Nagy Deborah cikkeivel a Forma-1-rovatban találkozhatnak olvasóink. Ifjú kolléganőnk nemrég vezetni tanulásra adta a fejét, a jogsi átvételéig szóló tapasztalatairól szól a cikksorozat. Fogadjátok szeretettel írását és drukkoljunk neki együtt a hajtási engedély megszerzéséhez!

Friss jogsival nem ajénlott a 478 lóerős F40. Alonsón innen A V8-as lövedék megeszi a vezetőt

Friss jogsival nem ajénlott a 478 lóerős F40. Alonsón innen A V8-as lövedék megeszi a vezetőt

Friss jogsival nem ajánlott a 478 lóerős F40. Alonsón innen A V8-as lövedék megeszi a vezetőt


Tavaly novemberben kezdtem el a KRESZ-tanfolyamot. Szerencsémre az oktató házhoz jött, ugyanis az iskolám egyik termében folyt a tanítás kedden és csütörtökön délután. A több mint húszfős diákcsoportban vidáman teltek a foglalkozások a 8-11. órában.

Hogy is volt? A rendőr karjelzései

Az első héten rögtön bele is kezdtünk a nyers elméletbe. A technika szerencsére emészthetőbbé tette a tananyagot, projektoron animálva jelent meg ugyanis a tanulnivaló. Legelső lépésként megismerkedtünk a közlekedés alapfogalmaival, például az osztott pályás úttal, a jobbkézszabállyal, a várakozás és a megállás közti különbséggel és a bizalmi elvvel.

Deborah is rajong a Ferrarikért, a 360 Barchetta egyedi autó, ajándékba készült a Pininfarinánál

Deborah is rajong a Ferrarikért, a 360 Barchetta egyedi autó, ajándékba készült a Pininfarinánál

Nem véletlenül 3 pontos kérdés az elsőbbségadás

Nem véletlenül 3 pontos kérdés az elsőbbségadás

Nem véletlenül 3 pontos kérdés az elsőbbségadás


Miután ezeket megértettük és vissza is tudtuk mondani, megnéztük a közúti jelzéseket, pontosabban hogy milyen táblákkal és útburkolati jelekkel találkozhatunk majd az utakon és átvettük a rendőr karjelzéseihez társuló utasításokat.

Azok a hárompontos kérdések

Ám az utak keresztezni is fogják egymást, ebbe a témakörbe tartozott az elmélet legnagyobb része. Elsőbbségadás, elindulás, haladás, sebesség, követési távolság, kikerülés, haladás a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten és villamospályával ellátott úttesten, keresztező forgalom az úton, főútvonal kanyarodása, útkereszteződések alárendelt utakkal. Mind-mind hárompontos kérdések a vizsgán, ezért több hetet foglalkoztunk velük.

Videókat is néztünk a különböző forgalmi helyzetekről

Videókat is néztünk a különböző forgalmi helyzetekről

Videókat is néztünk a különböző forgalmi helyzetekről


Videókat is néztünk a különböző forgalmi helyzetekről és a foglalkozások végén mindenki kapott egy kérdést, amit a vizsgán használt program random sorsolt ki.

A kedves embert hamarabb meglátjuk?

Miután elsajátítottuk a forgalmi szabályokat és helyzeteket, a vezetés elméletére összpontosítottunk. Az emberi tényezőkkel kezdtük, többek között az érzékelés, a látótér, a holttét és a szem alkalmazkodása tartozott az anyagba. A legérdekesebbnek az érzelmek vezetésre való hatásait tartottam, például hogy a pozitív érzelmek segítik az információ-felvételt, a külvilág értelmi felfogását, hiszen a kedves személyt hamarabb meglátjuk, a haragosra meg nehezen figyelünk.

A gépkocsivezetés a forgalomban témakör nehezebbnek bizonyult. Az még egyszerűnek bizonyult, mit tegyünk elindulás előtt, milyen az a SIKK-es elindulás (sebesség-irányjelzés-körültekintés-kézifék) és hogyan kell sebességet váltani, de az autós fizika már erősen igénybe vette a logikai képességeinket.

