Az abroncsok kérdésköre ruganyos téma. Egy gumiról objektív felhasználó véleményt alkotni sokkal bajosabb, mint például egy jó paprikás krumpliról. Vagy autóról, hogy témánál maradjunk. Ezért a gumigyártók mindent megtesznek azért, hogy szemléltessék, miért náluk érdemes elkölteni papucsokra kuporgatott pénzünket.
Tegnap a Continental nyitotta meg előttünk a hívogató érvek tárházát Budapest határában a Raleigh stúdió egyik hatalmas csarnokában. Meg kell hagyni, meggyőzően érveltek. A frissen hadrendbe állított PremiumContact 5 mellett szóltak elismerő szavak és szép, színes Powerpoint-grafikonok. A tavasszal érkező abroncsok minket, átlagautósokat céloznak meg, 14 és 17 col közötti méretekben, összesen 26 variánsban.





A stúdió ideális helyszín volt, a felállított bemutatótermek különös hangulatot kaptak a hatalmas ürességtől kongó csarnokban
Új abroncsjelölések jönnek
Idén ősszel új uniós szabvány lép életbe az abroncsjelöléseket illetően. Három kategóriát állítanak fel, amelyek szerint osztályozzák a forgalomba kerülő abroncsokat. Az üzemanyag-hatékonyságról, a nedves tapadásról és a külső gördülési zajról szóló jelöléseket minden gyártónak kötelező feltüntetni. Az első két kategória a háztartási gépeken feltüntetett energiatakarékossági osztályozáshoz hasonló, a külső zajt decibel értékekben adják meg, amelyet egy, két vagy három hanghullám-jelölés kísér, a leghalkabb abroncsok egy, a legzajosabbak pedig három hullámot kapnak.
Ez a szabályozás bizonyosan arra ösztönöz majd pár gyártót, hogy csak a jelölt területekre koncentráljon és ezzel befolyásolja a mezei vásárlót. Ezt elkerülendő vásárlás előtt mindenképp nyálazzuk át a különböző független intézetek által végzett teszteket, ezek sokkal több kritériumot vesznek figyelembe, és a mérések alapján kiderülhet a turpisság.
Bármilyen felkészült és kitartó a kávéval túltöltött agy, a prezentáció sűrű sötétjében felvillanó feliratok unalomba fordulnak harminc másodperc után. Ekkor jön jól egy komikus kémikus, aki Öveges professzor hozzáállásával közelít a témához. Így jutott minden bóbiskoló újságírónak egy cipőpasztás doboznyi intelligens csodagyurma, hogy kezünk között érezzük, milyen egy abroncsot alkotó komponens élete.
A fehér trutymó sokat simogatva lágy lett és formálható, békén hagyva egyszerre merev és rugalmas, pattant az asztalon, mint a gumírozott nikkelbolha. Manapság ilyen ellentétes tulajdonságokat várnak el az abroncsoktól. A gördülési zaj csökkentéséhez lágyabb, a rezgéseket elnyelő oldalfal kell, de ezért nem szabad feláldozni a stabilitást. Szerencsére a Continental laborjában kifőzték a titkos keveréket, ami mindezt tudja.
A zajcsökkentés másik eszköze a megfelelő mintázat. Ha a felületet átszelő árkok azonos távolságra vannak egymástól, akkor menet közben monoton frekvencián kezdenek búgni, aminél nincs idegesítőbb az emberi fül számára. Ezt megelőzendő a mintázatot megszórták egy egészséges adag káosszal, az árkok távolsága sosem állandó, így elmarad a fülsértő zaj.
Ez nem spanyolviasz, minden gyártó trükközik a megfelelő vízelvezetést, tapadást garantáló, de ugyanakkor csendes mintázattal. A Continentálnál ezt még egy apró fogással spékelték meg: a központi vízelvezető árkok zaját a mintázat “Whisper-bar” fantázianevű fejlesztése zárja el a külvilágtól. A megoldás egyszerű, a szélső gumiszegmens mintázatát egy apró gumihíd vágja ketté, ezzel karámba zárva a belső területek felől érkező hangokat. A gördülési zaj csökkenése műszerek nélkül érezhető volt, az előttünk elgurított két Mercedes E-osztály hangja között zongorázni lehetett a különbséget.
A vízelvezetés szintén újabb szintre lépett, pár százalékkal már kevésbé kell aggódnunk az aquaplanning, azaz a felúszás miatt. Kötelező fejlesztés, sajnos csak a vizet szorítja ki a kerekek alól, a baromság marad a fejben, olyan sofőr mindig akad, aki felülírná a fizikát.
Nem szabad kilógni a sorból
Lehet, hogy valaki felfigyelt rá, hogy a PremiumContact5 sorszámozás szerint a kettőt váltja. A nagy ugrás oka nem generációkon átívelő fejlesztés, a megoldás sokkal egyszerűbb. A gyártó által kínált többi abroncstípus nevében már ötös szerepelt, így nem akarták, hogy egy hármas sorszámú fekete bárány legyen a családban. Marketing mindenek felett!
A harmadik nagy csata a gördülési ellenállás csökkentéséért folyt. Itt újra a kémia jön a képbe, a magyar adórendszerhez hasonlóan rejtélyes gumikeverék megfelelően tapad ugyan, de mégsem ragaszkodik túlságosan az aszfalthoz. A másik ehhez kapcsolódó fejlesztés már érthetőbb. A futófelület kontúrját közelebb hozták a vízszinteshez, ezzel csökkentve a mozgás közben energiát felemésztő deformációkat.
Az ilyen fejlesztések legnagyobb rákfenéje, hogy ütik egymást. Ha egy gumi jól teljesít száraz aszfalton, már bajban van a nedvesen, ha csendes, akkor kevésbé tapad, és fordítva. A kihívás az ellentétek feloldása, ezen dolgoznak az élen járó abroncsgyárak, ezért lehet érdekes, hogy pár százalékkal, de minden területen lépett valamennyit előre a Continental (az elődhöz képest 15 százalékkal rövidebb féktáv, 8 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállás, 12 százalékkal növelt élettartam).
Rövid kémiaóra, egyórás vezetés Budapest környékén, pókhálós grafikonok garmadája mutatta a fejlődés mértékét. Véleményt természetesen ennyiből nem alkothatok, a verdiktet kutatóintézetek, mindent mérő német magazintesztek mondják meg. Ezek alapján pénzünkért megfelelő minőséget kapunk, az ADAC-tól kezdve az Osztrák Autóklubig mindenhol erősen ajánlott pecsétet kapott a PremiumContact5.


