83 éve történt


A Talbot-Lago T150 C SS Figoni & Falaschi karosszériás autó végsebessége 185 km/h volt

A Talbot-Lago T150 C SS Figoni & Falaschi karosszériás autó végsebessége 185 km/h volt


Emilio Materassi (1894. október 30 – 1928. szeptember 9.) halálának kapcsán nem az ütött szöget a fejembe, hogy a biztonsági felszerelések megmenthették volna mind az ő, mind pedig 18 néző életét. Az olasz versenyző autójának márkáját meglátva eszembe jutott egy olyan kocsi, amit volt alkalmam élőben is megcsodálni a párizsi Concorde téren: Talbot-Lago T150 C SS Figoni & Falaschi.

A kocsihoz alig lehetett hozzáférni, mert akkora embergyűrű vette körül, akik csodálták az időtálló formát. A kalandos történelemmel rendelkező Talbot cég tulajdonosváltások sorát élte át. A sokak által minden idők legszebb autójának tartott T150 C abban az időszakban készült, mikor a Anthonio Lago birtokolta a cég francia gyárát.

Autós hírek a régmúltból

Nem, nem kerültünk időviharba. Csupán úgy gondoljuk, hogy jópofa dolog visszanézni, milyen dolgok estek meg az elmúlt száz évben az autózás történetében. És az MTI Sajtóadatbankjának (szerkesztőségi munkanéven csak MTI Classic) hála ezt meg is tehetjük. Szemezgetünk a régmúlt hírei között, az arra érdemeseket – érdekeseket, furcsákat, meghökkentőket – pedig Önök elé tárjuk.

A múlt és jövő kevercseként hozták létre a Rinspeed Yello Talbo-t

A múlt és jövő kevercseként hozták létre a Rinspeed Yello Talbo-t


Az áramvonalas autó alapját a T150 C modell képezte, melyet versenyzésre készített a gyár. Erre az alapra húzta föl a karosszériát Giuseppe Figoni és Ovidio Falaschi. Az esőcsepp formájú autó orrában egy soros hathengeres motor dolgozott félgömb alakú égéstérrel (a hemiszférikus motorokat később a Chrsyler alkalmazta előszeretettel izomautóiban). A 140 lóerős teljesítmény 185 km/h-s sebességre gyorsította az 1,6 tonnás kupét.

Mégis inkább a szépsége az, ami megfogja az embert, egyeseket pedig alkotásra késztet. 1996-ban mutatták be a Rinspeed Yello Talbo-t, amely a Figoni és Falaschi által megálmodott formát vitte tovább, meg annak sportosságát is. Ötliteres motorjával 5,5 másodperc alatt gyorsult százra.

1928. szeptember 9.

A Delahaye is hasonló karosszériát kapott

A Delahaye is hasonló karosszériát kapott


“Ma délelőtt folyt le Monzában az Europa Nagy Dijért rendezett autóvereny, amelyen elsőizben szerepeltek az 1700 köbcentiméteres Materassi gépek. A küzdelem hevében több kocsi egymásba futott. Az irtózatos karambolban 19-en életüket vesztették, köztük Materassi, a hirneves florenci konstruktőr. A sulyosan sebesültek száma 26.

Rómából táviratozzák: A monzai katasztrofa igy történt: Materassi Talbot kocsit vezetett. Az élre akart jutni és ezért fokozta a tempót, amikor már 200 kilométeres sevességgel száguldott, befogta legerősebb ellenfelét, közben azonban surolta az előtte futó gép oldalát. Materassi autóha egy saltoval a levegőbe vágódott, majd a publikum közé zuhant. Materassi azonnal meghalt. Rajta kivül még 18-an lelték halálukat.”

A vizesárok kevés volt ahhoz, hogy megvédje a nézőket

64 éve történt


Cadillac Fleetwood 1946-ból

Cadillac Fleetwood 1946-ból


Egy értékes autó eltűnt a sofőrjével együtt. Ma egyértelműen arra gondolnánk, hogy biztosan lelépett vele, az árából pedig valahol sokáig sütteti a hasát a tengerparton. Ebben az esetben viszont az autó tulajdonosa kiállt a sofőr mellett. Más világ volt.

A gumiszőnyeg is olyan felszereltségnek számított, amit külön kiemeltek a hírben. Bár, ha jobban belegondolunk, a gyári szőnyegeket még 10-15 évvel ezelőtt is bele “kellett” alkudni az autó árába.

1947. június 27.

Kubában még ma is sok Cadillac fut, amelyek a negyvenes években készültek

Kubában még ma is sok Cadillac fut, amelyek a negyvenes években készültek


“A Szervita Gyógyszergyár és Vegyipari R.T. feljelentést tett a rendőrségen, hogy ismeretlen tettesek a Pannonia utca 8 számu ház elől ellopták a cég svájci UH 22862 rendszámu nyolchengeres, ötszemélyes Cadillac gyártmányu modern luxus személygépkocsiját, amelyet a WAAG Nemzetközi Árubeszerző R.T. bocsájtott Zürichből a cég rendelkezésére. A gépkocsi egyike volt a legelegánsabb és legmodernebb budapesti autoknak. A legujabb tipusu, a legkényelmesebb berendezésű, rádióval és egyéb felszerelésekkel van ellátva, a padlón gumiszőnyeg, az ülések szürke textilanyaggal burkoltak.

