A Michelin diktált a Citroënnek
Olcsó, megbízható, egyszerű a TPV

Olcsó, megbízható, egyszerű a TPV

Olcsó, megbízható, egyszerű a TPV


Mámorító erő, szédítő formák: efféle huncutságokról szó sem lehetett a világ egyik legismertebb kisautójának fejlesztésekor. A TPV (trés petite voiture – nagyon kicsi autó) kidolgozása az 1930-as évek közepén kezdődött meg.

A Citroën tulajdonosa ekkor még messze nem a Peugeot volt, hanem a Michelin. A francia Wikipedia szerint a gumigyár tette oda főnöknek Pierre Boulanger urat (magyarul Pék Péter volna), aki körvonalazta elvárásait egy merőben új autóval kapcsolatban.

Citromos emberkék

André Citroën üknagyapja Amszterdam elővárosában élte a kiskereskedők életét. Eredeti neve Limoenman volt, ami a hollandban citromos emberkét jelent. Unokája, a márkaalapító nagyapja változtatta meg nevét a kevésbé komikusan hangzó citromra, ami hollandul citroen. Állítólag.

Kurbli nélkül, nőknek is

Piknikhez kivehetőek az ülések

Piknikhez kivehetőek az ülések

Piknikhez kivehetőek az ülések


Akkoriban az autó többnyire luxuscikk volt, Boulanger viszont a szerény jövedelmű, vidéki lakosságot célozta meg. Az új autó koordinátái: fél mázsa teherbírás, elsőkerék-hajtás (!!!), második adókategória, háromgangos váltó, négyszemélyes utastér, 60 km/órás sebesség, mindezt 3 literes fogyasztással. A magnézium és egyéb könnyű, de drága alapanyagok elhagyásával a szériaautó prospektusa végül 4-5 literes fogyasztásról regélt, a reális pedig hat.

Az autó további két jellegzetessége is a szigorú főnökhöz kapcsolódik: az intergalaktikus oldaldőlés oka a rendkívül lágy rugózás, mert a mezőn hajtva egy kosár tojásból egyetlen egy sem törhetett el. Könnyen, hölgyek által is vezethető autó a cél, ezért az elektromos önindító alapfelszerelés volt, hogy ne a kurblival kelljen vesződni.

James Bond is menekült Kacsával

James Bond is menekült Kacsával


James Bond golyónyomos Kacsája és más fotók a galériában
1959-ig csak szürke volt, utána kék és zöld is

1959-ig csak szürke volt, utána kék és zöld is

1959-ig csak szürke volt, utána kék és zöld is


A magas tetőt arra vezetik vissza a kortársak, hogy Boulanger kalapban szállt be az a prototípusokba és egészen biztosan megakad a projekt, ha a fejfedőt leveri a tetőkeret. A modell az adózási lóerő (cheval fiscal) nevű teljesítményegységről kapta a nevét, a 2 CV-t.

41 év alatt 5,1 millió Kacsa

A Kacsa nagyjából egy esernyő négy kerék fölött, de a kezdeti 9-ről a motor egészen 33 lóerőig eljutott. A minimálautónak szánt 2 CV köré olyan rajongótábor alakult ki, hogy 1949-től több mint negyven évig készült, a portugál üzemből 1990-ben jött le a szalagról a legeslegutolsó.

A Projet L nevű tanulmány volt a kiindulási alap a CX-hez

A Projet L nevű tanulmány volt a kiindulási alap a CX-hez

A Projet L tanulmány a kiindulás a CX-hez


A legtöbb tömeggyártónak volt a második világháborús újrakezdéstől az államszocialista diktatúrák megbukásáig tartó időszakban olcsó kisautója, de ezt az 5 114 961 darabot csak nagyon kevesen tudták megközelíteni illetve túlszárnyalni. A Kacsának ugyanis van stílusa.

CX: hálátlan szerepben

Stílusa az idén 35 éve bemutatott CX-nek is van, ám aligha akad még egy autó, amely ennyire vesztes pozícióból rajtolt volna. 1975-re az SM gyártása is befejeződött, ezért a CX-nek kellett domborítania a márka csúcsmodelljeként.

Ne hagyják ki a dögunalmas, de korszakalkotó ZX-et továbbá a fejlett és szép CX-et, amely nem tudott kilépni a DS árnyékából


Csakhogy a valóban isteni, legendás, korszakalkotó és nie dagewesen DS utódának legalábbis repülnie kellett volna, de erről szó sem volt. Az 1975-ös Év Autójának megszavazott CX csak egy autó volt, bármilyen karakteres is.

Nevében az áramvonalasság
A név az alaktényezőre utal

A név az alaktényezőre utal

A név az alaktényezőre utal


Nevét a légellenállási együttható francia nevéről kapta, a békacomb mellett nem a németes cw vagy az angolos cd-értékről elmélkednek. A konkáv hátsó szélvédő nagy designfogás, de csalódás, hogy nincs nagy ötödik ajtó, csak egy apró fedél nyílik fel, az üveg nem.

