Vezetéstechnika

Magyarországon sikerült jó nagy mumusnak beállítani az automatikus váltókat, nem is csoda, hogy vannak olyanok, akik meg vannak rettenve, ha ilyet kell vezetniük. Pedig nem ördöngösség. Ráadásul az új duplakuplungos egységek gyorsabban váltanak, mint a mezei halandók, és fogyasztásban is kedvezőbb értékeket lehet velük elérni, mint kézzel kapcsolható társaikkal.


Olvasónk kérdezi

Kedves Gyula!

Sokan a kézi sebességváltástól tartanak

Sokan a kézi sebességváltástól tartanak


Nagyon kétségbe vagyok esve, mert jövő héttől az új munkám kapcsán automata váltós autót kell vezetnem és meg soha ezelőtt nem találkoztam hasonlóval. Tudna nekem segíteni, hogyan kezeljem a váltót? Van egyáltalán kuplung egy ilyen autóban? Vannak a sebváltónak fokozatai? Nem szeretnem az ügyetlenségem miatt elveszíteni ezt az álláslehetőséget.

Előre is köszönöm válaszát!


Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

Automatával vezetni lényegesen egyszerűbb

Automatával vezetni lényegesen egyszerűbb


Amennyiben az autóhoz tartozik egy kezelési könyv, előzetesen olvassa át, és így könnyebb lesz beazonosítani amit írok majd.
Amikor megkérdezik, nyugodtan vallja be, hogy nem közlekedett ilyen autóval, sokkal jobban jár, mintha azt mondja hogy persze, és magára hagyják.
Egyébként semmi különös, viszonylag hamar megszokható hogy csak jobb lábát kell használnia a vezetéshez, és ha sokat kénytelen a városban araszolni vele, még az is lehet hogy kényelmesebbnek találja mint a hagyományos váltós autót.
Nem kell tartania tőle, viszonylag egyszerű a kezelése.

Értem, hogy sürgős az ügy, azon leszek hogy segítsek.

Üdvözlettel,
Székely Gyula

Autóvásárlás

Múlt héten új autó vásárlásához adtunk tanácsot egy olvasónknak, akinek szerencsére igen nagy összeg áll rendelkezésére a projekt végrehajtásához. Most a másik véglet következik, kevesebb, ,mint tizedannyiért ajánlunk használtat.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Uram!

Megbízható autó hírében áll a Carina, de ennél is jó, ha tökéletesen ismert az előélet

Megbízható autó hírében áll a Carina, de ennél is jó, ha tökéletesen ismert az előélet


Barátomnak keresünk – 3 gyermek – családi autót. Anyagi körülmények most 700 ezer forintban szabnak határt. Látókörbe került egy 93-as évjáratú Carina, aminek megbízhatóan tudható a múltja, 140 ezer km körül futott és túl van éppen a nagy szervizen.

Emellett 95-97-es Saab 9000 és Citroënek (Xantia, Picasso) kerültek a látókörbe 98-2000-es évjárattal. Valamint Volvo 850 és S40. Ezek jóval fiatalabbak, de lényegesen többet futottak – közel 200 ezer kilométert.

Kérdésem: Ön mit tanácsol? Legyen egy fiatalabb, de jóval többet futott, vagy öregebb, de kevesebbet futott darab a befutó? Barátom évente 10-12 ezer kilométert utazik.

Előre is köszönöm válaszát!

Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

Problémás lehet a Saab 9000

Problémás lehet a Saab 9000


Általánosságban a kisebb autók általában kevesebbet futnak pályafutásuk elején, mint a nagyobbak, de a kilométerórának sajnos nincs jelentősége. Nekem sokszor rokonszenvesebb a 143 helyett 237 ezret mutató óra, mert a tulaj talán nem csal, vagy nem hazudik akkorát. Persze én is jobb szeretem elhinni, hogy kifogtam a tutit, csak én, csak most, és ezt azt illúziót örömmel megadják a nepperek. Szóval a futásteljesítmény mindenképp lutri.

A Saab 9000-ről tennék le elsőként az említett autók közül. Kevesen tudják, de a FIAT Croma padlólemezére épül (mint a Lancia Thema is), ha 700 ezer forint van autóra három gyermekkel, nem kísérleteznék vele. Ugyanez a helyzet a Volvókkal, főleg az első szériás S40-nel nem vesződnék, akkor már inkább a 850, de egy 2,4 literes öthengeres benzines nem a legkisebb költséggel fenntartható autó. A Citroënek közül a Xantiát nem erőltetném, de egy Xsara 1,4, 1,6 vagy a szívódízel (főleg kombiként) jó családi autó és simán kijön ebből a pénzből. A Xsara megbízható autó, ennek nemrég alaposan utánajártam. Több pénzért a Xsara Picassót is ajánlanám, de 700 ezerért a kínálat aljából tudnak csak választani.