A gépkocsival egyidőben tűnt el Schmidthopfer János gépkocsivezető is, aki a cég jelentése szerint egyébként a legmegbizhatóbb és legbecsületesebb alkalmazottak közé tartozott a vállalatnál. Igy valószinűtlen, hogy a kocsit ő lopta volna el, ellenben feltehető az, hogy a kocsit a sofőrrel együtt rabolták el. A nagyértékű auto előkeritésére a főkapitányság nyomozást inditott, s ezután hiv fel mindenkit, a fent leirt, feketésre lakkozott kocsit valahol látta, jelentkezzék Kelemen rendőrszázadosnál.”

Nem túl gyalogosbarát a Cadillac Fleetwood orra

20 éve történt

Jean-Pierre Fontenay 1998-as győzelme után két évre Schlesser vette át az uralmat

Jean-Pierre Fontenay 1998-as győzelme után két évre Schlesser vette át az uralmat


Az 1991-es Párizs-Dakar céljában már sejthető volt, hogy a Mitsubishi a jövőben már nemcsak trónkövetelő lesz. A győztes Vatanen Citroënjét ugyanis három Pajero követte.
A következő két évben Hubert Auriol és Bruno Saby révén nem is találtak legyőzőre, ám ez így utólag csak fellángolásnak tűnhet. Ugyanis 1994 és 1996 között a Citroën és Pierre Lartigue verhetetlen volt.
Aztán két évig ismét a Mitsubishi volt a király a Kenjiro Shinozuka és Jean-Pierre Fontenay által kormányzott autóknak köszönhetően.

1999-ben és 2000-ben nagy meglepetésre kétkerék-hajtású autóval nyerte meg a sivatagi versengést Jean-Louis Schlesser, esélyt sem adva a gyári menőknek. 2001-től kezdve azonban visszatért a japán gyártó sorozatban hétszer nyert. Luc Alphand egyszer, Hiroshi Masuoka kétszer, Stephane Peterhansel pedig háromszor. A 2001-es győzelem Jutta Kleinschmidt nevéhez fűződik, aki mindmáig az egyetlen női pilóta, aki meg tudta nyerni a Párizs-Dakart.

Azóta – a 2008-as verseny elmaradt – a Volswagen Touareg az uralkodó, és egyelőre esély sem látszik a megingatására.

2003-ban Hiroshi Masuoka vitte győzelemre a Mitsubishit

Dakar, 1991. január 17.

Jutta Kleinschmidt a Dakar eddigi egyetlen női győztese. 2001-ben ért fel a csúcsra egy Mitsubishivel

Jutta Kleinschmidt a Dakar eddigi egyetlen női győztese. 2001-ben ért fel a csúcsra egy Mitsubishivel


“A csütörtöki szakasszal véget ért a sportvilág egyik legvakmerőbb vállalkozásának tartott autós és motoros rali, a 13. Párizs-Dakar viadal.
A december 29-én rajthoz állt 400 négy- és kétkerekű jármű közül mindössze száznyolcvannak a  pilótája ért be a szenegáli célba a 9186 km megtétele után. Az öt afrikai ország homoksivatagán keresztül vezető rali alaposan megtizedelte a mezőnyt.

Az autósok között magabiztos versenyzéssel a Citroen finn pilótája, Ari Vatanen győzött, aki ezzel páratlan sorozatot mondhat a magáénak. A rali történetében elsőként nyert ugyanis negyedik alkalommal, ráadásul mesterhármast ért el. Tíz évvel ezelőtti első sikere után az utóbbi három alkalommal nem tudták legyőzni a 38 éves sportolót. Mögötte három Mitsubishi autó vezetője végzett, köztük két francia.

A gallkakasosok és a Yamaha teljes diadalát hozta a motorosok párviadala, hiszen valamennyi dobogós helyen ők osztoztak.
A Párizs-Dakar ralikat gyakran beárnyékoló tragédiák ezúttal sem maradtak el; idén egy kísérőkocsit ért balesetben egy francia orvos, valamint egy tuareg törzsbéli bennszülött halálos lövése nyomán a franciák egyik kamionosa, Charles Cabannes vesztette életét.

Mitsubishi Pajero reklám 1993-ból


A 13. Párizs-Dakar rali végeredménye:
autósok:
1. Ari Vatanen (finn, Citroen) 32:20:50 ó büntetőidő
2. Pierre Lartigue (francia, Mitsubishi) 2:42:27 ó hátrány
3. Jean-Pierre Fontenay (francia, Mitsubishi) 3:24:06 ó h.
4. Kenneth Eriksson (svéd, Mitsubishi) 4:54:36 ó h.
motorosok:
1. Stephane Peterhansel (francia, Yamaha) 73:55:55 ó
2. Gilles Lalay (francia, Yamaha) 16:55 p hátrány
3. Thierry Magnaldi (francia, Yamaha) 25:52 p h.”