Nagy szó, ha egy márka a válságos évek között lavírozva megrázza magát, és az addigi lehangoló eredmények helyett megtalálja a fejlődés lehetőségét.

Ilyenkor izzadó homlokkal hintik a marketingport, nincs vész, nem azért formáljuk át teljesen az arculatot, és vezetünk be előzmény nélküli, új termékeket, mert kilóg a hátsónk a gatyából, hanem mert dinamikusan fejlődünk.

Kockázatos húzás, de az Opelnek például bejött, és úgy tűnik a Citroën is jó úton halad, hogy a saját ölébe seperhesse a zsetonokat. Az új C4-es legalább akkorát robbant, mint a névrokon plasztik egy olcsó akciófilmben, alig olvashattunk róla rosszat, így nagy érdeklődéssel vártuk a szépítészeti műtéten átesett testvér a DS4 bemutatóját.

Csináljunk új márkát!

Miért is DS4? Nos a franciák érzik, az emberek vagy olcsó közlekedési eszközre vágynak, vagy elég tollasak, hogy személyiségük nyúlványának tekintik a garázsban álló vasat. Ez a réteg egyedi, jól felszerelt, különleges autóra vágyik, így nekik külön prémiummodelleket készít a Citroën, DS jelöléssel.

Elsőként a C3 testvére a DS3 egészítette ki a palettát, a DS4 bemutatása után sorban haladva a C5 is hamarosan megkapja fazonírozott rokonát.

A család második tagjaként bemutatott prémium kompakt híven követi a DS szellemiséget, markáns, morcos vonalai mellett francia finomságok ragadják meg a tekintetet. Nem véletlen, hogy egy komoly internetes szavazáson az érdeklődők ezt a modellt választották a 2011-es év legszebb autójának.
A forma szálkás, plasztikus és agresszív, jó ízlésű krómozással meghintve. A vakító fényezés végigfut az ablakkeret alsó részén, de a visszapillantó tükör háza és a hátsó lökhárító sem úszta meg a csillogó díszítést.

Kupésított ötajtós, SUV génekkel

Nyomokban Audi A1-et tartalmaz

Nyomokban Audi A1-et tartalmaz


Sokat dob az összképen az Alfa Romeo 156-os óta ezer helyen megénekelt rejtett hátsó kilincs, amivel szemre már kupé is a DS4. Hogy teljesen eklektikus legyen a katyvasz, a SUV láz jegyében az egész bódét megemelték három centiméterrel, így akár a horgásztársak is élvezhetik a francia tervezést a kapásra várva.

Ezzel pedig elérünk a DS4 első botlásához. Ennyi jóságot már nem lehet egy kompaktba összegyúrni. Ha egy autónak nem erénye a sportosság, nem kell úton útfélen azt a mantrát a fülünkbe suttogni, hogy márpedig ez ötvözi a praktikumot a dinamikával és a kényelemmel. Idézve a gyári sajtóanyagot: “A CITROËN DS4 magasított építésű, ötajtós, de kupé jellegű karosszériája egyszerre kínálja a kupék dinamikus, sportos hangulatát és a kompakt ötajtósok sokoldalúságát és kényelmét.” -Ilyen állat márpedig nincs!

Hiába feszül élesen kicsípett lemez a kerékjárati ívek felett, lendületet hangsúlyozva, ha beülve egy kompakt egyterű foteljébe süppedünk, pillekönnyű érzéketlen kormányt forgatunk, és hosszú úton franciás slampossággal járó váltóval kapcsolunk sebességet. Szent és sérthetetlen totemállat lett ez a sportosság dolog, lassan ideje leszokni róla. Nincs abban semmi rossz, ha egy autó puhán ringatózik, és a minőségi, kényelmes utazást tűzi ki zászlajára.

Úri huncutságok tárháza

Bőr bőr hátán, egyedi óraszíjhoz hasonló mintázattal

Bőr bőr hátán, egyedi óraszíjhoz hasonló mintázattal


Ugyanis a minőséggel, azzal nincs gond. Beülve igazi hűha élményt nyújt a DS4 belső, tényleg vajpuha bőr, pontos illesztések és ízléses elrendezés várják a kilométereket, a C4-es kütyüáradatával (holttérfigyelő rendszer, előre programozható tempomat, masszázsfunkciós ülések, választható hangjelzések) megspékelve. Az utat nagyszerűen látjuk a függőleges irányban 45 fokos látószöget adó panoráma szélvédőn keresztül, de tény kell a holttérfigyelő, mert a B oszlop olyan vaskos lett, hogy behúzott hassal akár egy kisbusz is elbújhat mögötte. A rövid próba során kiderült, a hangszigeteléssel sincs gond, a dízeles motorok morgása is alig hallatszott az utastérbe, így a Citroën öszvér kupéja tényleg ideális a hosszabb túrákra.

