Gyurcsány is rossz példát mutat 1

Gyurcsány is rossz példát mutat


Mínusz 250 kereszt

Örülnének, ha évente 100-250 emberrel kevesebben halnának meg közlekedési balesetben? Gondolom, igen, pedig csak a halottak, nem az örökre megnyomorodók, vagy a súlyos sérültek száma csökkenhetne ennyivel.

Ehhez viszont olyasmire kellene rávennie magát az autósok 95 százalékának, amire sokan jelenleg képtelenek: be kellene csatolniuk a biztonsági övet. Toller László és elhunyt sofőrjének vétlen balesetével kapcsolatban megint sok szó esik az öv be nem kapcsolásáról, ami az ő esetükben is segíthetett volna elkerülni a tragédiát.

Élmunkások voltunk

Pedig itthon jól indult minden. Míg a britek csak 1982-től írták elő, nálunk 1976. január elsejével kötelezővé vált a biztonsági öv használata elöl, hátul pedig 2001 februárban lett előírás a becsatolt öv lakott területen belül is.

Az Országos Balesetmegelőzési Bizottság adatai szerint az 1980-as évek elején az elöl ülők 80 százaléka használta az övet. Ez a szám a mi emlékeink szerint messze túl optimista, de ha tévedünk, annál jobb.

Deziré és Ötvös Csöpi

Visszagondolva, akkor sem volt általános az övhasználat, érzésre pont annyian nem fogták fel, hogy az öv az ő életüket védi, mint ma. Kedvenc Ötvös Csöpi videónkban azt látjuk, hogy Bujtor István öv nélkül üldöz bizonyos Dezirét a Szomszédokból, aki egy állólámpás Mercivel, majd egy ezerkettes Ladával menekül. Bujtor aztán bevágódik egy rendőr Ladájába, bemondja, hogy Tűz, Csucsu!, de egyiküknek sem jut eszébe bekötni magát.

a videó a hirdetés után indul

Kormányfő, öv nélkül

Nem egy politikus is vét saját életesélyei ellen. Az MSZP oldaláról letölthető kampányfilmekben Gyurcsány Ferenc azt mondja, hogy “Ez az adócsökkentés kormánya” és “A politika nem a politikusoké, hanem az embereké.” Elérzékenyülünk, de fátyolos tekintettel is szúrja a szemünket, hogy az autó mozog és a kormányfő sajnos nincs bekötve. Miért nem volt valaki a környezetében, aki szólna: miniszterelnök úr, ez így nem biztonságos, szabálysértő és rossz példa millióknak?

Ki köti, és ki nem köti? Rossz és elrettentő példák a következő oldalon!


Se áfa, se EÜ-hozzájárulás

Egy halálos közlekedési baleset kész ráfizetés az államkasszának. A föld alól nem fizetünk emelt áfát, nem érkezik utánunk magasabb egészségbiztosítási járulék az államhoz és a sérülteket is elég sok milliárd forintba kerül gyógykezelni, amit aligha kompenzál a vizitdíj és az ágypénz.

Csak a kontroll segít

A rendőrség tapasztalatai szerint az övhasználat csak akkor nő, ha ellenőrzési dömpinggel, közbiztonsági akciókban kérik számon használatát. Mihelyst vége a szigornak, büntetési fenyegetettség híján sokan megint nem kötik be magukat.

Sok agyatlan abban bízik, hogy majd ő ügyesen megtámasztja magát a kormányon. Ez már 20-30-as sebességű ütközésnél sem működik, nemhogy efelett. Bekötött övvel a hazai halálos balesetek száma megfelezhető volna, légzsákos autóban övvel együtt a túlélési arány 70 százalék.

Övet használva a súlyos sérültek fele karcolásokkal szállhatna ki az autóból, és nem kéne mondjuk kivett léppel, megnyomorodott gerinccel vagy bottal bicegve leélnie életét. Az öv akkor véd igazán hatékonyan, ha követi a test vonalát. Emiatt érdemes övfeszítő nélküli autókban szorosra húzni a szíjat bekötés után és ezért nem jó a télijózsi felett bekapcsolni.

