A kölök nő, mint a répa, az eddig autózáshoz használt babahordozó miatt már járt nálunk a gyermekvédő liga egy aktivistája is, így nem halogathattuk tovább a cserét. A vásárlást megelőző éjszaka még kiokosítottam magam, megtanultam a kategóriákat, márkaneveket, típusokat, hogy másnap a boltban ne érezzem magam tök hülyének.

Szabványok

Ott a lényeg

Ott a lényeg

Ott a lényeg

 

Április elsejétől egész Európában változtattak a gyermekülésekkel szemben támasztott követelményeken. Ezen túl az ECE 44/01-es és 44/02-es szabványnak megfelelő gyermekülések már nem használhatóak, ugyanis ezek kevésbé biztonságosak. Helyettük a 44/03-as, illetve 44/04-es jelzésű gyermekülések a kötelezőek.

Minden gyermekülésen kell lennie egy narancssárga címkének, amin a karikában lévő nagy E-betű és a mellette lévő szám jelöli a tesztet végző országot, (1-es Németország, 2-es Franciaország) az alatta lévő nyolcjegyű szám első két számjegye az érdekes, ebből derül ki, hogy szabványos ülésünk van-e. Ha 03, 04-gyel kezdődik nincs baj, ha 01, 02-vel, akkor cserélni kell. Azonban nem kell aggódni, ezeket az üléseket 13 évvel ezelőtt gyártották, így mostanában biztosan nem lehet velük üzletekben találkozni.

10:24

Nagy levegő, gyermek a kézben, kinyomtatott ADAC-tesztek a farzsebben, és hallgatólagos megállapodás, hogy az eladók előtt azért sem fogunk összeveszni. Belépünk az első szülők megkopasztására hivatott egységbe.

Az első sokk

Melyik legyen?

Melyik legyen?

Melyik legyen?

 

A kisdedet mindenféleképpen vigyük magunkkal, ha gyermekülés vásárlásra adjuk a fejünket. Hiába néztük ki a legkiválóbb teszteredményekkel büszkélkedő típust, ha a kicsi láthatóan – vagy hallhatóan – nem érzi benne jól magát, semmiféleképpen ne vegyük meg.

Egy menet közben irdatlan hangerővel szirénázó kölyök ugyanis hamar közveszélyes ámokfutót varázsolhat bármelyik szülőből, ami egyértelműen a biztonság rovására megy. Így pontozódott ki a világ egyik legbiztonságosabbnak tartott ülése is.

Már az első boltban alaposan kiképeznek minket, próbálnak lebeszélni az általunk favorizált kettő az egyben megoldásnak számító 0-18 kilogrammos kategóriáról, – ezt menetirányba és fordítva is be lehet szerelni – de itt még a pénzsóvár kalmárvérnek tudjuk be a dolgot és csak magunkban mosolygunk – persze, majd biztosan veszünk két darabot az aranyárban mért babacuccból.

Próbaülés

Próbaülés

Próbaülés

 

Az eladó türelmes, többé-kevésbé tudjuk is mit szeretnénk és hogy mennyi pénzt szánunk rá, mégis fejvesztve szaladgálunk a púposra pakolt polcok között. Néhány kiválasztottat az üzletben található autóülésbe is beszerel a roppant segítőkész és láthatóan felkészült eladó, és a babát is beleilleszthetjük bármelyikbe. Itt még jó játéknak tűnik.

A jó drága

Mivel az Isofix rögzítésű ülések jobb eredménnyel vették a teszteket, így első körben mi is ilyet néztünk ki. Aztán jött a rossz hír, ezek mind sokkal drágábbak, mint a biztonsági övre felfűzött társaik. A 30-40 ezres felárat nem tartottuk reálisnak, így ezek gyorsan kiestek a lehetséges darabok közül.

Isofix
Egyszerű, mint egy pofon

Egyszerű, mint egy pofon

Egyszerű, mint egy pofon

 

Az Isofix az egész világon szabadalmaztatott gyermekülés-rögzítő rendszer fantázianeve. Legnagyobb előnye, hogy hülyebiztos, a sokszor agyonbonyolított, tízpontos szalaggyakorlatokhoz szükséges ügyességet feltételező biztonsági öves bekötésekkel szemben lehetetlen helytelenül becsatolni.

A vezető melletti első és a hátsó ülések párnái között megbúvó, és a hátsó sorban gyakran fent is található fém rögzítőfülek stabilabban rögzítik az ülést és az övvel ellentétben balesetek során sem nyúlnak meg. Kár, hogy az isofixes ülések mocsok drágák.
Akik nem tudják, hogy autójuk rendelkezik-e Isofix rögzítőpontokkal és jobban bíznak az internetes listákban, mint a saját szemükben, azok itt utánanézhetnek.

A móka még csak most kezdődik, a folytatásért kattintsanak bátran!


