Nagy vasak Detroitból
Nagy vasak Detroitból

Nagy vasak Detroitból

Nagy vasak Detroitból

Nagy vasak Detroitból
Nagy vasak Detroitból 135
Nagy vasak Detroitból 136
Nagy vasak Detroitból 137
Nagy vasak Detroitból 138
Nagy vasak Detroitból 139
Nagy vasak Detroitból 140
Nagy vasak Detroitból 141
Nagy vasak Detroitból 142
Nagy vasak Detroitból 143
Nagy vasak Detroitból 144
Nagy vasak Detroitból 145
Nagy vasak Detroitból 146
Nagy vasak Detroitból 147
Nagy vasak Detroitból 148
Nagy vasak Detroitból 149
Nagy vasak Detroitból 150
Nagy vasak Detroitból 151
Nagy vasak Detroitból 152
Nagy vasak Detroitból 153
Nagy vasak Detroitból 154
Nagy vasak Detroitból 155
Nagy vasak Detroitból 156
Nagy vasak Detroitból 157
Nagy vasak Detroitból 158
Nagy vasak Detroitból 159
Nagy vasak Detroitból 160
Nagy vasak Detroitból 161
Nagy vasak Detroitból 162
Nagy vasak Detroitból 163
Nagy vasak Detroitból 164
Nagy vasak Detroitból 165
Nagy vasak Detroitból 166
Nagy vasak Detroitból 167
Nagy vasak Detroitból 168
Nagy vasak Detroitból 169
Nagy vasak Detroitból 170
Nagy vasak Detroitból 171
Nagy vasak Detroitból 172
Nagy vasak Detroitból 173
Nagy vasak Detroitból 174
Nagy vasak Detroitból 175
Nagy vasak Detroitból 176
Nagy vasak Detroitból 177
Nagy vasak Detroitból 178
Nagy vasak Detroitból 179
Nagy vasak Detroitból 180
Nagy vasak Detroitból 181
Nagy vasak Detroitból 182
Nagy vasak Detroitból 183
Nagy vasak Detroitból 184
Nagy vasak Detroitból 185
Nagy vasak Detroitból 186
Nagy vasak Detroitból 187
Nagy vasak Detroitból 188
Nagy vasak Detroitból 189
Nagy vasak Detroitból 190
Nagy vasak Detroitból 191
Nagy vasak Detroitból 192
Nagy vasak Detroitból 193
Nagy vasak Detroitból 194
Nagy vasak Detroitból 195
Nagy vasak Detroitból 196
Nagy vasak Detroitból 197
Nagy vasak Detroitból 198
Nagy vasak Detroitból 199
Nagy vasak Detroitból 200
Nagy vasak Detroitból 201
Nagy vasak Detroitból 202
Nagy vasak Detroitból 203
Nagy vasak Detroitból 204
Nagy vasak Detroitból 205
Nagy vasak Detroitból 206
Nagy vasak Detroitból 207
Nagy vasak Detroitból 208
Nagy vasak Detroitból 209
Nagy vasak Detroitból 210
Nagy vasak Detroitból 211
Nagy vasak Detroitból 212
Nagy vasak Detroitból 213
Nagy vasak Detroitból 214
Nagy vasak Detroitból 215
Nagy vasak Detroitból 216
Nagy vasak Detroitból 217
Nagy vasak Detroitból 218
Nagy vasak Detroitból 219
Nagy vasak Detroitból 220
Nagy vasak Detroitból 221
Nagy vasak Detroitból 222
Nagy vasak Detroitból 223
Nagy vasak Detroitból 224
Nagy vasak Detroitból 225
Nagy vasak Detroitból 226
Nagy vasak Detroitból 227
Nagy vasak Detroitból 228
Nagy vasak Detroitból 229
Nagy vasak Detroitból 230
Nagy vasak Detroitból 231
Nagy vasak Detroitból 232
Nagy vasak Detroitból 233
Nagy vasak Detroitból 234
Nagy vasak Detroitból 235
Nagy vasak Detroitból 236
Nagy vasak Detroitból 237
Nagy vasak Detroitból 238
Nagy vasak Detroitból 239
Nagy vasak Detroitból 240
Nagy vasak Detroitból 241
Nagy vasak Detroitból 242
Nagy vasak Detroitból 243
Nagy vasak Detroitból 244
Nagy vasak Detroitból 245
Nagy vasak Detroitból 246
Nagy vasak Detroitból 247
Nagy vasak Detroitból 248
Nagy vasak Detroitból 249
Nagy vasak Detroitból 250
Nagy vasak Detroitból 251
Nagy vasak Detroitból 252
Nagy vasak Detroitból 253
Nagy vasak Detroitból 254
Nagy vasak Detroitból 255
Nagy vasak Detroitból 256
Nagy vasak Detroitból 257
Nagy vasak Detroitból 258
Nagy vasak Detroitból 259
Nagy vasak Detroitból 260
Nagy vasak Detroitból 261
undefined
Nagy vasak Detroitból 263
Nagy vasak Detroitból 264
Fotó megosztása:

Az Iparművészeti Egyetem diákjaiként, és a Michelin Challenge Design nemzetközi formatervező pályázat nyerteseiként lehetőségünk nyílt a Detroiti Autószalonra ellátogatni. Mint minden európainak, nekünk is hihetetlen élmény volt szembesülni a tengeren túli gépjárművek moziban, tévében már látott, de fel nem fogott méreteivel, arányaival.

