

Kétszer annyi Skoda fogy, mint Suzuki
Kétszer annyi Skoda fogy, mint Suzuki
















Nem túlzás drámainak nevezni az autópiac visszaesését: a tavalyi feleződés után idén az első félévben ismét csak feleannyi új autó talált gazdára, mint 2009-ben.
Feleződés, újra
Két éve hat hónap alatt 81 995, tavaly már csak 40 066, idén mindössze 21 681 új autó kapott rendszámot hazánkban januártól júniusig – derül ki a JATO Dynamics adataiból.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint a piac talpra állása azért is késik, mert a potenciális vásárlók és a gépjármű-vásárlási és hitelfelvételi hajlandósága csak lassan tér vissza.
Csökkenő hitelösszegek
2008-hoz képest a finanszírozás mértéke nyolcvan százalékot esett és feje tetejére állt a hitelkihelyezési arány is. Korábban a kölcsönök két harmadát az új autókra kötött finanszírozási szerződések biztosították, most a kihelyezések két harmada használtautó-finanszírozás. Csökkent az átlagos hitelösszeg is, a 2009-es kétmillióról 1,7 millió forintra – derült ki az MGE első féléves piaci értékeléséből.
Több Toyota kelt el, mint Suzuki
A prémiummárkákon kívül azok az autógyártók veszítettek kevésbé sokat, amelyeknek van kapós flottaautójuk, amilyen a Skoda Octavia, a Ford Focus vagy az Opel Astra. Skodából majdnem kétszer annyi kelt el, mint Suzukiból, sőt, az 1286 forgalomba helyezett Suzukit a Toyoták is megelőzik 1291 autóval. Ha pár éve valaki a jelenlegi arányokkal viccelődött volna, biztosan nem hisz neki senki.
A prémiummárkák között a nagy visszaesés ellenére a Mercedes-Benz adta el a legtöbb autót, mögötte Audi, Volvo, BMW a sorrend. A BMW a második félévben javíthat pozícióin az új Ötös révén, amelyből az 520d hiányzott a forgalmazás indulásakor.
Alig észlehető darabszámok
A francia autógyártók közül a Renault és a Citroën kevesebbet veszített az átlagosnál, a Peugeot kicsit többet, ezért az ő piaci részesedésük is apadt valamelyest a darabszámok általános zuhanása közepette.
Néhány márka értékesítése alig észlelhető. Infiniti emblémával egyetlen forgalomba-helyezés szerepel a táblázatban, smartból összesen nyolc értékesítést jegyez a statisztika. Ferrariból viszont, a 2009 első félévi kettővel szemben kettő helyett három kapott rendszámot hazánkban és májusban két új Bentley Continentalt is forgalomba helyeztek.
Nyugaton rosszabb a helyzet
A márkakereskedések a Dunántúlon még jobban megsínylették a piac negyedelését, mint kelet-magyarországi kollégáik. A nyugati országrészben erősebb volt a felfutás és erőn felüli beruházásra is több szalon kényszerült, mint például Békéscsabán vagy más, kevésbé tehetős környéken.
A szalonsorvadás másik oka a multinacionális cégek elhelyezkedése: ahol több nagy munkaadó telepedett meg, ott 2008 ősze óta több ember is veszítette el állását, jobban csökkent a vásárlóerő, mint az eleve szegényebb vidékeken.
Hatvanezer autó alatt az éves piac
Lefelé módosította prognózisát az MGE az idénre várható újautó-eladásokról az első féléves adatok ismeretében. A korábbi 65 ezer helyett 50 000 személyautó és 11 ezer helyett 10 ezer könnyű haszonjármű értékesítésére számít a gépjárműimportőrök egyesülete. Januártól júniusig nem egészen 22 ezer személyautó kapott rendszámot hazánkban.
120-140 ezer autó lenne reális
A vásárlók eltűnése veszélyezteti a magyarországi újjármű-kereskedelemben még megmaradt ötvenezer munkahelyet. Nemcsak a szalonokban és márkaszervizekben dolgozókat fenyegető további elbocsátásokról van szó, hanem a jóval magasabb értékesítésekhez méretezett importőri szervezetek megmaradásáról is.
Amennyiben a magyar piac tartósan a lakosszám és a vásárlóerő arányában reálisnak tűnő, évi 120-140 ezer új autó alatt marad, több márka is a helyi importőr megszüntetése mellett dönthet illetve a még meglevő regionális központok is elköltözhetnek hazánkból.
Még most is 80 milliárdos adóbevétel
Ez további adóbevétel-kiesést jelentene az államnak, mert az autó-értékesítésből a regisztrációs adóbevételeken felül még a jelenlegi helyzetben is évi 80 milliárd forint adóbevételre tesz szert a költségvetés.