Nem a műszaki kérdéseken szoktak megbukni

Átvettük, milyen táblákkal és útburkolati jelekkel találkozhatunk majd az utakon

Átvettük, milyen táblákkal és útburkolati jelekkel találkozhatunk majd az utakon

Átvettük, milyen táblákkal és útburkolati jelekkel találkozhatunk majd az utakon


A súrlódás, gördülési ellenállás, emelkedési ellenállás, légellenállás, tengelyterhelés, fogyasztás, vonóerő, áttételek, tapadás, aquaplaning és oldalerők nyers szabályai hamar lelohasztották a figyelmünket, és úgy gondoltuk, hogy ezeken a kérdéseken fogunk megbukni, az oktató azonban megnyugtatott minket, hogy a műszaki kérdéseket nem nagyon szokták elrontani. Számomra egyedül a Forma-1-ből ismert aquaplaning volt érdekes és érhető.

Legutolsó alkalommal a gépkocsi felépítését néztük át. A karosszériát, a műszerfalat, hogy tisztában legyünk a lámpácskák felvillanásának okaival, a motort, a kipufogórendszert, az akkumulátort, a generátort, a lámpákat és a futóművet.

A sikeres KRESZ-tanfolyam után jött az egészségügyi vizsga, majd a rutinpálya

A sikeres KRESZ-tanfolyam után jött az egészségügyi vizsga, majd a rutinpálya

Az emelkedőn elindulást sok oktató utálja, fáj nekik, ahogy kopik a kuplung

Az emelkedőn elindulást sok oktató utálja, fáj nekik, ahogy kopik a kuplung

Az emelkedőn elindulást sok oktató utálja, fáj nekik, ahogy kopik a kuplung


Talán nem túlzás azt állítanom, hogy az egyik legkedvesebb és legjobb fej oktatót kaptam, hiszen a tanár úr gyerekpezsgőket hozott az utolsó órára és koccintott velünk sikeres vizsgát kívánva.

Gyakorlás online tesztprogrammal

A tökéletes felkészülés érdekében az autósiskola hozzáférést adott egy online tesztelőprogramhoz, amikor pedig nem voltam gépközelben, androidos okostelefonomra töltött MobilKRESZ programmal gyakoroltam a végső számadásra.

November 30-án a Fővárosi Közlekedési Felügyelet Vas Gereben utcai épületében tehettem le az elméleti vizsgát. Mindenki nagyon izgult, amit csak fokozott a szigorú vizsgabiztos.

Behívtak a terembe és leültettek a nyolcas számú monitor elé. Sem egér, sem billentyűzet, csak egy monitor. A kijelzőn a személyes adataim voltak láthatók, és ha megfeleltek a valóságnak, akkor meg kellett érintenem a Tovább gombot.

Nincs egér, nincs billentyűzet, csak az érintőképernyő

A tesztkérdések után elkezdődött az éles vizsga. Összesen 55 kérdésre kellett válaszolnom, köztük 10 hárompontosra. 75 pont volt a maximálisan elérhető és 65-től már sikeresnek számít a vizsga.

Izgatottan lépegettem végig a kérdéseken. Volt, amikor első megérzés alapján nyomtam a megfelelő betű jelét, de a többségben a sok gyakorlásnak köszönhetően ismerős kérdések jelentek meg, amikre akár a többi alternatíva elolvasása nélkül is tudtam volna a választ.

Az 55. kérdés után remegve figyeltem a monitort, a gép azonban nem írta ki rögtön az eredményemet. Az a tíz másodperc kész örökkévalóságnak tűnt, és végre betöltött a kiértékelő ablak: gratulálunk, a vizsgája sikeres volt! 75-ből 73 pontot ért el.

Boldogan vettem utamat hazafelé. Ezzel azonban csak az első lépést tettem meg jogosítványom megszerzéséhez.