Fontos szempont volt, hogy ha autózás közben elnyomja az álom a kicsit, akkor mennyire és milyen bonyolult módszerrel lehet alvópózba állítani a babaülést. Ezt azért tatjuk fontosnak, mert szerencsére nem héliummal van tele a gyerek feje – bár néha praktikusabb lenne -, így ha elalszik, akkor lekonyul, előrebillen, lefittyen. Ezt pedig nézni is rossz. Ha eléggé megdönthető az ülés, akkor a poronty a fekvő pozícióhoz jobban hasonlító helyzetben álmodhat tovább a soha ki nem ürülő ciciről. A nyugodtan alvó kicsi pedig a szülő kedvence.

De azt is meg kell említeni, hogy a teszteken jól szereplő típusok egyike sem dönthető túl vízszintesre, ami nem lehet véletlen.

Burok

Burok

Burok

 

Gyors jegyzetkészítés, majd irány a második bolt. Itt sokáig bóklászunk, mire a boltban random szétszórt üléseket mind végignézzük. Én az igazán dögös Recaro üléseknél leragadok, már bele is képzelem a brummogó kölköt, amikor megérkezik a két lábon járó racionalitás és beledörgöli az orromat az árcédulába.

Visszatérek a földre és egy eladóhölgy segítségével kettőre redukáljuk a számításba jövő modellek számát. Nagy kár, hogy ő nem győzött meg a felkészültségéről, mert így továbbálltunk.

Harmadik bolt

Kitömött gyerek

Kitömött gyerek

Kitömött gyerek

 

Délután négy óra is elmúlt mire ide érünk. Választék és szakértő eladó itt is akad. Utóbbit megpróbáljuk kihozni a sodrából a hülyeségünkkel, de nem megy. Mindenre válaszol.

A gyermek már kezd türelmetlenkedni, pedig nemrég evett. Aztán az egyik próbánál vigyorogva nyakon hányja magát. Jut a matériából a tesztülésre is, így elterelő hadműveletbe kezdve egy felsőpolcos ülés felé mutogatok. Közben feleség eltünteti a nyomokat.

Levehető előlap

Manapság alig találni olyan gyermekülést, amelynek borítását kisebb-nagyobb harc árán ne tudnánk lefejteni a vázról, hogy a hasonló balesetek nyomait eltüntethessük. A legtöbb ülés bundája 30 fokos vízben kézzel mosható, de találtunk nehezen karbantartható bőrkárpittal bevont darabokat is. Ekkora baromságot…

A nyerő

A nyerő

A nyerő

 

Az itteni eladó is lefikázza az ide-oda forgatható kivitelt és ezt érvekkel is alátámasztja. Nem tehetünk mást, hiszünk neki, mert okosan beszél. Végül két üléssel kiszaladunk a parkolóba és belepróbáljuk őket a saját autóba is. Erre azért van szükség, mert így kiderül, mennyire macerás a bekötés és a különféle dőlésszögű autóülés, vagy a túl rövid biztonsági öv is okozhat meglepetést.

Persze igaza volt és a 0-18-as kategória valóban olyan, mint a négy évszakos gumi. Igazán nem jó semmire. Végre úgy fest, megvan az ideális ülés. Egy darabig ugyan még nem használhatjuk – a menetirányban utazásnak feltétele az önálló ücsörgés – de addig még megtartjuk a hátrafelé beszerelhető hordozót.

Célegyenesben

Ha végre a több ezredik kipróbált nyüves ülés után már eldöntöttük melyik is legyen, akkor jön a kisded anyja és kitalálja, hogy ebben a színben nem is tetszik neki, vagy a kicsi feneke bepállik a műszálas anyagtól, inkább keressünk másikat. Ilyenkor gondoljunk rá, mennyire szörnyű dolog félárván felnőni és ne üssük agyon azonnal.

A gyerekülések teherbírásuktól függően öt kategóriába sorolhatók:
00-10 kg közöttkb. 9 hónapos korig
0+0-13 kg közöttkb. 15 hónapos korig
I9-18 kg között9 hónapostól 4-5 éves korig
II15-25 kg között3-7 éves kor között
III22-36 kg között6-12 éves kor között

Végül néhány tanács:

Hogyan vásároljunk gyerekülést? 8
  • Vigyük magunkkal a gyereket, mert így bele tudjuk próbálni a kinézett ülésbe. Így kiderül, hogy milyen kényelmes amit kinéztünk, mennyire lát ki belőle a baba és hogy megy-e a szeme színéhez
  • Lehetőleg az autóba is próbáljuk be a megvételre szánt ülést. Meglátjuk, elég hosszú-e a kocsi öve, illetve, hogy milyen szintidővel tudjuk beszerelni
  • Ne dőljünk be a mindenre jó üléseknek, mert ezek később fognak bosszúságot okozni
  • Ha olcsóbb, használt ülés mellett döntünk, bizonyosodjunk meg afelől, – nem lesz könnyű, mert gyakran nem látszik rajta semmi – hogy nem érte baleset az ülést
  • Csak a szabványnak megfelelő ülést vegyük meg, amit az előírásoknak megfelelően, gondosan kössünk be az autó, lehetőleg hátsó ülésére