Nemrég jelentek meg a magyarországi Chevrolet-márkakereskedésekben a dízelmotoros Aveók . Ennek apropóján fogyasztási versenyre voltunk hivatalosak az újdonsággal: Portorozból, a szlovéniai tengerpart mozgalmas üdülőhelyéről autóztunk Velencébe, lehetőleg minél kevesebb gázolajból.
Autóversenyen is kellhet spórolni
A versenyt nem kellett véresen komolyan venni, mert lépcsőshátú, három- és ötajtós Aveók is voltak a mezőnyben. Tovább növelte a szórást, hogy akadt közöttük 75 lóerős, ötfokozatú váltós kocsi, hatgangos és 95 lóerős dízel illetve Eco-csomagos Aveo, szintén 95 lóerővel és alapjárati motorleállító automatikával. A cél annyi volt, hogy az adott verzióból és saját vezetési stílusából mindenki hozza ki azt, amit ki tud, a többieket nem nagyon zavarva az autópályán.

Tetszett az Aveo futóműve, a FIAT eredetű, apró dízel átlagos. A 75 lóerős verzió elég tohonya, de a 210 Nm nyomatékú erősebbikkel fürgén gyorsult. Mi 97-re állított tempomattal haladtunk
Mikor takarékos a motor?
Mi az indulás előtti napon egyeztettük a stratégiát Vajda János kollégámmal az Autópult.hu-tól, aki a hőerőgépek sajátosságait ismerve ritmusos gyorsítást-gázelvételt javasolt. Ebben van ráció, mert a belső égésű motorok csak magas terheléssel, tehát mélyre nyomott gázzal, de kis fordulaton dolgoznak jó hatásfokkal. A 80 körüli megcélzott tempóhoz 60-70-ről 90-100-ig kellene gyorsítani, majd a legfelső fokozatban motorfékezve, szinte gurulva visszaengedni a sebességet és újra gyorsítani.
Ez nem azt jelenti, hogy hegynek fel küzdve kevesebb liter üzemanyagot fogyaszt az autó 100 kilométerre, mint sík úton 70-nel andalogva, de ha beleszámítjuk az emelkedő megtételéhez szükséges munkát is, akkor a kaptatón fajlagosan jobb a fogyasztása. Mire nem jó a mérnöki végzettség!
Mivel ez a módszer irritálta volna az összes többi közlekedőt a mérésre kijelölt, 200 kilométeres autópálya-szakaszon, inkább egyenletes, mérsékelt tempóval és minél kevesebb lassítással próbáltunk spórolni. Mert fékezéskor hőt termelünk, az utcát fűtjük a drága üzemanyagból megtermelt mozgási energiával.
Gyári átlag: 3,6 liter/100 km
95 lóerős, Eco-kivitelű Aveót kaptunk a megmérettetésre, stop-start-rendszerrel, amely a szabványos mérési ciklusban beéri 3,6 literrel. Az átlagfogyasztás a hideg motorral legyűrt városi meredélyek után 9,7 literről kezdett csökkenni.
100 körül haladva az érték le is ment 3,7 literre, de ettől fellobbant a tűz, hogy lehet ez kevesebb is, ha lassabban megyünk. Nos, nem így alakult. 80-ra állított tempomattal nőni kezdett a fogyasztás, bármilyen furcsa is, talán mert eltávolodtunk a motor munkapontjától, amikor a legkevesebbet fogyaszt. A sebességet 97 kilométer/órára emelve kezdett újfent apadni az átlagunk.
Fogyasztási rangsor: élen a francia dízelek
Érdekes volt az autópályás próba, de a Spritmonitor.de oldalon összesítve több millió kilométeres távon jegyzik autójuk fogyasztását a felhasználók, így itt reális átlagfogyasztási adatokat találunk a kiskategóriás dízelekről is. Az Aveóról összesen hárman írnak, mert még nagyon friss a dízelmotor, átlaguk 5,26 l/100 km. Kigyűjtöttem néhány népszerű modell átlagfogyasztását a minimum 5000 kilométerre tankolást jegyző felhasználók adatai alapján. Igen jó a Renault 1,5 dCi-je, amely még a Logannal körbevéve is rendkívül takarékos, megerősítve tesztjeink eredményét. A legtakarékosabbnak a PSA Peugeot Citroën 1,4 HDi-je bizonyult. A C3, a Fiesta és a 206-207 mellett ez a motor volt a Toyota Yaris első generációjában is, amely 4,74-es átlaggal büszkélkedhet a Spritmonitoron. A nagyobb és nehezebb második széria is parádésan fogyaszt, ebben már a Toyota saját dízelmotorjával jött ki 4,98 literes érték.
| Dízel kisautók fogyasztása a Spritmonitor.de adatai alapján | |
|---|---|
| Citroën C3 1,4 HDi | 4,86 l/100 km |
| Dacia Logan 1,5 dCi | 5,41 l/100 km |
| FIAT Grande Punto 1,3 JTD | 5,51 l/100 kilométer |
| Ford Fiesta 1,4 TDCi | 5,21 l/100 km |
| Mazda2 1,4 CD | 5,09 l/100 km |
| Opel Corsa D 1,3 CDTI | 5,19 l/100 km |
| Renault Clio 1,5 dCi | 5,01 l/100 km |
| Skoda Fabia 1,4 TDI | 4,98 l/100 km |
| Toyota Yaris 1,4 D-4D | 4,84 l/100 km |
3,3-3,8 liter százon
A számítógép szerint 3,5 literes átlaggal értünk egy súlyos baleset miatti tereléshez, amit közel egy órás araszolás követett a mellékutakon, ahová az autópályáról lehozták a népet a rendőrök illetve a dugójelentésekre reagáló navigációs rendszerek.
A sok elindulás és megállás rosszat tesz a fogyasztásnak, de a számítógép ragaszkodott a 3,5 literhez utunk végéig. Kollégáink 3,3 illetve 3,8 literes átlaggal adták le az autót, ami szintén ígéretes.
Ez a fogyasztási verseny játék volt csupán, mert a szervezők bíztak a résztvevők becsületességében és a könnyen kijátszható fedélzeti számítógépre bízták a mérést, nem pedig a csurig töltött, majd leplombált tankból leszívott maradék üzemanyagból számolták az értékeket, mint a Párizstól a Genfi Autószalonig vezető Peugeot Eco Cup fogyasztási versenyen.
Ám az eredmények alapján az Aveo képes elérni azokat a fogyasztási értékeket, amik oly vonzóvá teszik a dízel kisautókat. Mert az első tulajnak aligha jön vissza a benzineshez viszonyított felár, de nagyon jó érzés 3,5-6,0 literből megtenni 100 kilométert, messze elkerülve a töltőállomásokat.







