Meghalt, napi 18 forintért 1

Meghalt, napi 18 forintért


Tesztíráskor az árlistát böngészve gyakorta megdöbbenünk, hogy a nálunk járt tesztautók felszereltségéből mennyi mindenért kell külön fizetni. Ennél rosszabb, hogy sokszor olyan autókkal csábítják be az embereket a szalonokba, amelyek biztonsági vagy kényelmi felszereltsége elfogadhatatlan.

Együtt kicsik és nagyok

Összeállítottunk egy kis magyar szégyenpadot olyan autóknak, amelyekből létfontosságú biztonsági, vagy árukhoz képest magától értetődő kényelmi extrák hiányoznak. Így szorulhatott közös platformra a Ford Fusion és a Mercedes E-osztály, a Renault Thalia és az 5-ös BMW.

A kisebb és olcsóbb autók között még mindig könnyű olyat kiszúrni, amiben nincs ABS alapáron. A Fordot például a Fusion miatt szapulhatjuk, mert a belépő modellben nincs blokkolásgátló. 2006-ban egy családi autóban, ehhez nincs mit hozzáfűznünk.

5 csillag nyugaton, 2 légzsák itthon

Minket érdekelne, hogy a hat légzsákkal elért 5 Euro NCAP csillagból mennyi maradna kettővel? Ezen a Ford Focus és a Citroën C4 miatt gondolkodtunk el, merthogy mindkettő első, oldal- és függönylégzsákkal aratott a szabványosított lezúzáskor. Itthon az alapmodellekben viszont csak elöl van 2 légzsák, az oldal és a függönylégzsák hiányzik. A 307-es Peugeot és a Fiat Stilo sem jobb, itt is felárat kérnek az oldalsó légzsákért.

Amit a Kia művel, az végképp kiábrándító. A Rióban négyből három felszereltséggel nincs ABS és nem is rendelhető. Aki szeretné kisebb veszélynek kitenni a családját, az vegye meg a legdrágább kivitelt – mondja a Kia. Szégyen, hogy az Opel Combo Tourban sincs ABS, még a legpuccosabb kivitelben sem. A Peugeot Partnerben és a Fiat Doblóban bezzeg alapáron van. (A cikk megjelenése után kiadott árlista szerint a Berlingóban is széria lett.)

Minek az ABS?

Fejlődhetne az autói biztonságára büszke Renault is. Itt a Clio Campus virít ABS nélkül többféle kivitelben. A Renault nem győzi learatni a babérokat az ötcsillagos töréstesztek után, a Twingót viszont, – a legrégebbi fejlesztésű és elvileg legkevésbé biztonságos autóját – ABS nélkül dobja piacra. A Thaliával ugyanezt csinálják, a tipikus családi autót blokkolásgátló nélkül engedik ki az esős nyárba, a nyálkás őszbe és a jeges télbe, hátul a két gyerekkel. A Volkswagen a Polo Coolból spórolta ki a blokkolásgátlót, a többi modellben van.

Mire is jó az ABS? – egér ide

A Fiatnál is van miből csemegézni, az eleve katasztrofális biztonságú Seicento ABS nélkül szerepel a piacon. A széria blokkolásgátló az Albeából, a Pandából és a Punto Classic-ból is hiányzik. A Peugeot 206-ban, a Suzuki Ignis-ben, a Skoda Fabiában vagy a SEAT Ibizában miért fér bele az alap ABS, hogy ne a legfrissebb kisautókkal jöjjünk?

Horibilis pohártartó árak a következő oldalon


Mi vagyunk igénytelenek

Mi itt most az importőröket osztjuk, de ők kizárólag azért hagyhatják ki a felszereltségből a blokkolásgátlót vagy más alapvető fontosságú és 2006-ban magától értetődő biztonsági eszközt, mert a magyar piac még mindig a végsőkig igénytelen a biztonsági alapfelszereltségre. Ha a biztonsági extrákkal több autót lehetne eladni, akkor valószínűleg betennék az importőrök az oldallégzsákot és a blokkolásgátlót alapfelszerelésként. A vezető előtt legyen légzsák, de ezen túl a nihil jön.

Most széttárhatnánk a kezünket, hogy szegény ország vagyunk. De ennyire? A Dacia Loganhoz az ügyfelek 2 százaléka rendel ABS-t, de az utas oldali légzsák iránt sincs tömegigény. Annak, aki 72 hónapos futamidővel megvesz egy dízel Logant, a 40 000 forintos utaslégzsák havi 555 forintjába kerülne. Az itthoni Dacia tulajok 72 százalékának mégsem ér meg napi 18 forintot a mellette ülő élete.

Az adatok az importőrök weboldalán található felszereltségi listákból és a nekünk kiküldött árlistákból származnak. A kép biztosan nem teljes, de nem is ez volt a cél. A lényeg, hogy legalább a mi olvasóink gondolkodjanak el azon autóvásárláskor, mennyit is ér egy ember élete.

Jöjjenek a nagyok!

Most cikizzük egy kicsit a nagy német luxusmárkákat. Az Audi A4 és A6 extralistáján nem találtunk röhejes tételeket, a BMW és a Mercedes viszont elkényeztetett bennünket. Itt nem a biztonsági, hanem a kényelmi felszereltségen csodálkoztunk időnként. A BMW 1-esben 257 900 forintot költhetünk manuális klímaberendezésre, aminek talán bele kellene férnie egy 120d hétmilliós alapárába.

Aki a – sokféle csomagban elérhető – pohártartót külön megrendeli, azt a BMW a 10,3 milliós 130i esetében simán lehúzza 10 900 forintra. A gyár dicséretes demokratikus érzékkel spórolja ki a pohártartót autóiból: sem a legolcsóbb 520d-ben, sem a 19,8 milliós 550i Touringban nincs ilyesmi, csak 19 000 forintért.

Üléslehajtás 140 000-ért

Konkurensével derék egyetértésével a Mercedes is külön leveszi az E-osztályra befizetőket a pohártartóra. Itt 13 200 forintból elérhető az a felszerelés, amit egy Hyundai Atos-ban simán megkap az ember. A sóherség szép példája egy ilyen elegáns luxusautóban 30 000 forintot legombolni az emberekről a megvilágított piperetükörért.

Ha bóklászunk még egy kicsit a Mercedes-nél, az E-osztály extralistáján ott látjuk az osztottan lehajtható hátsó üléstámlát 140 400 forintért. Az A-osztályból a tengelyirányban állítható kormányt sikerült száműzni, hadd fizessen érte 43 200 forintot a kedves ügyfél.