Drezdát, Szászország fővárosát a legtöbb autórajongó a Volkswagen üvegfalú gyáráról ismeri, de van itt más látványosság is, mint a Phaeton szülőhelye. Nemrég én képviseltem itt az autóMAGAZIN-t a helyi turisztikai hivatal meghívására, így eljutottam a Melkus manufaktúrába.

1969-ben volt húszéves az NDK. Heinz Melkus a kelet-német állam évfordulójára ajánlotta az autót, így a diktatúra szekértolói sem gátolhatták a sportkocsi megszületését

1969-ben volt húszéves az NDK. Heinz Melkus a kelet-német állam évfordulójára ajánlotta az autót, így a diktatúra szekértolói sem gátolhatták a sportkocsi megszületését

Csak azért is sportautó
Drezda külső részén működik a Melkus manufaktúra. Ők nyitották a német egyesítés után a tartomány első BMW-márkakereskedését

Drezda külső részén működik a Melkus manufaktúra. Ők nyitották a német egyesítés után a tartomány első BMW-márkakereskedését

Drezda külső részén működik a Melkus manufaktúra. Ők nyitották a német egyesítés után a tartomány első BMW-márkakereskedését

 

A Melkus 60 éves múlt, a cég versenyautó-építéssel és 1969 óta autógyártással is foglalkozik, pedig az akkori NDK-ban ezt nem támogatta a diktatúra.

Az állami ellenszél dacára megszületett a gyönyörű Melkus RS1000, amitől nemcsak a keleti blokk alattvalóinak esett le az álla.

Mivel a politikai vezetés nem nézte jó szemmel a munkát, Heinz Melkus az NDK alapításának 20 évfordulójára ajánlotta a készülő sportautót.

Erre nem tudtak mit lépni a pártfunkcionáriusok, a gép megszülethetett és 1969-1979 között 101 darab készült belőle.

Melkus RS1000 – A keleti blokk Ferrarija

101 példány készült a Melkus RS1000-ből 1969 és 1979 között

101 példány készült a Melkus RS1000-ből 1969 és 1979 között

101 példány készült a Melkus RS1000-ből 1969 és 1979 között

 

Heinz Melkus sportkocsija lélegzetelállító, pedig csak abból építkezhetett, ami az ínséges időkben adódott. A sporttükrök háza például biciklilámpából készült, a motor, az alváz és az első szélvédő a 353-as Wartburgé. A hátsó rács a 601-es Trabantról lehet ismerős, a kerek hátsó lámpákat traktorokon látni viszont, a három karburátort MZ motorkerékpárokról vették át. A kormánykerék egy motorcsónakból jött, a hátsó szélvédőt pedig egy villamoson látta meg a gárda.

A sportautó kétütemű, háromhengeres motorja 75 lóerős volt, aminél egy ezerhatos Lada kicsit többet tudott akkoriban. Ám egy szívómotor tuningolásával nagy eredmény az 50 százalékos teljesítménynövekedés, amiben jelentős szerepe volt a lecserélt kipufogónak. Versenyváltozatban egyenesen 100 lóerőt sikerült kifacsarni a Wartburg-blokkból, így a végsebesség elérte a 200 km/órát.

Biciklilámpa volt tükör háza

 

Nekem megadott ülni Lamborghini Miurában valamint Countachban is, és az olasz szupersportautók ergonómiája messze nem éri el a Melkusét. Az NDK-s Ferrariban magas emberek is elférnek, ha nagyon akarják, a váltó rendkívül pontos.

Rendszámos versenyautó

Mivel az összes Melkus rendszámot kapott, hogy a futamokra lábon is elutazhasson a tulaj, közúton az RS1000-nek csak néhány nyugati autó volt ellenfele, amikhez az államszocialista diktatúra kegyeltjei juthattak hozzá.

280 km/óra a 300 lóerős GT, kereken 300 a 350 lóerős GTS végsebessége

280 km/óra a 300 lóerős GT, kereken 300 a 350 lóerős GTS végsebessége

280 km/óra a 300 lóerős GT, kereken 300 a 350 lóerős GTS végsebessége

 

A Melkus új sportautóját először a 2009-es Frankfurti Autókiállításon láttuk. Az RS2000 továbbfejlesztésével idén tavasszal mutatták be az RS2000 GT-t és az RS2000 GTS-t. Utóbbi még erősebb és szénszálas műanyagból készült kasztnielemekkel tud többet a GT-nél.

Alapként ők a Teslához hasonlóan ők is a Lotus Elise-t választották, de az aluvázas brit sportautóba német motort raknak.

A gyár ezt nem kommunikálja, de a műhelyben a blokk feliratain és a felárért rendelhető hatgangos DSG-n is látszik, hogy kétliteres turbómotort nem a BMW, az Opel vagy a Ford szállítja, hanem az Audi.

4,5 illetve 3,9 s alatt gyorsul százra a GT és a GTS

4,5 illetve 3,9 s alatt gyorsul százra a GT és a GTS

410 vagy 450 Nm. És nincs egy tonna!

Kétféle teljesítménylépcső van, 300 illetve 350 lóerő, de a verziótól függetlenül 975 kilós sportautó mindegyikkel veszett gyors. A GT 4,5, a GTS 3,9 másodperc alatt gyorsul százra.

Egy Melkus RS 2000 utcán is nagy élmény lehet, de az autókkal simán meg lehet célozni a Nürburgringet.

Alumínium váz, üvegszálas műanyag kasztni

Levett kerekekkel jól látszott a versenyautókat idéző, kettős háromszöglengőkaros futómű, amit az alapkonstrukciót tekintve a Lotusnak köszönhet a Melkus.

A GT Sachs sportfutóművet kap, a GTS felfüggesztését az Öhlins szállítja, mint a WRC raliautók lengéscsillapítóit. A GTS-ben a futómű húzó és nyomó fokozatban is állítható. Előbbiben Brembo fékrendszer van, a GTS négydugattyús AP Racing első fékje egyértelműen a versenyzést szolgálja.

Drágább, mint az Audi R8

Biciklilámpa volt tükör háza

Biciklilámpa volt tükör háza

A műhely évente 25 autót képes összerakni, bár erre a mennyiségre nem minden évben akad vevő. A Melkus RS sportautói nem olcsók, Németországban 122 000 euró az RS2000 GT listaára, a 350 lóerős GTS 148 000 euróba kerül.

Különleges fényezéssel és bőrkárpitokkal a vevő kívül-belül saját ízlésére szabhatja a gépet, de nagyon kell hinnie a márkában és az exkluzív sportautók magasabb rendűségében, hogy kifizesse ezt a summát. A póriasabb ízlésűek szemét az Audi kiszúrja a rongyos 110 000 eurótól kapható, V8-as R8-cal.