Többet fogyaszt a széles gumi

Többet fogyaszt a széles gumi

Többet fogyaszt a széles gumi


Nem viccelünk: egy svájci főiskola diákjai 3836 kilométert tettek meg egyetlen liternyi benzin energiatartalmával.

Ekkora haladást az alábbi tippekkel sem ígérhetünk, de kisebb-nagyobb csökkenést igen.

Sok múlik a gumin

Fogyasztási szempontból a keskenyebb és a teljes terheléshez előírt légnyomású abroncs a kedvező. Ez olcsóbb is, de látványban, fékezéskor és kanyarsebességben gyengébb.

Kevésbé nyomjuk, ha látjuk az árát

Kevésbé nyomjuk, ha látjuk az árát

Kevésbé nyomjuk, ha látjuk az árát


Érdemes átállni csökkentett gördülési ellenállású abroncsra, amely labormérések szerint 5 százalék üzemanyagot spórol meg átlagosan. Városban magasabb a megtakarítási potenciál, autópályán kisebb, mert ott a légellenállás meghatározóbb a gördülésinél.

Segít az autó

Amit nem látunk, az nem is zavar. Ezért volt a fogyasztásjelző a BMW-k fordulatszámmérőjében vagy a fedélzeti számítógéppel kiírt pillanatnyi fogyasztás. Hatásos lehet a váltásra figyelmeztető nyíl is a kilométerórában. Enyhe gyorsításkor 1500 és 1800 között már a következő fokozat kapcsolását kérte.

Vezetés közben

Egyenletes sebesség a cél

Egyenletes sebesség a cél

Egyenletes sebesség a cél


Ne melegítsük egy helyben a motort, a turbódízeleknél is elég várni 20-30 másodpercet, hogy az olaj elérjen mindenhová hidegindításkor. Ha ez letelt, induljunk el, szolidan vezetve is hamarabb bemelegszik a motor, mint egy helyben pöfögve.

Meleg motorral a szívó benzineseket padlógázzal gyorsítsuk és szorgosan kapcsolgassunk felfelé, alacsony, mondjuk, mondjuk 2000-es fordulaton váltva.

A lényeg a lendületes gyorsítás, aztán a legmagasabb fokozatban tartani a tempót. 45-50-nél a legtöbb autóban már kapcsolhatjuk az ötödiket.

Várakozáskor ne menjen a motor

Várakozáskor ne menjen a motor

Várakozáskor ne menjen a motor


Ismert ritmusú lámpáknál bátran állítsuk le a motort. Amíg nem jár, nem is fogyaszt semmit. Csak a bemelegedett motort érdemes leállítani és figyeljünk a gyalogosoknak villogó zöldre, hogy ne a lámpa sárgára váltásakor kezdjünk el szerencsétlenkedni az indítózással, a mögöttünk rostokolók kárára.

Légkondi, motorfék

Számos motor elzárja a benzinellátást, ha sebességben hagyott váltóval lelépünk a gázról, tehát motorfékezünk. Modern autókban ez a módszer már nem működik, üresben gurulni butaság, mert a motor ingyen lassít, az elkopó fékbetétek és a féktárcsa viszont pénzbe kerül és a motorfék részben tehermentesíti a féket, ami nem mindegy az Alpokban.

Persze régen is megvoltak már a módszerek


Aki anyagi okokból nem használja a légkondit, azt ki kell ábrándítanunk: a lehúzott ablak rosszat tesz a légellenállásnak, ezért a fogyasztásnak is. 80-nál a nyitott első ablakok két decit rontanak az étvágyon. A legolcsóbb a ventilátorral befújni a külső levegőt, ha ablakot nyitunk, 2-3 centire érdemes lehúzni a szemben vagy átlósan szemben lévőket.

Drága a sebesség

Fékezéskor elfüstöljük a pénzt

Fékezéskor elfüstöljük a pénzt

Fékezéskor elfüstöljük a pénzt


Legegyszerűbben a tempó visszavételével utazhatunk kevesebb pénzből. 120 km/óra tartásához kétszer annyi energiára van szükség, mint 80-hoz, de nem érdemes annyira spórolni, hogy megöregedjünk, mire odaérünk.

Minden fékezés kinyírja a nagy energiabefektetéssel, azaz gyorsítással megszerzett sebességet. A fölösleges gyorsítás és fékezés pont olyan, mintha elégetnénk a pénzünket. Ezért kell minél egyenletesebben haladni, rendes követési távolságot hagyva, amibe városban valaki mindig befurakodhat, de mégis. Autópályán az előző kamionra ne repüljünk rá, elvett gázzal közelítsük meg, ne a legvégén satuzzunk.

Egy mázsa, fél liter

Egymás nyakán nem lehet spórolni

Egymás nyakán nem lehet spórolni

Egymás nyakán nem lehet spórolni


Csak azt vigyük magunkkal, amire szükségünk van. 100 kilónyi fölösleges cumó 0,3-0,5 literrel emeli meg a fogyasztást százon. Ha nem kell, távolítsuk el a tetőcsomagtartót, amivel nem elsősorban a súlynak teszünk jót, hanem a légellenállásnak.

Mivel az áram is a benzintankból jön, ne tenyésszünk fölöslegesen sokat a fűtött ülésben és kapcsoljuk ki az ablakfűtést, ha már nem kell! Ugyanilyen okból káros a fogyasztásra egy óriási autóhifi.

Autópályán olcsóbb

A szomszédba ne autózzunk

A szomszédba ne autózzunk

A szomszédba ne autózzunk


100% üzemanyag-megtakarítást jelent, ha nem autóval megyünk a szomszédba. A fogyasztást durván megdobó rövid utak egy része úgy is elkerülhető, ha megtervezzük és csoportosítjuk a teendőinket, amihez autó kell. Rövidebb vagy dugószegényebb útvonallal is spórolhatunk valamennyit, ha van alternatíva. Országút helyett autópályán menni biztonságosabb, gyorsabb és mivel nem kell a falvak előtt fékezni, aztán gyorsítani, az egyenletesebb sebesség miatt tankoláskor visszajön a matrica árának kisebb-nagyobb része.

És a végére egy tény: elhanyagolt autóval nem lehet spórolni. Az elhasználódott gyertya vagy porlasztócsúcs, a rosszul beállított karburátor és befecskendezés növeli a benzinszámlát. Meglepően szomjas lesz a motor egy eltömődött, retkes légszűrőtől, pedig egy mozdulat cserélni és az ára sem több négy korsó sörénél egy közepes helyen.