Először is mi az a TMC?
TMC nélkül ide jutottunk

TMC nélkül ide jutottunk

TMC nélkül ide jutottunk


A TMC az angol Traffic Message Channel szóösszetétel kezdőbetűinek rövidítése, ami magyarul annyit tesz: forgalmi üzenő csatorna. A szolgáltatás és egy TMC-képes navigációs eszköz segítségével elméletben elkerülhetőek a dugóban való várakozások, és az autósok vígan roboghatnak kerülőúton úticéljuk felé. Elméletileg.

A TMC Nyugat-Európában nem számít újdonságnak, az útlezárások, elterelések, balesetek évek óta megjelennek az arra alkalmas készülékek képernyőjén, ezzel segítve a tudatlan sofőrök útvonaltervezését.

Budapesten augusztus óta működik a szolgáltatás, igaz még nem gőzerővel. A hazai TMC-t üzemeltető TrafficNav Kft. szerint Budapesten a Fővinform adataiból és pár nagyobb flottával rendelkező cég rendszeréből táplálkozik a TMC.

Ide mindkettő betervezett

Ide mindkettő betervezett

Ide mindkettő betervezett


Az adatforrások számát folyamatosan bővítik, így később bekerülhetnek majd például a térfigyelő kamerák adatai is, és végül egy sokkal átfogóbb, precízebb helyzetjelentést kaphatunk a forgalomról. Jelenleg a főváros nagyobb főútjait, a körutakat, és a rakpartokat ismeri a TMC.

Mi kell hozzá?

Ahhoz, hogy élvezhessük a TMC-szolgáltatás előnyeit, egy arra alkalmas GPS-készülékre, egy hozzá csatlakoztat antennára, és egy friss térképszoftverre lesz szükségünk. Az infókat FM rádiófrekvencián sugározzák, ezt Magyarországon az MR2 Petőfi Rádió vállalta magára.

A TMC-képes kütyük száma egyelőre korlátozott, de várhatóan hónapokon belül, minden normális készülék alkalmas lesz a vételre. Mi két Garmin készüléket tettünk próbára. Az egyik TMC-vel, a másik anélkül üzemelt.

A teszt

Van még időnk

Van még időnk

Van még időnk. 2009.07.31-re ígérik.


Rögtönzött tesztünkben arra voltunk kíváncsiak mennyivel gyorsabban érünk egyik-pontból a másikba, azzal a készülékkel, amin él a dugófigyelő szolgáltatás. Első célpontunk a Mester 1. volt, ahová a Bécsi úton található egyik benzinkútról szerettünk volna minél előbb eljutni.

A TMC-s készülék kezelése nem tűnik bonyolultnak, elég hozzá az antennát odafogni az ablakhoz, vagy kidobni a műszerfal tetejére. Amint beérkeztek a jelek, a képernyőn egy autókat ábrázoló zöld ikon értesít erről bennünket.

Az első jelek biztatatók: a térképen látszanak a lezárt rakpartok, a felbontott Kálvin tér, és egyéb útmunkálatok is. A betervezett útvonalak zöld, sárga és piros színben pompáznak, jelentésük egyértelmű. A piros elkerülendő, a zöld jó, a sárga kevésbé.

A két rosszabbik színhez megkapjuk, hogy várhatóan mennyit késünk az adott útvonal választása esetén, vagy választhatjuk az elkerülés gombot, amivel elméletben egy gyorsabb útvonalat keres nekünk a rendszer. Nem így lett.

Akciós ajánlat a PDAMánia webshopjából
Garmin 255T – TMC térképes GPS

Az új nüvi 255T és 255WT készülékek érzékeny hangolású érintőképernyővel, forgalmi információs szolgáltatással (TMC) és fordulóról fordulóra, hangos navigációs utasításokkal rendelkezik.

Ár: 49 991 Ft + ÁFA (59 989 Ft)

Részletek

Az akciós ár szept. 14-ig érvényes!


Gyorsabb a dugóban

 A Bécsi útról egyszerre indulva mindketten az Árpád híd, Váci út útvonalon haladtunk egészen a Nyugati térig (dugóban), ahol az okos TMC-és készülék a körutat választotta az Oktogon irányába, míg a másik naivan a Kálvin téri építkezések felé irányította tudatlan sofőrjét.

Itt is le akart menni TMC nélkül

Itt is le akart menni TMC nélkül

Itt is le akart menni TMC nélkül


Innen egyértelműnek tűnt a győzelem, de a körút a zöld jelzés ellenére is lépésben haladt, és a Nyugati-Blaha útvonalhoz közel 20 perc kellett. Eközben a másik autónk a Kálvin téri dugón szépen átvergődött, az Üllői utat elhagyva elfordult a Mester utca irányába, és nagyjából 8 perccel korábban elérte célját. Egy-null a TMC nélküli sofőrnek.

Visszavágó

Visszafelé a Kolosy tér felett található szerkesztőségünk volt a cél, amihez a Petőfi híd, alsó rakpart, Árpád fejedelem út volna a leglogikusabb útvonal, feltételezve, hogy a rakpart járható lenne. A dugókerülős GPS jól tudta, hogy nem az, így hordozóját ismét a körúton indította a Margit híd irányába, míg másik autónk az előbb említett útvonalon próbálkozott.

Alsó rakpart híján a budai felsőn haladtunk a buta GPS-szel, hosszasan várakoztunk a Clark Ádám tér környékén, majd az Árpád fejedelem útján szépen-lassan elértük a kitűzött utcát és házszámot. Az út nem tűnt gyorsnak, az eredmény ezért volt igazán meglepő.

A mellékutcákat nem ismeri

A mellékutcákat nem ismeri

A mellékutcákat nem ismeri


A TMC-s készülék ugyanebben az időpontban a Blaha környékén tartózkodott, ahonnan kitisztult ugyan a forgalom, de további tíz percre volt szükség ahhoz, hogy célba jusson. Kettő-null.

Lesz még jobb is

Az eredmény minket is meglepett, de ettől sem hisszük, hogy értelmetlen lenne a TMC. Egyszerűen szerencsénk volt, a rémisztő felbontások elijesztették az autósok nagy részét a zűrös környékekről.

A TMC szolgáltatás kiterjesztése sokat javíthat a helyzeten, kíváncsian várjuk, hogy milyen eredménnyel zárul egy hasonló próba, néhány hónap elteltével. Addig meg a saját “jól” bevált kerülőútjainkat használjuk.

Akciós ajánlat a PDAMánia webshopjából
Garmin 255T – TMC térképes GPS

Az új nüvi 255T és 255WT készülékek érzékeny hangolású érintőképernyővel, forgalmi információs szolgáltatással (TMC) és fordulóról fordulóra, hangos navigációs utasításokkal rendelkezik.

Ár: 49 991 Ft + ÁFA (59 989 Ft)

Részletek

Az akciós ár szept. 14-ig érvényes!