazi pálfordulás ez egy olyan embertől, aki azelőtt a tehetős arrogancia megnyilvánulásának tartotta az automobilt.

A szériaautók használta 1938-ban szűnt meg, amikor a General Motors két különleges Cadillac modellt szállított a kormánynak. Ezek a “Queen Mary” és a  “Queen Elizabeth” névre hallgattak a kor nagy óceánjárói után.  Kétirányú rádió, lőszertároló a testőröknek, és nagy teljesítményű generátor jelentette az elnöki extrákat. A több mint 3,5 tonnás monstrumokhoz illett a hajókat idéző név, mozgatásukról a II. világháború végéig V16-os motorok gondoskodtak. 

Parádé vagy biztonság?

Érdekes módon, hiába történtek már uralkodók ellen komoly merényletek, mégis csak az 1941-ben Pearl Harbour-nál bekövetkezett japán bombázás késztette arra a titkosszolgálatot, hogy páncélozott autót vegyenek fel az elnöki flottába.

Lincoln Sunshine Special, golyóálló üveggel, de biztonságos parádé esetén nyitott tetővel

Lincoln Sunshine Special, golyóálló üveggel, de biztonságos parádé esetén nyitott tetővel

Apró kellemetlenséget okozott, hogy egy korabeli törvény szerint az állam nem rendelhetett 750 dollárnál nagyobb értékű járművet, és a speciális páncélozott gépek sokkal magasabb áron mozogtak. Szerencsére az államilag lefoglalt járművek között épp akadt a célnak megfelelő darab.

Ez volt a hírhedt gengszter Al Capone személyes autója, egy 1928-as Cadillac 341 A Town Sedan.  Az alvilág legendás alakjának volt félnivalója az életére törő golyóktól, így maffiaautóból lett a Fehér Ház első számú elnöki kocsija.

Ez az autó összeforrott egy dátummal, az amerikai történelem fekete napjával, az 1963. november 22-én bekövetkezett Kennedy gyilkossággal.

Ez az autó összeforrott egy dátummal, az amerikai történelem fekete napjával, az 1963. november 22-én bekövetkezett Kennedy gyilkossággal.

Ez az autó összeforrott egy dátummal, az amerikai történelem fekete napjával, az 1963. november 22-én bekövetkezett Kennedy gyilkossággal.


Roosevelt csak akkor cserélte le a kalandos sorsú Cadillac-et, amikor végre golyóálló kabátot kapott, a kizárólag elnöki célokat szolgáló limuzin, a Lincoln Convertible “Sunshine Special”.

Különleges járműre volt szükség, lévén Roosevelt ekkor már teljesen kerekesszékhez kötve élt, így ennek megfelelően kellett átalakítani a Lincoln-t. Emellett a biztonságról sem feledkezhettek meg, a páncélzat mellet már golyóálló üvegeket szereltek be. Igaz az elnöki parádékat még biztonságosnak vélték, így ezeken lehúzott tetővel vett részt Roosevelt. A V-12-es gép egészen 1950-ig gurgulázott az elnöki ülepek alatt, majd átadta a helyét a következő generációnak.

Amely nem volt más, mint a leghírhedtebb és legismertebb elnöki limuzin, a  Lincoln Continental SS-100-X. Ez az autó összeforrott egy dátummal, az amerikai történelem fekete napjával, az 1963. november 22-én bekövetkezett Kennedy gyilkossággal. A 350 lóerős V8-as motorral szerelt hosszított verzió csak a tömeget üdvözlő elnöknek szánt kapaszkodóval számított különlegesnek, teljesen nyitott volt, nem szerelték fel különleges páncélzattal, csak megerősített alkatrészeket kapott. Az SS 100-X véres múltja ellenére szolgálatban maradt, a kötelező biztonsági intézkedések, páncélozás után Johnson és Nixon elnök is használta egészen 1977-ig.

Ettől a tragikus eseménytől kezdve az elnöki autók egyre robusztusabbak és biztonságosabbak lettek, híztak és gyarapodtak akár egy McDonald’s törzsvendég.

Cadillac Fleetwood a nyolcvanas évek meghatározó formája

Cadillac Fleetwood a nyolcvanas évek meghatározó formája

Páncélos életmentők

A hetvenes évekre csatasorba álló Lincoln Continental már hattonnányi acéllal nyújtott védelmet, és kétszer is életet mentett.  1975-ben Ford elnököt próbálták meg kilyuggatni, majd hat évvel később Ronald Reagan életére is merénylő tört, mindkét alkalommal a guruló bunker nyújtotta biztonság mentette meg az életüket.