Személyesen tapasztalva még meghökkentőbb ez a kissé már túl exhibicionista világ.
Találkoztunk európai gyártók termékeivel, de mintha új típusokat látnánk. Az amerikai ízlésre szabott változatok teljesen máshogy festenek. Csak a pohártartókat említve: ott a 2 literes palack a standard méret.

A szalon mérete és pompája még a Frankfurti Szalont is túlszárnyalja, a jelentősebb amerikai gyártók gigantikus épületben állítanak ki. Élenjáró a Ford, ahol hatalmas ovális digitális kijelző “kerítéssel” vették körbe birodalmukat, melyen körbe-körbe futottak reklám és hangulatfilmek.

Minden stand egyedi kiállító teremként pompázik, csodálatos hajópadlók, és csillogó plexipultok várai mindenfelé. Csodálatos virágkülönlegességekkel, és a sajtónapokon mesterszakácsok ízletes csemegéivel és italokkal kényeztették a nézelődőket.

Retro

Úgy látszik a retroőrület még mindig nem futott le, ezt számos új típus és tanulmány is alátámasztja. A Ford stand egyik látványossága a fehér GT 500-as kék duplacsíkkal a tetején. A kocsi alapja a felújított Mustang, csak két szájjal, szigorú első lámpákkal és gyönyörű kovácsolt alumínium felnikkel.

Ha izomautó, akkor ott van mindjárt a szalon két sztárja; a letisztult Dodge Challenger csodálatos narancs fényezése alól néhol kikandikáló karbon kasztnijával és az éles Chevy Camaro Concept, amely egyébként az idei Eyes on Design Award egyik díját el is nyerte. Míg a Challenger elődjére nagyon támaszkodva, annak formai elemeit átmentve, megerősítve hódít, a Camaro inkább több új formai játékkal táncoltatja meg a vakuk villanásait izmos vonalain. A Chevrolet-nél maradva érdemes még megemlíteni az SSR-t, amely egy megkésett válasz a PT Crusier-re.


Méret

A Ford két tanulmányautója érdekes kontrasztot mutat. Amíg a Reflex azt üzeni, mennyire jelentős és markáns lehet egy kisautó design-ja, addig a Super Chief – mely egy mozdonynak állít emléket – egyszerűen lenyomja az összes többi autót. Ez utóbbi látványra talán még a Chevy-féle kamion pickup-nál is sokkolóbb; pedig hát az se kutya. A Chevrolet kitalálta, hogy akkor is övéké lesz a világ legnagyobb pickup-ja, ezért fogtak egy nyergesvontatót, kicserélték a nyerget egy irdatlan platóra, a kabint átalakították 5-személyesre, belehalmoztak minden luxust és kész is az óriásfogyasztású családi víkendszörny. Egy ilyen kocsinál talán csak a vásárlója lehet viccesebb jelenség. Most őszintén; ki vesz ilyet?? Ki az, akinek a Hummer is kicsi??

Ami az európai márkákat illeti, igyekezett mindenki az amcsi piacra passzoló – vagyis nagy és erős – típusokat az előtérbe helyezni. Az Audi standon a Q7, S4, S6, S8 és a tágas Roadjet tanulmány, a Mercedes standon a GL, az S-osztály áll elöl. Az Aston Martin a Rapide 4-üléses tanulmányával domborít, mely a DB9-es frontrészét kapta látványos lámpatestekkel. Teljesen egyedi a bőrbelső, az üvegezett csomagtérajtón keresztül pedig látni a beépített borospalackokat és a krómozott fém és üvegfigurás sakk-készletet.

A Ferrarinál az extrém FXX volt a középpontban. Az amúgy sem rossz képességű Enzo alaposan átgyúrt változata egy ízig-vérig versenypályára való fenevad, mely egyik vicces sajátossága a hátsó lámpák helyét birtokló dupla-dupla kipufogó.

A Volvo fő látványossága a C70-es, illetve a hófehér XC 90-es – V8-as motorral, szép nagy króm felnikkel. Itt volt a C30-as tanulmányautó is, amely az Audi A3-nak akar ellenfele lenni. Hogy Amerikában a kisautók is jól fogyhatnak, arra jó bizonyíték a tanulmányautó felhozatal: a már említett Ford Reflex mellett a Nissan Urge, Mazda Kabura, Mitsubishi Concept CT is inkább két személyre tervezett városi járgányok.

Trend

Divat lesz az “L” alakú lámpa. A Ford (Reflex, Edge), Mazda (Kabura), Acura és Infinity standon is láttunk erre vonatkozó bizonyítékokat. A Kabura és az Infinity különleges lakkozású fényezésük miatt érdemelnek kiemelt figyelmet. Hosszú sorokon keresztül lehetne még taglalni a látnivalók sokaságát, érdekességét de talán a legbeszédesebbek maguk a képek

Hartai Tamás, Sass Tivadar Viktor