Ismét 46 százalékot csökkent az új személyautók piaca

Ismét 46 százalékot csökkent az új személyautók piaca

Ismét 46 százalékot csökkent az új személyautók piaca


Nem túlzás drámainak nevezni az autópiac visszaesését: a tavalyi feleződés után idén az első félévben ismét csak feleannyi új autó talált gazdára, mint 2009-ben.

Feleződés, újra

Két éve hat hónap alatt 81 995, tavaly már csak 40 066, idén mindössze 21 681 új autó kapott rendszámot hazánkban januártól júniusig  – derül ki a JATO Dynamics adataiból.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint a piac talpra állása azért is késik, mert a potenciális vásárlók és a gépjármű-vásárlási és hitelfelvételi hajlandósága csak lassan tér vissza.

Csökkenő hitelösszegek

2008-hoz képest a finanszírozás mértéke nyolcvan százalékot esett és feje tetejére állt a hitelkihelyezési arány is. Korábban a kölcsönök két harmadát az új autókra kötött finanszírozási szerződések biztosították, most a kihelyezések két harmada használtautó-finanszírozás. Csökkent az átlagos hitelösszeg is, a 2009-es kétmillióról 1,7 millió forintra – derült ki az MGE első féléves piaci értékeléséből.

 

Több Toyota kelt el, mint Suzuki

A kölcsönök zömét használt autókra veszik fel az ügyfelek

A kölcsönök zömét használt autókra veszik fel az ügyfelek

A kölcsönök zömét használt autókra veszik fel az ügyfelek


A prémiummárkákon kívül azok az autógyártók veszítettek kevésbé sokat, amelyeknek van kapós flottaautójuk, amilyen a Skoda Octavia, a Ford Focus vagy az Opel Astra. Skodából majdnem kétszer annyi kelt el, mint Suzukiból, sőt, az 1286 forgalomba helyezett Suzukit a Toyoták is megelőzik 1291 autóval. Ha pár éve valaki a jelenlegi arányokkal viccelődött volna, biztosan nem hisz neki senki.

A prémiummárkák között a nagy visszaesés ellenére a Mercedes-Benz adta el a legtöbb autót, mögötte Audi, Volvo, BMW a sorrend. A BMW a második félévben javíthat pozícióin az új Ötös révén, amelyből az 520d hiányzott a forgalmazás indulásakor.

Alig észlehető darabszámok

Májusban két Continental kapott rendszámot

Májusban két Continental kapott rendszámot

Májusban két Bentley Continental kapott rendszámot


A francia autógyártók közül a Renault és a Citroën kevesebbet veszített az átlagosnál, a Peugeot kicsit többet, ezért az ő piaci részesedésük is apadt valamelyest a darabszámok általános zuhanása közepette.

Néhány márka értékesítése alig észlelhető. Infiniti emblémával egyetlen forgalomba-helyezés szerepel a táblázatban, smartból összesen nyolc értékesítést jegyez a statisztika. Ferrariból viszont, a 2009 első félévi kettővel szemben kettő helyett három kapott rendszámot hazánkban és májusban két új Bentley Continentalt is forgalomba helyeztek.

Nyugaton rosszabb a helyzet

Főleg Nyugat-Magyarországon drámai a szalonok helyzete

Főleg Nyugat-Magyarországon drámai a szalonok helyzete

Főleg Nyugat-Magyarországon drámai a szalonok helyzete


A márkakereskedések a Dunántúlon még jobban megsínylették a piac negyedelését, mint kelet-magyarországi kollégáik. A nyugati országrészben erősebb volt a felfutás és erőn felüli beruházásra is több szalon kényszerült, mint például Békéscsabán vagy más, kevésbé tehetős környéken.

A szalonsorvadás másik oka a multinacionális cégek elhelyezkedése: ahol több nagy munkaadó telepedett meg, ott 2008 ősze óta több ember is veszítette el állását, jobban csökkent a vásárlóerő, mint az eleve szegényebb vidékeken.

Hatvanezer autó alatt az éves piac

Lefelé módosította prognózisát az MGE az idénre várható újautó-eladásokról az első féléves adatok ismeretében. A korábbi 65 ezer helyett 50 000 személyautó és 11 ezer helyett 10 ezer könnyű haszonjármű értékesítésére számít a gépjárműimportőrök egyesülete. Januártól júniusig nem egészen 22 ezer személyautó kapott rendszámot hazánkban.

 

120-140 ezer autó lenne reális

Nőtt a Renault és a Citroën piac részesedése

Nőtt a Renault és a Citroën piac részesedése

Nőtt a Renault és a Citroën piaci részesedése


A vásárlók eltűnése veszélyezteti a magyarországi újjármű-kereskedelemben még megmaradt ötvenezer munkahelyet. Nemcsak a szalonokban és márkaszervizekben dolgozókat fenyegető további elbocsátásokról van szó, hanem a jóval magasabb értékesítésekhez méretezett importőri szervezetek megmaradásáról is.

Amennyiben a magyar piac tartósan a lakosszám és a vásárlóerő arányában reálisnak tűnő, évi 120-140 ezer új autó alatt marad, több márka is a helyi importőr megszüntetése mellett dönthet illetve a még meglevő regionális központok is elköltözhetnek hazánkból.

Még most is 80 milliárdos adóbevétel

Ez további adóbevétel-kiesést jelentene az államnak, mert az autó-értékesítésből a regisztrációs adóbevételeken felül még a jelenlegi helyzetben is évi 80 milliárd forint adóbevételre tesz szert a költségvetés.