Agyat erjeszt a hőség, a nyári kirándulások időszaka pokoli kánikulába csapott át. Komoly kihívás ez, még akkor is, ha nem tetőfedőként töltjük a napot, hanem épp a megérdemelt családi pihenésre készülünk. Ilyenkor igazi büntetés egy klímaberendezés nélküli autó, gyakorlatilag garantáltan ropogósra sül az egész pereputty, mire megérkezik a hűsítő habokhoz. Ezért most elméleti síkon és a jövő várható pokoli nyaraira gondolva összeszedtük a legolcsóbb családi kombikat, szigorúan klímával. A józan ész tanácsára hallgatva olcsón olyan tömegmodellek közül válogatunk, amelyek fenntartása később nem jelent kalandos országokon átívelő hátsó indexlámpa vadászatot, vagy éjszakákba nyúló gyártási-szám turkálást.

Az eltűnő középosztálynak is könnyebben emészthető határvonalat húztunk meg, félmillió forintig böngésztünk a Vezess.hu használtautó keresőjében. Természetesen egy családi autó esetén elsődleges a takarékosság, ezért a két liter feletti motorral szerelt vagy 120 lóerőnél erősebb verziók eleve kiestek a kalapból. Sőt nehezítésképp a veteránkor felé közeledő autókat szintén kiszórtuk, csak az 1997 után gyártottak fértek át a szűrőn.

Klímát utólag?

Még a vásárlás előtt felmerülhet a kérdés, miért ne lehetne utólagosan beszerelni egy rendszert, megúszva ezzel az autóvásárlási hercehurcát? 

Az új autók 90 százalékát hosszú évek óta klímával szerelik, az idősebb típusok esetén az utólagos beszerelés könnyen elérheti az autó piaci árát. Fordulhatunk a hivatalos márkakereskedésekhez, és a valamivel olcsóbban dolgozó klímára szakosodott szervizekhez is, akik utángyártott klímát szerelnek be. A legolcsóbb megoldás bontóból felhajtani az alkatrészt, majd egy jutányos áron dolgozó szervizben elvégeztetni a beépítést, ám még ekkor is közel kétszázezer forintnál áll meg majd a művelet.

A találati halmazban már első pillantásra látható az Opel Astra F kombik túlsúlya. A hazánkban gyártott német kompakt hosszú pályafutása során rengeteg variáció megélt, és még mindig nagy számban futnak az utakon, vagy rozsdásodnak csendesen valamelyik bontóban.  Az élhető példányok 400.000 forint körül sűrűsödnek, a piacon fellelhető eladó klímával szerelt darabok döntő többsége benzines.

Az Opel Astra F ebből a nézőpontból is megkerülhetetlen az olcsó autók között kutakodva

Az Opel Astra F ebből a nézőpontból is megkerülhetetlen az olcsó autók között kutakodva

Az Opel Astra kombik gyakran kerültek igahúzó szerepkörbe, de a bőséges kínálatban könnyen elkerülhetjük ezeket. Ha sikerült kifogni egy átlagosan nyúzottat, akkor a komoly, égető típushibáktól nem kell tartani. Megállni az üzemanyag-szivattyú hibája, illetve elszakadó kuplungbovden miatt képes. Ha a hűtővíz nagyon melegszik, általában elég cserélni a hőgombát, de több vízforralós menet után hengerfejes lehet az autó.
Sallangmentes belső, legalább nem sok funkció romolhat el

Sallangmentes belső, legalább nem sok funkció romolhat el

Sallangmentes belső, legalább nem sok funkció romolhat el


Benzinmotorok közül a lomha 1.4-es helyett érdemesebb a 75 lóerős ezerhatost választani. Az Opel Ecotec hengerenként négy szelepes motorjai élénkebbek, viszont benzinből, olajból jó étvággyal fogyasztanak.  Dízelfronton a legtöbb gép már a Szaturnuszig eljutott kilométerszámban, ezért itt még óvatosabban tapogatózzunk, bár az 1.7 literes Isuzu turbódízel motort egyes pletykák verébétvágyúnak és hihetetlen strapabírónak tartanak.