Ezen az 1986-os modellfrissítés során sem változtattak, pedig az ötajtós Renault 25 tükrében ez kötelező lett volna. A belső tér érdekessége az ajtóbehúzóba integrált nyitás, addig a kilincs és a behúzó többnyire külön állt.

A földön száguld, ez kevés a DS után

A földön száguld, ez kevés a DS után


CX-ből sosem elég, további képek a galériában

230 a belső sávban
Egységben a kilincs és az ajtóbehúzó

Egységben a kilincs és az ajtóbehúzó

Egységben a nyitógomb és az ajtóbehúzó


Ha a DS-hez nem is érhetett fel, a leggyorsabb CX-szel német autópályán is rendet lehetett rakni: a töltőlevegő-hűtős GTI Turbo 2 végsebessége elérte a 230 km/órát, de ennél sokkal nagyobb csoda volt a 120 lóerős CX 25 TRD Turbo 2. 195 km/órával egy utcai dízel számára elképzelhetetlen sebességtartományba tört be.

Ez a Break nem tánc

A CX Break, tehát a kombi akkora volt, hogy mentőautóként is bevált. A pallérozott autóbuzi tudja, hogy itt nem mackóruhában bemutatott, fejen pörgős táncról van szó, ezért breknek ejti a francia kombik hagyományos nevét, rövid e-vel és egy k-val.

Mentőautónak is elég tágas a CX Break

Mentőautónak is elég tágas a CX Break

Mentőautónak is elég tágas a CX Break


Jóval az egyterűdivat előtt volt kiszedhető hátsó pótülés a csomagtartóban, de nem is ez a legnagyobb truváj benne, hanem a három önálló ülés a második sorban és a fenomenális térkínálat. A kombi tengelytávja ugyanis az eleve tágas CX-nél 25 centivel hosszabb. Ennek örömére a limuzinból is készült egy nyújtott verzió, a vállalatvezetőknek szóló CX Prestige.

ZX: korszakváltás 18 éve

Idén nagykorú a ZX, egy harmadik korszakalkotó modell. Sokan mondhatják, mit keres itt ez a kutyaközönséges kompakt autó, de épp ezért van itt. A ZX előtt a Citroënek egyedi, rendkívül karakteres autók voltak egy tűzön-vízen-rozsdán keresztül a márkával tartó rajongótábornak.

Hátat fordított addigi elveinek a Citroën a ZX-szel

Hátat fordított addigi elveinek a Citroën a ZX-szel

Hátat fordított elveinek a Citroën a ZX-szel


A bravúroktól és – a széles néprétegeknek nehezen emészthető – individualizmustól mentes ZX egy normális, de nem ötlettelen autó a hóbortos Citroëneket bizalmatlanul méregető külvilág számára.

A Subaru az Imprezával ugyanezt csinálja: egyendesign és az alapmodellben fronthajtás, a rajongók meg téphetik a hajukat.

Kínában kapós

Jobb felszereltséggel a ZX hátsó üléssora hosszában állítható, ami a FIAT Stilo kiveszése óta a kompakt autók között csak a Nissan Tiida nyújt, pedig 2009-et írunk.

Tologatható a hátsó ülés, felszereltségtől függően

Tologatható a hátsó ülés, felszereltségtől függően


Hosszirányban állítható hátsó ülés egy kompakt autóban, mindez 18 éve. További képek a galériában

Hidropneumatikus rugózásra ebben a kategóriában nincs igény illetve pénz
Nincs hidropneumatika, átlagos kompakt autó

Nincs hidropneumatika, átlagos kompakt autó

Nincs hidropneumatika, átlagos kompakt autó


, de a futóműben azért van valami izgalmas.

A hátsó felfüggesztés a kanyarban fellépő erők hatására elmozdul, passzív önkormányzással javítva az útfekvést. Talán ezt spórolták meg az egykarú ablaktörlőn.

Hosszított tengelytávval

A ZX a kombi kifutásával 1998-ban átadta helyét a Xsarának, de Kínában másodvirágzását éli a típus.

A C4 ábrázatát műtötték a ZX-re, Ez az Élysée

A C4 ábrázatát műtötték a ZX-re, Ez az Élysée

Öööö: a C4 ábrázatát műtötték a ZX-re


A helyi Dongfeng autógyárral közös verzió az ötajtós Fukang, amely létezett parasztvakító kivitelben, ez volt a hosszított tengelytávú Fukang 988 VIP.

Úgy tartják, Kínában a hátsó ülés dönt egy autó sikeréről, ezért is van nyújtott kivitel az Audi A4-ből, az A6-ből vagy például az 5-ös BMW-ből, lágy rugózással, ahogy a piac igényli. A ZX még ma is él, de már a C4-re hasonlító, modernizált orral. Az Élysée-t a taxisok is kedvelik nagy belső tere, strapabíró mechanikája és kedvező ára miatt.