Gumi
Így könnyű

Így könnyű

Így könnyű


A téli gumi fontosságáról már sokszor, sok okosat írtunk, de az utakon futó autók abroncsait elnézve nem árt még egyszer átismételni a legfontosabb érveket, amelyek a használata mellett szólnak. A nagy, 4 mm-nél nagyobb barázdamélység hóban, míg a nyáritól eltérő puhább keverék a száraz aszfalton is nagyobb teljesítményre képes.

Ha az összes keréken – nemcsak a hajtottakon – jó állapotú téli abroncsok vannak, akkor a féktávolság is jóval rövidebb, mint amit akár a kiváló állapotú nyári gumival lehet elérni téli körülmények között.

Fagyálló

Felmentősereg

Felmentősereg

Felmentősereg


Ha nincs motorfelújításra elherdálandó pénzkupacunk, akkor időben gondoljunk a hűtőfolyadék ellenőrzésére. Ezt a benzinkutaknál egy csodálatos nevű, úgynevezett refraktométerrel pillanatok alatt ingyen elvégzik, de ha adunk érte egy százast, akkor azt nem fogják visszautasítani.

Jómagam olyan mágussal is találkoztam, aki a hideg idő beállta előtt egyszerűen letekerte a hűtő tetejét, belenyúlt a folyadékba, majd lenyalta az úját. Ha a lötty elég édes volt, akkor nem kellett tartani a motor szétfagyásától.

A műveletet egy kiadós köpés zárta. (Ezt az eljárást senkinek sem ajánljuk, mert a fagyálló nem az egészséges magas omega 3 zsírsavtartalmáról híres.)

Ne csak egy lőrést kaparjunk

Ne csak egy lőrést kaparjunk

Ne csak egy lőrést kaparjunk


Ne feledjük, hogy a szélvédőmosó tartályát is fagyálló folyadékkal illik feltölteni, bár a rendszer szétfagyása itt nem okoz akkora kárt, de jobb, ha ezt kihagyjuk.

Praktikus, ha az ajánlottnál egy kicsit töményebbre hagyjuk a löttyöt, mert akkor reggelente könnyebben lerobbanthatjuk vele a jégpáncélt a szélvédőről.

Komolyabb jegesedést inkább kézzel takarítsunk le, mert az ablaktörlő gumija hajlamos alulmaradni a jéggel vívott harcban. Eszünkbe ne jusson forró vizet önteni a szélvédőre, mert az azonnal szétrobban – megtörtént eset, ne próbálják ki.

Alternatív hólánc, fagyálló a családnak a következő oldalon


Ha már a jégkaparászásról van szó, ne elégedjünk meg a jégrétegen szemmagasságban kialakított lőréssel. Néha sokat segíthet, ha nemcsak előre látunk, hanem ne adj’ isten oldalra és hátra is. Ja, és a tetőt se hagyjuk ki a takarításból, mert egy nagyobb fékezésnél okozhat meglepetést a tetőről az üvegre csúszó, síelésre is alkalmas hóréteg váratlan felbukkanása.

Zároldó

Szép kék

Szép kék

Szép kék


A központizárak, kulcsmentes rendszerek elterjedésével párhuzamosan egyre csekélyebb a jelentősége. Már csak a kulccsal nyíló autók gazdáinak okoz bosszúságot a befagyott kocsi kesztyűtartójában röhögő jégoldó. Tehát ne ott tartsuk, hanem a lakásban. Vagy annak a lakásában, ahol éjszakázunk.

Hólánc vagy macskaalom

Nem túl nagy befektetés egy hólánc, mégis nagy segítség lehet – ha fel tudjuk szerelni a kerékre – szorult helyzetben.
Nem is beszélve arról, hogy néhány szomszédos országba be sem tehetjük nélküle a lábunkat télvíz idején. Nyáron sem kell feltétlenül kitenni a garázsba, mert terepgumi hiányában csúszós, sáros utakon elakadva is jó szolgálatot tehet. Ha mégis a spórolás mellett dönt valaki, legalább egy zacskónyi homokot, murvát hajítson be hátra. Enni nem kér. Extrém esetben még a hólapát, vontatókötél, bikakábel utaztatása is indokolt lehet.

Tanuljunk vezetni

Kis tanulás után menni fog

Kis tanulás után menni fog

Kis tanulás után menni fog


Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy jeges csúszós úton miként is maradhatunk az aszfalton, kérdezzünk meg a témában egy profit. Mi Tökölre járunk csúszkálni, itt akár saját autóval is kipróbálható, milyen az, amikor megindul alattunk a vas. Tanulságos, hogy az elengedett kormánnyal, becsukott szemmel sikítás a legritkább esetben segít rajtunk.

Takarmányt hátra

Télen, hóban, ha hosszabb útra készülünk és nem tudjuk valami jó indokkal lemondani az autózást, akkor ha tehetjük, tervezzük úgy az utunkat, hogy autópályán, főúton haladjunk. Ezeket ugyanis nagyobb valószínűséggel látogatják a hókotrók, mint a jelzetlen mellékutakat. Sosem árt felkészülni arra, hogy esetleg elakadunk a hóban és akár egy fél napot is bent kell dekkolnunk az autónkban.

Norbi is ezt ajánlaná

Norbi is ezt ajánlaná

Norbi is ezt ajánlaná


Ennek fényében jó, ha mindig tele van a tank, hiszen a meleg autóban kellemesebb a hóekés Krazra várni, mint fagyoskodva. Álló helyzetben egy átlagos autó 0,8-1,2 liternyi üzemanyagot éget el óránként, tehát ha tele a tank, elég hosszú ideig biztonságos melegben ücsöröghetünk a kocsiban.

Ha pedig még néhány pokrócot, és valami rágcsálnivalót is rejtünk a csomagtartó mélyére, akkor még jól is érezhetjük magunkat a hó fogságában. A megfelelő társaság tovább javíthatja a morált.