700 ezer forintért nem kapható jó állapotú Xsara Picasso, bár csábító lehet

700 ezer forintért nem kapható jó állapotú Xsara Picasso, bár csábító lehet


A Carina akkor jó, ha egy valóban sok évre visszamenőleg ismert előéletű autó, akkor vegyék meg bátran, főleg, ha a 140 ezer nagyjából stimmel. Amennyiben a 3-4 tulajból csak egyet ismernek, akkor már nem olyan vonzó. Nem szeretek nagyobb kiadásra buzdítani, mint a limit, de ebben az esetben a 700 ezer forinthoz hozzácsapnék még százezret és vennék egy Dacia Logant. Egy családi autó használati tárgy, nem élmény, és egy 5-6 éves, 60-80 ezreket futott Logannal lényegesen kevesebb kiadás és lerobbanás várható, mint 12-17 éves kocsikkal.

Ha a Logan büdös és kora miatt rizikósabb autót választ a család, akkor a 2002-ig gyártott Nissan Primera 1,6 vagy az Opel Vectra B 1,6 vagy 1,8 is jó alternatívája a Carinának. Pont erről a témáról szól a Toyota Carinát, Avensist illetve a Dacia Logant bemutató használtteszt, 800 ezer forintos árhatárral. Ha egyik sem tetszik, egy jól körültapogatott Škoda Octavia is beválik.

Üdvözlettel,
Szörényi András

A Skoda Octavia lehet ez esetben a Jolly Joker

Hifi, tuning

Olvasónk a szakértők megkérdezése előtt vásárolta meg a hozzávalókat, így csak remélhetjük, nem fürdött be velük. Mindenesetre innentől már nem sok költséggel kell számolnia.

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Fusion Hungary!

2007-es Toyota Avensisemben egész jó a gyári rendszer, de egy mélyládát egy erősítővel azért még elviselne. Lehetséges ennek beépítése? Kb. milyen munkadíjra érdemes számítani, ha csak az erősítő és a mélyláda van meg? Ilyen esetben lehet külön szabályozni a mély hangokat?

Köszönettel!

Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

A Toyota Avensis gyári hangrendszere jó hangzást biztosít

A Toyota Avensis gyári hangrendszere jó hangzást biztosít


Amit te szeretnél azt meg lehet oldani. Ahogy kivettem a szavaidból, már megvan az erősítő és a mélyláda. Ha olyan erősítőd van, amihez van úgynevezett BASS REMOTE CONTROL, akkor tudod külön szabályozni a mély hangokat, akár a műszerfaladról is. Ha nincs ilyen, akkor sajnos nem olyan egyszerű a dolog. Az utóbbi esetben ugyanis csak az erősítőn lehet szabályozni a mély hangokat.
A munkadíj elég eltérő lehet de 20-30000 Ft között van anyagdíjjal együtt

Jog

Általános jelenség, hogy egy baleset okozója szemrevételezéssel megállapítja, a vétlen fél autója alig károsodott és ezért készpénzt ajánl fel annak érdekében, hogy elkerülje a kötelező biztosítás díjának emelését. Ha hibáztunk, vállaljuk a következményeket!


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Legjobb megoldás a hivatalos út és a higgadtság

Legjobb megoldás a hivatalos út és a higgadtság


Nem biztos, hogy az Ön szakterületébe tartozik a kérdésem, de azért kérdezek.
A közelmúltban volt egy apró koccanásos balesetem, amelyben én voltam a hibás. Az anyagi károk a sérült kocsiján szinte elhanyagolhatók: a jobb első sárvédő a lámpa felső oldalánál kissé behorpadt (a festés sem pattant meg). Mivel a kocsi vezetője nem fogadta el a részemről felajánlott összeget, ragaszkodott a hivatalos úthoz.

Kérdésem: mennyiben fogja ez befolyásolni a bonus-malus besorolásomat? (Már évek óta B10 vagyok.)

Tisztelettel!

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

Kettővel ugrik vissza (B8), majd évenként előre egyet.

Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!