Egyedül nem megy

Épeszű ember egyedül, egy autóval nem vág neki az aszfaltmentes világnak, így mi is párban, a gyári kivitelű Land Cruiserrel, valamint a sivatagi körülményekre alaposan felkészített Touareggel felszerelkezve kopogtattunk be a sóskúti homokbánya portásfülkéjébe.

Mindkettőt szerettük

Mindkettőt szerettük

Mindkettőt szerettük


Eleinte bátortalanul nézegettük a félméteres guminyomokat, vízmosásokat, de szerencsére hamar előtört belőlünk a kisördög. Már régóta szerettük volna megtudni, mi ér többet terepen: egy jó gyári autó, vagy egy többé-kevésbé átépített járgány.

Budapest-Bamako után

A feltupírozott, Afrikát látott Touareg odabent ellentmondásos részletekből áll össze. Ugyan négypontos biztonsági övek, és mély, sportülések vannak benne, de a bukócső már kimaradt. Megmaradt a gyári kormány és a legtöbb kormányról vezérelhető funkció is, de a légzsák – az átvételkor aláírt papír szerint – nem működik benne. Érdekes összeállítás.

Jó hely a homokbánya

Jó hely a homokbánya

A kemény, mindenféle puha párna nélküli sportülésben végigült sokezer kilométerért elismerésünk a versenyző hölgyeknek. Mi csak párszáz kilométert utaztunk az ülésekbe szíjazva, de köszönjük elég volt. Verseny közben remek lehet, de városban néha bosszantó, hogy képtelenek vagyunk egy parkolójegyet elvenni övkicsatolás nélkül.

Fogyókúra és lapszabászat

Alu haspáncéltól sík az alja

Alu haspáncéltól sík az alja

Alu haspáncéltól sík az alja


Ha valaki terepre készül, érdemes minden sallangtól megszabadítani az autót. Jobb, ha otthon a garázsban vár meg minket a lökhárító, vagy éppen a feleslegesnek ítélt kipufogódob, mintha egy szikla szakajtja le és elhagyjuk. Ennek szellemében könnyítették ki az amúgy széria Touareget is. A hátsó dob hiánya jót tett az autó hangjának is, a V6-os mérgesen, de nem zavaróan zajong, ha kicsit noszogatjuk.

Az autó belsejébe sportülések kerültek, a csomagtartóban pótkerekek és precízen rögzített tárolórendszer pöffeszkedik, tetején két aprócska operettásóval. Akad még tűzoltó-berendezés és hálózati feszültséget adó inverter is a fedélzeten.

Kívülről az autó aljára szabott tekintélyes vastagságú haspáncél vonzza a szemet. Nemcsak szép, hanem hasznos is ez az extra, amely a hajtásláncot védi. Elöl két pár, LED-ekkel teletömött fényszóró ad a Dakaros érzésnek.

A tetőre csak könnyű dolgok mehetnek

A tetőre csak könnyű dolgok mehetnek

Légrugó

A légrugónál a hagyományos jobb terepen

A légrugónál a hagyományos jobb terepen

A légrugónál a hagyományos jobb terepen


Bár jó ötlet és valóban hasznos dolog a légrugó – a vezető kedvére állítgathatja az autó magasságát – nekünk nem jutna eszünkbe hasonlóan kényes dologgal nekivágni a sivatagnak. Minél egyszerűbb valami, annál jobb. Különösen, ha legfeljebb egy csavarhúzó és egy franciakulcs alkotja fegyverarzenálunkat.

A lényeg

Ahogy egy jó hifirendszerben is a legfontosabb láncszem a hangsugárzó, így ha terepre vágyik valaki, akkor a gumin nem spórolhat. Nem nehéz elképzelni, hogy a világ legfejlettebb hajtáslánca sem ér semmit, ha kopott nyári abronccsal próbálunk átvergődni a dágványon, menthetetlenül ott ragadunk.

Sárban remekelt a terepgumi

Sárban remekelt a terepgumi

Sárban remekelt a terepgumi


Ebből a szempontból a Touareg sokkal esélyesebb volt, mint utcai, félterep gumival felszerelt vetélytársa. Persze azt sem illik elhallgatni, hogy amíg a Volkswagenben negyven felett már őrjítő volt a gumik hangja, addig a Toyota cseppet sem volt zavaró.

Azért a két autó közötti különbséget leginkább a gumiknak tudtuk be. Ugyan a Land Cruiserrel sikeresen elsüllyedtünk a híg sárban, de nagy valószínűséggel a Touareg is ott végezte volna. Így azt már nem kínoztuk meg, hiszen néhol gumicsizmában, gyalog is kellemetlen volt a terep.

Escape gombok

Magasságállítás az utastérből

Magasságállítás az utastérből

Magasságállítás az utastérből


A Land Cruiserben a két difizár mellett rengeteg elektronika áll a vezető segítségére, de utóbbiaktól csodát ne várjunk. Ha az autó a hasán fekszik a homokban, semmiféle kímélő program nem fog onnan kiszabadítani minket. Legfeljebb egy másik autó, vagy kitartó kubikosmunka mentheti meg a sofőrt.

Ezzel szemben a Touareg csak felezővel és központi difizárral szolgál, ha szorul a helyzet. Cserébe elöl-hátul gazdagon ellátták vonószemekkel, míg a Toyotások vagy nagyon bíznak a termékükben, hiszen csak hátul van vontatószem, vagy mi voltunk bénák és nem találtuk meg a keresett tárgyat a jótékony iszappakolás alatt.

Nagytakarítás
Ekkor még nem sejtettük, mennyire rossz lesz a takarítás

Ekkor még nem sejtettük, mennyire rossz lesz a takarítás

Ekkor még nem sejtettük, mennyire rossz lesz a takarítás


Aki azt hiszi, a homok egy idő után egyszerűen megszárad és lepereg az autóról, az téved. Bevalljuk, mi is ezzel nyugtattuk magunkat, miközben varacskos disznóként hemperegtünk az autókkal a felázott homokbányában.

Az első meglepetés akkor ért, amikor a sokadik százast dobtuk be a közeli benzinkút kézi mosójának automatájába és a gőzborotvának csúfolt szerkezet vize még csak fel sem áztatta az autót borító megkövült homokréteget.

Igen, gondoltuk előmossuk az autót, mielőtt betoppanunk a vezess.hu kedvenc autómosójába. Mivel ez nem jött be, lesütött szemmel érkeztünk a srácokhoz. Ők inkább kihívást láttak a dologban és szokásukhoz híven – igaz háromszor annyi idő alatt – de sikerrel lesikálták a két elképesztően dzsuvás autót.

A végeredmény egyik autó számára sem kellemetlen. A Toyota örülhet, hiszen utcai gumikkal, mindenféle extra felszerelés nélkül – sőt, nehezítésként küszöbfellépővel –  nagyjából tartotta a lépést az alaposan felspécizett versenyautóval. De a Volkswagen Touaregnek sem lehet kifogása az ellen, hogy a világ egyik legjobb nevű terepjárójával fej fej mellett teljesített a félnapos extrém autózáson.