10 ezer forintos úthasználati díj minden Budapesten közlekedő autósnak, újabb milliárdos hitelek, adófizetői forintokból összeállított óriási állami támogatások – miközben ilyen ötletekből csemegézik a kormány a BKV gigantikus veszteségeinek csökkentésére, a Vezess.hu megnézte, mennyit költ a cég saját vezetőinek autóira.

Természetesen nem kirívó, hogy egy többezres vállalatnál a főnökök céges autót használhatnak, és nyilvánvaló, hogy a kocsikra költött tízmilliók esetleges megspórolása nem javítana érdemben a BKV helyzetén. Mégis érdekes információ lehet, hogy az állítólag összeomlás szélén álló, nagyrészt közpénzből aládúcolt cég mennyit szán erre.

23 főnöknek jár autó

Az összesen több ezer darab, nagyrészt lepukkant busz, villamos, HÉV és troli üzemeltetése mellett 277 darab úgynevezett belszolgálati járművet használ a BKV. Ezek között megtalálható a tömegközlekedési járművek átlagéletkoránál messze fiatalabb 23 darab Škoda is (átlagéletkoruk 1,62 év), amelyeket a vezérigazgató és helyettesei (Superbek), valamint az igazgatók, főmérnökök és főosztályvezetők használhatnak (Octaviák).

2012-ben több mint 50 milliárd forintnyi hitelt kell visszafizetni a BKV-nak, ebből 40 milliárdot az első negyedévben

2012-ben több mint 50 milliárd forintnyi hitelt kell visszafizetni a BKV-nak, ebből 40 milliárdot az első negyedévben


“A járművek használatának indoka a vezetői munkakörben jelentkező feladatok ellátása” – közölte érdeklődésünkre a BKV. A fiatal kocsik használatára nincs korlátozás, viszont a cég szerint arra figyelnek, hogy 48 hónap alatt a futásteljesítményük ne haladja meg a 100 000 kilométert.

Mivel 2007 óta már nem vásárolja, hanem bérli a BKV a személyi használatú járműveket, így az említett Škodákért is úgynevezett tartósbérleti konstrukcióban fizet. Ez azt jelenti, hogy a több éven át fizetett havi bérleti díj magában foglalja a karbantartás, a gumimenedzsment és az assistance szolgáltatásokat is.

Havi négymilliós bérleti díj

Mindezekért a 2010-ben újonnan használatba vett Superbek (4 darab) havi díja átlagosan 191 565 forint a BKV-nál, míg az Octaviák (19 darab) esetén átlagosan 160 274 forint. Mindez így összesen 4 006 849 forint havonta.

A főnökök személyautóihoz az elmúlt években üzemanyagkártya is járt. 2009-ben, 2010-ben és 2011-ben átlagosan 6,3 millió forintot költött ezen járművek tankolására évente a BKV.

Ha összeadjuk ezeket az összegeket, akkor kiderül, hogy tavaly 54 382 188 forintot költött a BKV a főnökök autóinak bérletére és tankolására. (Hangsúlyozzuk, a 6,3 millió forintos üzemanyagköltség átlagos évi összeg.)

A flottakezelő olcsóbb valamivel

Habár rákérdeztünk, hogy a BKV legfelső vezetésében konkrétan ki milyen járművet használ, csak annyit árult el a közlekedési vállalat, hogy a 23 autó között benzines és dízel egyaránt megtalálható, a motorok nagysága pedig 1,4-es, 1,6-os és 1,9-es. A Superbek “Comfort” és “Business”, míg az Octaviák “Ambiente” felszereltségűek.
 

Ez egy minisztériumi Superb. Hasonlókat használnak a BKV felsővezetői

Mivel a maximális futásteljesítménynél 48 hónapot és 100 000 kilométert említett a cég, mi is ilyen paraméterekkel kértünk árajánlatot egy neves, külföldi hátterű flottakezelő cégtől, hogy legyen mihez hasonlítani a BKV-s bérleti díjakat. Természetesen 2010-es beszerzési árakkal kalkulálva kértük az ajánlatot és mindkét típusnál a drágább változatra – de még így is kedvezőbb árakat kaptunk.

A “Business” felszereltségű 1,9 TDI Superbre majdnem azonos, 190 772 forint+áfa/hó díjat kalkulált a cég, ám az “Ambiente” felszereltségű 1,6-os benzines Octaviákra már 125 347 forint+áfa/hó díjat. Ne feledjük, hogy a BKV által utóbbi típusra fizetett 160 ezer forintos havi bérleti díj átlagár, abban benne vannak az olcsóbb, 1,4-es motorral szerelt változatok is.

A tömegközlekedési járművek közül a trolik átlagkora az egyik legkevesebb: 21 év

A tömegközlekedési járművek közül a trolik átlagkora az egyik legkevesebb: 21 év


Hogy melyik motorból mennyi van a 19 darab kocsiban, azt nem tudjuk, mint ahogy azt sem: a BKV által közölt árakra rámegy-e az áfa, avagy nem. Direkt rákérdeztünk erre, de nem kaptunk választ.

Spórolásba kezdtek

Idén várhatóan valamennyivel kevesebbet költ a BKV a főnöki járművekre, amelyek körét a tavaly november 17-én elfogadott új szabályozás szűkíti majd valamikor. A “jövőben” ugyanis csak a vezérigazgató és helyettesei lesznek majd jogosultak “személyi járműhasználatra”. Hogy pontosan mikortól, arra azt felelte a vállalat sajtóosztálya, hogy “a változások bevezetése a szervezeti átalakuláskor megváltozó munkakörökkel egyidejűleg kerül bevezetésre”.

Ezt megelőzően – “a társaság jelenlegi finanszírozási helyzete miatt” – pár hete felfüggesztették az összes üzemanyagkártya használatát. Vagyis a most még 23 autóból álló főnöki flottát a használóknak kell tankolniuk.

Annyit érdemes még hozzátenni a fentiekhez, hogy a BKV dolgozói, így a céges autót használó főnökök (és a közvetlen családtagjaik) is ingyen utazhatnak igazolványukkal a tömegközlekedési járműveken – egyelőre február végéig. A több éve automatikusan járó ingyenbérletek kiváltását ugyanis pár napja felfüggesztette a cég, mert a hírek szerint a jelenleg tárgyalt kollektív szerződésben megvonnák a családtagok ingyenes utazását. A vezetőknek, alkalmazottaknak megmaradna.