A nyolcvanas évek elnökei Lincoln és Cadillac limuzinokkal olvasztották a hidegháborút. A hatalmasra hízott Cadillac Fletwood mozgatáshoz csak a GM legnagyobb 8.2 literes V8-asa volt elegendő, és a több mint öt centiméter vastag golyóálló ablakokon már a napfény is alig bírta átverekedni magát. Idősebb George Bush 1989-ben újra Lincolnra váltott, őt egy szintén páncélozott Lincoln Town Car védte a
Ez a tendencia folytatódott Clinton és George W. Bush elnöksége alatt is. Az újra feltűnő, és egyeduralkodóvá váló Cadillac limuzinokon megjelentek a defekttűrő abroncsok, és a teljesen zárt belső szellőztető rendszer.

Felesleges a csomagtartó, nincs benne zoknival tömött bőrönd, csak oxigénpalack, és tűzoltórendszer

Felesleges a csomagtartó, nincs benne zoknival tömött bőrönd, csak oxigénpalack, és tűzoltórendszer

Felesleges a csomagtartó, nincs benne zoknival tömött bőrönd, csak oxigénpalack, és tűzoltórendszer


Obama házi szörnyetege

Ám az igazi csúcs természetesen a jelenleg Obamát védő Cadillac DTS. Beceneve egyszerűen csak “szörnyeteg.”  Ebben már írmagját sem lelni a szériaautóknak, ez a titkosszolgálat boszorkánykonyháiban született, néhány jellemző Cadillac alkatrész felhasználásával, pletykák szerint 60 millió forintértékben.  
Pontos adataink természetesen nincsenek, de a szakértők szerint nem véletlen, hogy a Goodyear teherautókra szánt abroncsain gurul a bunker, a 12 centiméteres páncélzat nem éppen pehelysúlyt képvisel.

A 2009-ben csatarendbe állított masztodon egy igazi tíz tonnás erőd, rakétaelhárító füstgránátokkal, könnygázzal, defekttűrő abroncsokkal, teljesen zárt szellőzőrendszerrel és Obama vércsoportjának megfelelő vérbankkal felszerelve. A védelem mellett teljes körű kommunikációs rendszer áll rendelkezésre, állandó kép és hangátvitellel, hogy az elnök bármikor elérhető legyen.

A pontos technikai leírás hosszú évekig titkos marad, Clinton múzeumban álló autója sem nyitható, a kulcs még mindig a CIA zsebében lapul

A pontos technikai leírás hosszú évekig titkos marad, Clinton múzeumban álló autója sem nyitható, a kulcs még mindig a CIA zsebében lapul

Obama tökéletesen elszigetelten utazik a külvilágtól, fény alig jut be, zaj szinte semmi, ezért a külvilág hangjait külön audiórendszer közvetíti a belső térbe. A szörnyeteg minden útjára követi az Egyesült Államok első emberét, távoli helyekre a légierő C-17-es repülőgépének gyomrában jut el a Cadillac.
Repülőre száll a szörnyeteg, a légierő C-17-ese végzi a szállítást

Repülőre száll a szörnyeteg, a légierő C-17-ese végzi a szállítást

Repülőre száll a szörnyeteg, a légierő C-17-ese végzi a szállítást


A védelem kulcsfigurája a sofőr, aki a mezei CIA ügynökök között is kiemelkedő vezetési képességgel rendelkezik. A százra körülbelül 16 másodperc alatt gyorsulót géppel rutinszerűen kell hátramenetből egy lendülettel megfordulni, megfelelő kiutat találni, akár egy jól szervezett támadás esetén.

Ennek ellenére a szörnyeteg sofőrje feljegyezhet egy fiaskót. A Dublinban tett elnöki vizit során sikerült az amerikai követség kapujában megakasztani a gépet, igaz akkor Obama nem utazott az autóban.


Az elnököt szállító limuzin mellett a 30-45 autós konvoj szinte bármilyen veszélyforrást elpusztít, de tökéletes védelem nincs, a CIA célra tenyésztett koponyái valószínűleg már faragják a szörnyeteg utódát.