Hátul is kellően tágas, sovány termettel még három felnőtt is vállalhatja egymás társaságát, komolyabb összeizzadás nélkül. Tudjuk ott a klíma, de ebben az esetben tényleg csak az, mert a forma oltárán elvérzett egy olyan funkció, ami lassan őskorinak számít az autógyártásban, a lehúzható hátsó ablak. Azt hiszem, ezt emészteni kell, a Citroën DS4 tervezésénél a szépség volt az első, az ablak kecsesen túlnyúlik az ajtónyílás vonalán, cserébe lehúzhatatlan marad.

Szerencsére a csomagtér használható maradt, 370 liternyi űr várja a poggyászunkat. Az ötödik ajtó nem nyúlik túl mélyre és a perem is magas, de gondolom senki se fog építkezéskor cementes zsákokat pakolni a  DS4-el, arra jobb egy fapados Berlingo.

Krómozott szellőzőrácsok, fémpedálok, ezer gomb a kormányon. Akkor most elegáns vagy sportos, vagy praktikus? Esetleg zsúfolt káosz?

A tesónál azért izmosabb

A C4-ből örökölt technika azért átesett némi faragáson, főleg a futóművet vették kezelésbe, rövidebb rugók, keményebb lengéscsillapítók és feszesebb stabilizátorok tesznek meg minden tőlük telhetőt a “sportosság” megteremtéséért. A motorok egy része változatlanul érkezik a C4-estől, dízelből kétféle, 1,6-os és 2,0 literes kerülhet a kocsiba, előbbi 112, utóbbi 163 lóerős.

A gyengébb második generációs start-stop rendszerrel szerelve e-HDi kivitelben is készül. Benzinmotorból csak 1,6-os lesz, a szívó változat 120 lóerős, a középső már turbós 155 lóval, de aki igazi csemegét akar, az a 200 lóerős csúcsverziót választja. Ezzel a legerősebb változattal alkot igazi párost a DS4, a széles fordulatszám-tartományban, 1700-tól 4500 percenkénti fordulatig rendelkezésre álló 275 Nm nyomaték, valamint a  200 lóerő már kellően elég a mosolygós kilométerfaláshoz.


 Az élvezetet fokozza, hogy a Peugeot RCZ rendszeréhez hasonlóan itt is külön megoldást fejlesztettek ki a motorhang kidomborítására. A szívórendszerbe épített, hangszerhez hasonlóan működő rezgő membrán mélyebb hangot bocsát ki gyorsításkor. Ezt az új hangot egy speciális akusztikai csőben létrejövő vákuum gerjeszti és erősíti. Állandó sebességnél viszont néma a rendszer így nem kerget őrületbe monoton búgással.

MotorokÁrak (felszereltségtől, motortól függően)
1.6 VTi (120 LE) 5 500 000 – 6 100 000
1.6 THP 155 (156 LE) 6 750 000
1.6 THP 200 (200 LE)7 890 000
1.6 HDi 110 (112 LE)6 100 000 – 6 700 000
2.0 HDi 160 (163 LE) 7 300 000 – 7 750 000

Mindegyik motor készül hatfokozatú manuális és automata sebességváltóval. Én a gyengébb dízelhez kapcsolt kézi változattal ismerkedtem, dióhéjban annyit elárulhatok, ha francia stílusra vágynak ne ezzel a párosítással vásárolják az autót. Takarékos, hiszen 110 lóerejéhez 4.7 literes átlagfogyasztás társul, sőt a ismert mikrohibrid technológiával ez az érték akár 4,4 liter is lehet, nem beszélve az alacsonyabb károsanyag kibocsájtásról.

Egy prémiumautótól ez viszont kevés, fogcsikorgatós a mosoly, mikor kamaszkorú Hondák húznak el könnyedén a pirosnál, miközben mi egy tál tésztába ragadt fakanállal küzdünk sebességváltás címén. Összegezve egy erősebb benzines karaktere illik inkább az összképbe.

Akinek inge, vegye magára

Hosszú túrák ideális társa lehet

Hosszú túrák ideális társa lehet


A DS4 hozza az elvárt francia különcséget, inkább harsány mint elegáns, megvan benne az a szerethető szétszórtság, bohóság, amiért élnek halnak az igazi Citroen rajongók. A minőség pedig követve a C4-es tendenciáját, itt is példás szintet képvisel. A listát a 120 lóerős 1.6-os szívómotor nyitja, 5.5 milliós árcédulával, a különböző verziókon keresztül pedig egészen a 7.890.000 forintért kínált 200THP csúcsmodellig juthatunk. Széles a paletta, sok az extra, aki kényelmes, egyedi francia autóra vágyik akár négy utasnak, jegyezze meg magának a Citroën DS4-et.