Ránézésre vagy a kereket rugdosva lehetetlen megállapítani a légnyomást. Elhanyagolt gumikkal ez lehet az eredmény

Ránézésre vagy a kereket rugdosva lehetetlen megállapítani a légnyomást. Elhanyagolt gumikkal ez lehet az eredmény


Főszerkesztőnk, Rácz Tamás nemrég egy Renault Masteren akarta beállítani a légnyomást. Nyomta, nyomta a gombot, de a mutató szerinti érték csak nem akarta elérni a gyárit, ezért betért a következő benzinkútra, hogy megoldódjon a dolog.

Gumik? Ugyan már, hol van nekem erre időm!

Érezte az autón, hogy valami nagyon nincs rendben, amit a másik mérés igazolt is. Az előző kúton hibás volt a mérőberendezés, a kerékben lévő veszélyesen magas, 6,5 baros nyomás felét mutatta. Ki felelt volna azért, ha a gumi fújás közben szétrobban vagy kidurran az autópályán és valaki meghal?

Egy kedélyes téli reggelen nekiálltunk kerékfújó készségeket tesztelni. Lada-pumpa a kompresszor ellen

A legutóbbi Levegőt az abroncsba akcióban megmért 1366 jármű két harmada túl alacsony légnyomású gumival futott

A legutóbbi Levegőt az abroncsba akcióban megmért 1366 jármű két harmada túl alacsony légnyomású gumival futott


Ezúttal a gumi túlfújása okozott veszélyt, de gyakoribb a másik véglet. A Michelin Hungária 2004-ben indított, Levegőt az abroncsba nevű akciójában többezer autón mértek légnyomást a szakemberek. Az eredmény lesújtó, mert a legutóbbi körben vizsgált autók 72,5 százalékánál egy vagy több abroncs légnyomása helytelen volt.

Tartós 0,5 bar eltéréstől veszélyes

Elsősorban alulfújt gumikat jelzett a műszer, gyakran az előírttól veszélyesen (legalább 0,5 barral) elmaradó értékeket.

A hétköznapokban, amikor a vezető keze amúgy is tele van a telefonnal vagy ürücombbal, ez aligha tűnik fel, de hirtelen kikerüléskor vagy vészfékezéskor megbosszulja magát a túl alacsony légnyomás: az autó nem hozza azt a stabilitást és lassítóképességet, amit tudna. Ráadásul az abroncs messze nem éri el lehetséges élettartamát és többet fogyaszt miatta a motor.

Miért baj a túl puha gumi?

Nő a fékút a rosszabb tapadás miatt
Romlik az úttartás: ugyanaz az autó, ugyanabban a kanyarban 2 bar esetén 96 kilométer/óránál veszíti el a tapadását. 1,0 bar esetén már 87 kilométer/óránál leesik az útról
30 százalékkal alulfújt gumi esetén jelentősen nő a vízen siklás (aquaplaning) esélye. A vízfilmre felúszó abroncsokkal az autó irányíthatatlan
Csökken a gumik élettartama: 20 százalékkal kisebb légnyomással elveszítjük az abroncs élettartamának ötödét: pl. 40 ezer helyett 32 ezer kilométer után kell újat venni
Nő a fogyasztás: az előírttól 1 barral elmaradó légnyomással 6 százalékkal torkosabb a motor, ami 8 l/100 kilométer esetén 0,5 litert jelent százon

Forrás: Michelin Hungária Kft.

Spórolás: van jobb a használt guminál

A lakosság elszegényedésével párhuzamosan nő a kereslet a minél olcsóbb, akár használt gumik iránt. Használt abroncsnál az a minimum, hogy csak felfújva, kerékre szerelve vegyük meg, a légnyomás nélkül jónak tűnő gumin ilyenkor jönnek ki a szálszakadást jelző dudorok. Ám használt gumik megvételét semmiképp nem ajánljuk, mert az oldalfal kátyúkban vagy járdázáskor összeszedett sérüléseiről fogalma sem lehet a vásárlónak.

Érdemes inkább egy normális, középkategóriájú abroncs élettartamát megnyújtani azzal, hogy ha kicsit arrébb is akad parkolóhely, nem állunk fel a járdára és rendszeresen megtisztítjuk a futófelületet az üvegcseréptől vagy más idegen tárgyaktól.

A matricák megmondják

A legfontosabb azonban betenni a kocsiba egy megmaradt melóskesztyűt és havonta egyszer beállítani a kerekek légnyomását.

A helyes értékek megtalálhatók az autó gépkönyvében, sok autógyártó a tanksapkafedélre vagy a vezető oldali ajtóra, esetleg a tetőoszlopra ragasztott levonón is közli őket. Ha az autó a mérés előtt nem állt legalább két órát vagy megtett 3 kilométernél többet tett meg, akkor a gumi még télen is melegnek számít! Ilyenkor mindig 0,3 barral az előírt érték fölé kell fújni az abroncsokat, nem megfeledkezve a pótkerékről sem.