A nagy halmazban gyakori névként még a Ford Mondeo bukkan fel. A Ford világautója bárhol megtalálható az Antarktisz kivételével, így a magyar használtpiacra bőven jut gazdát kereső példány. Az 1993 és 2000 között gyártott széria családosok számára komoly méretű belteret, kényelmet, a kor színvonalának megfelelő biztonságot kínál. Az 1996-97 körül megjelent ráncfelvarrás komoly változást hozott, ekkor jelent meg a “szilvamaszkos” kivitel, amivel tovább nőtt a hátsó lábtér, és javult a kidolgozás színvonala.


Ötféle benzines és egy dízelmotorral lehetett megrendelni a Mondeót. A benzinesek kellő nyomatékkal mozgatják az autót, legjobb választás az 1.8 literes kivitel lehet, a dízel takarékos, de kulturálatlan járásával nem a legjobb társ a családi kirándulásokhoz.

A klíma helyes használata

– A felforrósodott utasteret először leeresztett ablakokkal szellőztessük át, a légkondicionálót állítsuk külső keringetésre, mivel ilyenkor a külső levegő hűvösebb a belsőnél.
– Tartósan ne használjuk a belsőlevegő-keringetést, mert így nem cserélődik  a levegő
– Automata klímáknál a kívánt hőfokot lehetőleg úgy állítsuk be, hogy a belső és a külső hőmérséklet közötti különbség legfeljebb 5-6 fok legyen
– A kézi beállítású klímáknál ne állítsuk a leghidegebbre a kart vagy tekerő gombot
–  A szellőzési irányt úgy állítsuk be, hogy a klíma a hideg levegőt ne a testre, hanem az üvegekre fújja
– A légkondit a hűvösebb időszakban is kapcsoljuk be legalább egyszer havonta 10 percre, hogy elkerüljük a kenéshiányból adódó károsodást
– A motor leállítása előtt 2-3 perccel kapcsoljuk le a klímát és járassuk kettes fokozaton a ventillátort, hogy kiszáradjon a rendszer. Ezzel elkerülhető a gombák, baktériumok letelepedése.

Ha fő a biztonság és a kényeztető svéd hangulat, akkor a Volvo 850 ideális választás lehet

Ha fő a biztonság és a kényeztető svéd hangulat, akkor a Volvo 850 ideális választás lehet

Ha fő a biztonság és a kényeztető svéd hangulat, akkor a Volvo 850 ideális választás lehet


Sok Mondeo tulajdonos panaszkodik a generátorok cseréje miatt. Figyelni kell a vezérműszíj cseréjére, főleg az első évjáratoknál fordult elő szakadás még a 60 000 kilométeres csereperióduson belül is. Fokozott figyelmet még a futómű igényel, a gumi alkatrészek gyors fáradása jellemző. A tapasztalatok szerint a Mondeo ideális társ, ha hosszú útra, sok csomaggal indulunk. Sőt, a komoly méret, és aránylag nagy kényelem ellenére a vezethetőség sem süllyed a döglött bálnák szintjére, a ráncfelvarrás utáni modellek egész sportosan mozognak.

A két kiemelt találat mellett természetesen tucatnyi típus sorakozik még, a hatalmas raktérre, svéd hangulatra szavazókat a kockakorszak utolsó nagy Volvója, a 850-es csábítja. Komoly felszereltség, dögös hangú izmos, turbós motorok elégítik ki az igényeket, de persze ennek a vasnak egész más ligába tartozik a fenntartási költsége. Kihagyhatatlan ajánlat természetesen a Volkswagen Passat, abból is a harmadik-negyedik generáció. A hátsó lábtérben verhetetlen típus igazi kilométerfaló családbarát, a legtöbb már annyit ment, hogy valós futásteljesítménnyel képtelenség lenne vevőt találni rá.