Leragasztották a tankfedelet, de ennek nem volt jelentősége, mert csak a fedélzeti számítógép mért

Leragasztották a tankfedelet, de ennek nem volt jelentősége, mert csak a fedélzeti számítógép mért


Nemrég jelentek meg a magyarországi Chevrolet-márkakereskedésekben a dízelmotoros Aveók . Ennek apropóján fogyasztási versenyre voltunk hivatalosak az újdonsággal: Portorozból, a szlovéniai tengerpart mozgalmas üdülőhelyéről autóztunk Velencébe, lehetőleg minél kevesebb gázolajból.

Autóversenyen is kellhet spórolni
 
A versenyt nem kellett véresen komolyan venni, mert lépcsőshátú, három- és ötajtós Aveók is voltak a mezőnyben. Tovább növelte a szórást, hogy akadt közöttük 75 lóerős, ötfokozatú váltós kocsi, hatgangos és 95 lóerős dízel illetve Eco-csomagos Aveo, szintén 95 lóerővel és alapjárati motorleállító automatikával. A cél annyi volt, hogy az adott verzióból és saját vezetési stílusából mindenki hozza ki azt, amit ki tud, a többieket nem nagyon zavarva az autópályán.

Tetszett az Aveo futóműve, a FIAT eredetű, apró dízel átlagos. A 75 lóerős verzió elég tohonya, de a 210 Nm nyomatékú erősebbikkel fürgén gyorsult. Mi 97-re állított tempomattal haladtunk

Felkészülésképp Rob Huff, a túraautó-világbajnokságban második helyen álló pilóta adott ötleteket a takarékos vezetéshez, mert időnként neki is spórolnia kell a benzinnel, hogy célba tudjon érni. Fogyasztáscsökkentési tanácsait fáradhatatlan hírszerkesztőnk már lehozta pár napja.

Mikor takarékos a motor?

Egy idő után beállt az átlagfogyasztás 3,5 literre, innen nem mozdult se fel, se lefelé

Egy idő után beállt az átlagfogyasztás 3,5 literre, innen nem mozdult se fel, se lefelé


Mi az indulás előtti napon egyeztettük a stratégiát Vajda János kollégámmal az Autópult.hu-tól, aki a hőerőgépek sajátosságait ismerve ritmusos gyorsítást-gázelvételt javasolt. Ebben van ráció, mert a belső égésű motorok csak magas terheléssel, tehát mélyre nyomott gázzal, de kis fordulaton dolgoznak jó hatásfokkal. A 80 körüli megcélzott tempóhoz 60-70-ről 90-100-ig kellene gyorsítani, majd a legfelső fokozatban motorfékezve, szinte gurulva visszaengedni a sebességet és újra gyorsítani.

Ez nem azt jelenti, hogy hegynek fel küzdve kevesebb liter üzemanyagot fogyaszt az autó 100 kilométerre, mint sík úton 70-nel andalogva, de ha beleszámítjuk az emelkedő megtételéhez szükséges munkát is, akkor a kaptatón fajlagosan jobb a fogyasztása. Mire nem jó a mérnöki végzettség!

Kollégáink 3,3 és 3,8 liter közötti fogyasztási értékekkel szálltak ki az autókból

Kollégáink 3,3 és 3,8 liter közötti fogyasztási értékekkel szálltak ki az autókból


Mivel ez a módszer irritálta volna az összes többi közlekedőt a mérésre kijelölt, 200 kilométeres autópálya-szakaszon, inkább egyenletes, mérsékelt tempóval és minél kevesebb lassítással próbáltunk spórolni. Mert fékezéskor hőt termelünk, az utcát fűtjük a drága üzemanyagból megtermelt mozgási energiával.

Gyári átlag: 3,6 liter/100 km

95 lóerős, Eco-kivitelű Aveót kaptunk a megmérettetésre, stop-start-rendszerrel, amely a szabványos mérési ciklusban beéri 3,6 literrel. Az átlagfogyasztás a hideg motorral legyűrt városi meredélyek után 9,7 literről kezdett csökkenni.

100 körül haladva az érték le is ment 3,7 literre, de ettől fellobbant a tűz, hogy lehet ez kevesebb is, ha lassabban megyünk. Nos, nem így alakult. 80-ra állított tempomattal nőni kezdett a fogyasztás, bármilyen furcsa is, talán mert eltávolodtunk a motor munkapontjától, amikor a legkevesebbet fogyaszt. A sebességet 97 kilométer/órára emelve kezdett újfent apadni az átlagunk.

Fogyasztási rangsor: élen a francia dízelek

Érdekes volt az autópályás próba, de a Spritmonitor.de oldalon összesítve több millió kilométeres távon jegyzik autójuk fogyasztását a felhasználók, így itt reális átlagfogyasztási adatokat találunk a kiskategóriás dízelekről is. Az Aveóról összesen hárman írnak, mert még nagyon friss a dízelmotor, átlaguk 5,26 l/100 km. Kigyűjtöttem néhány népszerű modell átlagfogyasztását a minimum 5000 kilométerre tankolást jegyző felhasználók adatai alapján. Igen jó a Renault 1,5 dCi-je, amely még a Logannal körbevéve is rendkívül takarékos, megerősítve tesztjeink eredményét. A legtakarékosabbnak a PSA Peugeot Citroën 1,4 HDi-je bizonyult. A C3, a Fiesta és a 206-207 mellett ez a motor volt a Toyota Yaris első generációjában is, amely 4,74-es átlaggal büszkélkedhet a Spritmonitoron. A nagyobb és nehezebb második széria is parádésan fogyaszt, ebben már a Toyota saját dízelmotorjával jött ki 4,98 literes érték.

Dízel kisautók fogyasztása a Spritmonitor.de adatai alapján
Citroën C3 1,4 HDi4,86 l/100 km
Dacia Logan 1,5 dCi5,41 l/100 km
FIAT Grande Punto 1,3 JTD5,51 l/100 kilométer
Ford Fiesta 1,4 TDCi5,21 l/100 km
Mazda2 1,4 CD5,09 l/100 km
Opel Corsa D 1,3 CDTI5,19 l/100 km
Renault Clio 1,5 dCi5,01 l/100 km
Skoda Fabia 1,4 TDI4,98 l/100 km
Toyota Yaris 1,4 D-4D4,84 l/100 km

3,3-3,8 liter százon

A számítógép szerint 3,5 literes átlaggal értünk egy súlyos baleset miatti tereléshez, amit közel egy órás araszolás követett a mellékutakon, ahová az autópályáról lehozták a népet a rendőrök illetve a dugójelentésekre reagáló navigációs rendszerek.

A sok elindulás és megállás rosszat tesz a fogyasztásnak, de a számítógép ragaszkodott a 3,5 literhez utunk végéig. Kollégáink 3,3 illetve 3,8 literes átlaggal adták le az autót, ami szintén ígéretes.

Ez a fogyasztási verseny játék volt csupán, mert a szervezők bíztak a résztvevők becsületességében és a könnyen kijátszható fedélzeti számítógépre bízták a mérést, nem pedig a csurig töltött, majd leplombált tankból leszívott maradék üzemanyagból számolták az értékeket, mint a Párizstól a Genfi Autószalonig vezető Peugeot Eco Cup fogyasztási versenyen.

Ám az eredmények alapján az Aveo képes elérni azokat a fogyasztási értékeket, amik oly vonzóvá teszik a dízel kisautókat. Mert az első tulajnak aligha jön vissza a benzineshez viszonyított felár, de nagyon jó érzés 3,5-6,0 literből megtenni 100 kilométert, messze elkerülve a töltőállomásokat.