Kényes terület a szervizelés. Az autósok utálnak érte fizetni, a márkakereskedők pedig innen szerzik legfőbb
Szellemirtó

Szellemirtó

Szellemirtó


bevételüket. Tapasztalatból azt is tudjuk, hogy a javítások még hazai származású autóknál sem problémamentesek. De mi a helyzet a külföldi autókkal? Mit tehetünk meg egy külföldön vásárolt garanciális járgánnyal?
 
Van garancia – csak szervizkönyv kell

Biztos van, aki még fél tőle, de manapság semmilyen leküzdhetetlen akadály sincs azelőtt, hogy külföldi (európai) autónkra itthon érvényesíthessük a garanciát. A hazánkon kívül vásárolt új vagy még garanciális autóval ugyanolyan jogok illetnek meg bennünket, mintha azt itthon vettük volna.

Mindösszesen egyetlen kritériumnak kell eleget tennünk, mégpedig rendelkeznünk kell szervizkönyvvel. Fontos, hogy az rendesen legyen kitöltve, és mindenképpen tartalmazza az eladó bélyegzőjét.

Ha ez megvan, a hazai márkakereskedéseknek szó és szemöldök vonogatása nélkül kell fogadnia bennünket

Jól esne egy olajcsere?

Jól esne egy olajcsere?

Jól esne egy olajcsere?


bármilyen garanciális probléma esetén. A szervizeknek ugyanannyira érdeke, hogy kiszolgálják az ilyen jellegű kéréseket, mivel így tudnak újabb ügyfeleket szerezni. Ha ezt nem látják be, csapjuk be az ajtót a hátunk mögött, és forduljunk máshoz.

A lényeg tehát a jól kitöltött szervizkönyv, más nem számít. Az ügy szempontjából teljesen érdektelen, hogy az autón szlovák, magyar, esetleg német rendszám van, a garancia mindenképpen jár. Éppen ezért magyar rendszámú autónkkal is bármelyik hivatalos márkaszervizbe beeshetünk Európa bármely pontján, ott kötelesek fogadni.

Németországból vannak is pozitív tapasztalataink. Ott egy céges Opel Astrában három nap alatt motort cseréltek, miután csúnya motorhanggal egy müncheni szervizbe gurult be kollégánk. Azt, hogy mi indokolt ilyen mértékű beavatkozást, nem tudni, mindenesetre meglepő hogy szó nélkül kicserélték a motort. A hazai helyzetet ismerve, itthon százszor is meggondolják, amíg egy ekkora melót bevállalnak. Azt persze nem javasoljuk, hogy külföldre járjunk garanciális ügyekben, nyilván nem is érné meg.

Amerikából jöttem – nehéz ügy

Független helyen is lehet

Független helyen is lehet

Független helyen is lehet


Nehezebb helyzetben vagyunk, ha egy Európán kívüli modellre, például egy amerikai autóra, vagy amerikai kivitelű európai autóra akarjuk a garanciát érvényesíteni. Olyannyira nehéz, hogy egyáltalán nem is fog sikerülni. Ezekre ugyanis se az Európai Unió, se a gyártó nem kötelezi a szervizeket, így nem is vállalják azt sehol.

Elküldeni nem fognak, de meg kell fizetni az árát. A javítási idő is hosszabb lehet a szokványosnál, bár ha szerencsénk van, akkor a kívánt alkatrész csereszabatos valamelyik európai modellével, így nem kell két hetet várnunk csak a beszerzésre. Ezen kívül elméletben nem drágább az amerikai autók szervizelése, bár a gyakorlat ettől függetlenül mutathat mást. 

Rémisztő terhekről és a szervizköltségek csökkentéséről a következő oldalon


Igazán rémisztő terheket róhat a tulajdonosra az amerikai autók európai szabványoknak megfelelő átalakítása, bár a gyakorlat megint más mutat.

Jó magyar módra, ezt is meg lehet mutyizni magánszemélyként. Kereskedői szinten viszont már nem, ami részben magyarázza, hogy miért nem lehet kapni, vagy miért drágábbak milliókkal az amerikai autók, a hivatalos márkakereskedésekben.

Jó tudni, hogy más dolgokkal is lehetnek még problémáink, ha egy európai modell olcsóbb amerikai

Amerikaira nincs itthon garancia

Amerikaira nincs itthon garancia

Amerikaira nincs itthon garancia


változatát készülünk magunkévá tenni. Hiába széria arrafelé a navigáció, Európában az sehogy nem fog működni, bármilyen DVD-t is próbálunk megetetni vele. 

Egy komplett navigációs rendszer beszerelése pedig meghaladja az 1 millió forintot is, de az átépítésre még a márkaszervizek sem vállalkoznak. Nem is kért ilyet eddig senki.

Hogyan spóroljunk a szervizen?

A garanciális panaszok érvényesítéséhez feltétlenül szükséges, hogy a kötelező szervizek mindegyike le legyen tudva. Legyen szó itthoni, európai, vagy amerikai autóról, mindegyik esetben van lehetőség a spórolásra. Csak egy kicsit oda kell figyelünk.

Legegyszerűbb módszer a telefonálás, amivel máris felmérhetjük a munkadíj költségét, ami egy nagyobb munkálatnál már csöppet sem elhanyagolható. Vidéken általában olcsóbbak a munkadíjak.

Ha ennél is nagyobb ambícióval állunk a témához, próbálkozhatunk az alkatrészek saját beszerzésével is. Ezt nem árt tisztázni előtte a szervizzel, mert lesz olyan hely, ahol nem fognak örülni a felvetésnek. Ha elfogadják, akkor is csak

Hogy is van ez?

Hogy is van ez?

Hogy is van ez?


gyári, vagy a gyári szabványoknak megfelelő, bontatlan csomagolású anyaggal állítsunk oda, különben lehetnek majd gondjaink, amennyiben későbbi garanciális bajunk lesz.

Kevesen tudják, de az unióban arra is van lehetőségünk, hogy a kötelező szervizeket a márkakereskedői hálózaton kívüli, független szerelőműhelyben végeztessük. Ez az, amivel végképp kivívhatjuk a szervizek ellenszenvét. Egyesek csak a szervizjoggal rendelkező műhelyeket fogadják el, mások a garancia elvesztésével fenyegetnek, és van aki duzzogva, de tudomásul veszi. Kényes kérdés, mindenképpen beszéljünk róla az eladó kereskedésnek,  mielőtt belevágnánk.

Jöhet a külföldi

Cseppet se habozzunk ha külföldről olcsóbb autót tudunk behozni magunknak. Európai modelleknél garantáltan nem lesz gondunk – amennyiben jól kitöltik nekünk a szervizkönyvet. A tengerentúli nehezebb ügy. Amellett, hogy elveszítjük a garanciát, bele kell számolnunk, hogy a regisztrációs adón kívül még vám és jelentős szállítási költség is rakódik az autóra. De ha még így is jóval olcsóbb, akkor vállalkozzunk csak a behozatalra.