Légzsák mellé is kell

A Mercedes-Benz 1981 júliustól párhuzamosan kínálta a vezető oldali légzsákot és az utas oldali övfeszítőt az akkori S-osztályban. Azt már 25 éve egyértelművé tették, hogy a légzsák is csak becsatolt övvel óv meg a kormányon vagy a műszerfalon való szétroncsolódástól. Ezt a tényt sokak agya máig képtelen befogadni.

Öv vagy tolókocsi?

Az NCAP csillagok lázában égő autógyárak brutális összegeket költenek biztonsági fejlesztésekre és kutatásokra. Többek között azért, mert a biztonság ma már az átlagautók eladásakor is érv, nem csupán a Mercedes-Benz, Volvo vagy Saab ügyfeleket érdekli. A biztonsági offenzíva apró szelete, hogy több száz képet végigtúrva sem találtunk sajtófotót mozgó autóról, amelyben ne volnának bekötve az utasok.

Jó lenne a magyar valóságot is hasonló szintre emelni. Addig maradnak a jó szándékú, de erőtlen kampányok, és a kisipari matricák néhány autón: “Az öv korlátoz a mozgásban, de a tolókocsi még jobban.” Aki eddig nem kötötte be magát és a haláltól sem fél, legalább erre gondoljon néha.

Olvasói levelek a téméban:“A légzsákos részben szerintem hangsúlyozandó: nemhogy a légzsákhoz is be kell csatolni, hanem a légzsák(ok)hoz különösen kell az öv! Az öv visszatartó hatása nélkül a berobbanó légzsák kisebb balesetekkor is súlyos sérüléseket okozhat. Törött nyakkal, az agyba nyomuló orral a tolószékre is kicsi az esély, inkább kóma, pelenka és szerkocsi a kilátás.

Sem a lufik beszállítói, sem a biztonság marketingértékét erőteljesen meglovagoló gyártók nem dicsekednek azzal, hogy bizony megesik, hogy baleset nélkül is nyílnak a lufik (vagy balesetkor sem). Elég egy “jól” (tempó, irány…) eltalált úthiba és puff.

Az öv becsatolása és meghúzása mellett az üléspozíció sem megy magyarjainknak. Egy rendesen körbelufizott fotőlyben meglehetősen “fegyelmezetten”, a dívó liegestuhlos, lecsúszva elfekvőnél meredekebb háttámlával, kicsit felhúzott, laza lábakkal, s csak nagyon körültekintően könyökölve lehetne ülni. :)

Ha kicsit is lassan mész, bizton látod: apu telefonál és redbullt iszik, anyu lábát a műszerfalra téve fordul imádott kisgyerekükhöz, ki a két ülés között mosolyog a további gumimacikért.

Tipikus látvány a Balatonról Bp felé. Többnyire Audi és BMW a potenciális hullaszállító, lehetőleg nagy, újszerű. Feltehetően lenne pénzük gyerekülésre, de agyuk a jó példára, nevelésre, biztonságra nemigen – ezért vettek ódit/bömöst?:) A kopott Samarákban, kis Suzukikban, jellemzően gondosan bekötött családok reménykednek az M7 előzősávjának majdani kipróbálásában.”

“Tisztelt szerkesztő úr! A becsatolatlan biztonsági ővvel kapcsolatos cikkel kapcsolatban lenne két hozzászolásom:
1. Az elöl ülők annak okozzák a legnagyobb kárt, ha nem csatolják be a biztonsági övet, aki szembe jön. Adott balesetben a kirepülő testek a szemből becsapodó autó vezetőjét és utasát is megölhetik; így elvéve a túlélés legkisebb esélyét is azoktól az emberektől.
2. Korábban Győzikét feljelentették azért, mert be nem csatolt biztonsági övvel vezetett egy TV műsorban – vajon a Gyurcsányt is fel lehetne jelenteni?:)”