Boldog előzés

Boldog előzés

Boldog előzés


Hasonlóan a mindennapi élethez, a magyar utakon is mindenki utálja a másikat. Az autós a kamionost, a motoros az autóst, a mindenen ész nélkül áthajtó biciklisfutárt meg majdnem mindenki a pokolba kívánja. A kamionstop megreformálásának kapcsán ismét reflektorfénybe került az autós és a kamionos mindennapos harca. De vajon okkal sírunk-e már előre?

Mint korábban mi is megírtuk, több ponton is változtattak a nyári kamionstopon. Az új rendelet kicsit lazább lett, így jobban igazodik a szomszédos, illetve az európai országokban bevett gyakorlathoz.

Parkolóban nem vicces a hétvége

Parkolóban nem vicces a hétvége

Parkolóban nem vicces a hétvége


A rendelet két ponton enyhít a jelenlegi szigoron. A korlátozás a korábbi, június közepi kezdetről július elejére tolódik ki, és szombat reggel helyett csak délután háromtól lesznek kényszerű pihenőre fogva a kamionsofőrök. Nem változott a kamionstop lefújásának ideje, így továbbra is vasárnap 22 órától indulhatnak újra a nehéz gépek.

A lazítás indokaként a kisebb károsanyag-kibocsátású járművek elterjedését, illetve a javuló közúthálózatot, a hatékonyabb logisztikai módszereket hozták fel a rendelet kiötlői.

Rossz ez nekünk?

Hétfőnként sok a baleset

Hétfőnként sok a baleset

Hétfőnként sok a baleset


Elsőre talán minden hétvégi autós rávágja, hogy igen. De ne legyünk igazságtalanok! A hazai szabályozás Európa egyik leghosszabb kamionstopjával büntette eddig a fuvarozókat. Olvasói levélben megkaptuk, hogy mennyire szívtelenek vagyunk, mert mennyire jó lesz a kamionos családoknak, hiszen így a hétvégét majd otthon tölthetik a sofőrök.

Elsőre meghatódtunk, elszégyelltük magunkat, aztán rövid gondolkodás után kiderült, ennek semmi értelme. Ugyanis aki eddig sem tudott a kamionstop kezdetéig hazaérni, az a szombat délutáni időpontból ugyanúgy kicsúszhat. Nem látunk különbséget.

Fáradt sofőr

Fáradt sofőr

Fáradt sofőr


Azért megkérdeztünk egy kamionsofőrt is, mi a véleménye a változásokról. Szerinte az új rendelettel főleg az osztrák szabályozást tartották szem előtt a döntéshozók, ehhez próbáltak igazodni és enyhíteni a szigoron.

Véleménye szerint a németek szorgalmazzák a kamionstop rendszerének teljes átgondolását, mert a baleseti statisztikák rémes képet mutatnak. Hétfőn – a vasárnap esti kamionáradat megindulása után – a balesetek száma drasztikusan, közel duplájára nő. Mindez a kényszerű, sok esetben parkolókban átvészelt, nem feltétlenül pihentető álldogálás után. Vannak országok, ahol egyáltalán nincs kamionstop, hiszen azért építenek utakat, gyártanak jó autókat, hogy az emberek közlekedjenek.

Kattintás után névtelen levél az autós táborból, ne hagyják ki!


Autós szemmel

Egy név nélkül nyilatkozó olvasónk levelét idézném: “Törtem a fejem, vajon tényleg igaz lenne, hogy a kamionsofőrök ártatlanabbak lennének, mint a ma született bárányok? Csak a gonosz autós újságírók torz agyszüleménye, hogy a kamionsofőrök egytől-egyig arra tették fel az életüket, hogy megkeserítsék a náluknál kisebb járművek életét az utakon?

Percekig tartó előzés

Percekig tartó előzés

Percekig tartó előzés


Volt időm ezen agyalni, mivel egy román (lényegtelen egyébként a náció) vagy negyed órán keresztül próbált elhaladni bolgár társa mellett az M5-ösön. Amikor belekezdett az előzésbe, nyílván úgy ítélte meg, könnyű menet lesz. De amikor látta, hogy nem az, visszatérni már késő lett volna. Bár láttam olyat is, aki becsülettel fékezett – nem bánva az elpazarolt üzemanyagot – és szégyenszemre visszakullogott társa mögé.

Az a baj velük, hogy méretüknél fogva akaratlanul is félelmet keltenek. Anyám már ott tart, hogy dudán a kézzel megy el minden kamion mellett, és a legkisebb rezdülésére is satuféket nyom, mert fél attól, hogy eltiporja az istenadta.

A tachográf szerint 139 órát vezetett

A tachográf szerint 139 órát vezetett

A tachográf szerint 139 órát vezetett


Ez persze csak egy érzés, de miért titkoljam el? Napi szinten autópályán közlekedem, és úgy vélem, ezek a dögök tényleg csak azért mennek bele egy-egy előzésbe, hogy nekem rossz legyen.”

Talán ennyire mégsem drámai a helyzet, egy hétig én is ültem óriási monstrum kormánya mögött és tapasztalatom szerint a személyautósokat sem kell félteni. Bár ők leggyakrabban a negyven tonnához tartozó féktávval nincsenek tisztában, ami lássuk be, elég nagy baj.

Vélemények

Feszültségkezelés kisbaltával

Feszültségkezelés kisbaltával

Feszültségkezelés kisbaltával


A módosítások egyik legnagyobb bírálója – számos civil szervezettel egyetértésben – az SZDSZ. Szerintük a kamionstop enyhítése miatt növekszik majd a légszennyezés, amely a lakosság egészségére és a környezet tisztaságára is negatívan hat. Az amúgy is nagy forgalmú szombat délelőttön ezután már a kamionsofőrökkel is meg kell küzdeniük a hétvégi autósoknak, amely komoly baleseti kockázatot is jelenthet.

Rámutattak arra is, hogy a kamionstop enyhítésével a kamionok amúgy üdvözlendő vasúti szállításának mértéke is visszaeshet, amely viszont valóban káros környezeti hatásokat hordozhat magában. Bár az államnak kétségkívül jól jön a vonaténál nagyságrendekkel nagyobb üzemanyag-fogyasztás adótartalma.

Hétvégi sofőrök

Hétvégi sofőrök

Hétvégi sofőrök


Érveket találunk a másik oldalon is. A fuvarozók nem hisznek benne, hogy nagyobb környezeti szennyezést okoznának így, hiszen a megmozgatott árumennyiség nem változik, csak nagyobb idősáv áll a szállítók rendelkezésére a rövidebb hétvégi tiltás miatt. Hasonlóan vélekednek a baleseti statisztikákról is, hiszen a lazítás jótékonyan hat a különösen veszélyes pénteki csúcsra azáltal, hogy az erre az időszakra eső teherforgalom időben jobban eloszlik.

Szerencsére az új KRESZ, – rengeteg “teherautóval előzni tilos” táblával már itt van a láthatáron. Reméljük, jut majd belőlük az autópályákra is gazdagon.