Hazánkban is egyre népszerűbbek a középkategóriás modellek. Paci részesedésük elmarad ugyan a nyugati országokétól, de egyre több fogy a családi autónak, illetve cégautónak egyaránt jól használható modellekből.

Ezek az autók döntően öt-hatmillió forinttól kaphatók és szinte minden komolyabb gyártó árul modellt ebben a szegmensben. A kategóriát még döntően a négyajtós szedánok uralják, de a vásárlók egy jelentős része már a praktikusabb kombikat, illetve az 5 ajtós verziókat részesíti előnyben. Az utóbbi időben komoly teret nyertek a dízelmotoros verziók, ezért ennek fényében tekintjük át a piacot.

Élen a németek

Ebben a szegmensben különösen erősek a német tömeggyártók. Az elmúlt évek slágere a Ford Mondeo, mely hatalmas belső terével és kedvező árával szerzett híveket. Ezt a Volkswagen sem nézhette tétlenül, a vadonatúj Passat megnövelt mérete és elegánsabb arculata komoly érv.

A méretek tekintetében kissé lemarad az Opel Vectra, amely viszont az idei facelifttel sokkal mutatósabb lett. A Skoda Superb egy Csehországban gyártott német autó, amely a kiforrott TDI motorokkal könnyen beleszól a nagyok versenyébe.

Dízelek terén a Mondeo áll a legjobban, mivel a 90 lovas olcsó kétliterestől egészen a 2.2-es, 400 Nm-es csúcsnyomatékú motorig minden van a palettán.

A Passat már nem nélkülözi a 250 lóerős benzinest, de dízelben sincs hiány, ráadásul a 140 lovas TDI-hez kapcsolt korszerű DSG váltó mindenképp unikum.

Nyerésben a japánok

Jelentős a kategóriában a japán modellek részaránya is. A nemrég megújult Mazda6 és a Honda Accord egyértelműen a sportos vonalat képviselik, míg a Toyota Avensis stílusa visszafogott.

Ennek ellenére épp a Toyota büszkélkedhet a kategória egyik legjobb dízel erőforrásával, a 177 lovas D-CAT-tel. Persze az Accordnak sincs oka szégyenkezni, mivel 2.2-es motorjuk is a csúcson van. A Mazdánál jelenleg kétliteres dízelekkel kell beérni, de a 143 lóerős motor 360 Nm-es nyomatékával kategóriaelső.

A japán gyártók közül a Nissan, illetve a Subaru is készít középkategóriás modellt. A Primera néhány éve még különös formájával hódított, ám mára a karakteres forma teljesen megszokottá vált.

Az autó kétfajta közepes dízelmotorral kapható, a kisebbik francia, míg a nagyobb eredeti japán gyártmány. A kategória üde színfoltja a Subaru Legacy, mely ralis összkerék-hajtásával, boxerhangjával és karakteres formájával hódít, ám sajnos csak benzines motorral rendelhető.

Csábító latinok

Itáliából érkezik a középkategória szívtiprója. Az Alfa 159 forgalmazása a napokban kezdődik. A népi középkategóriában megszokott ötmillió körüli és a prémium termékek 7 millió alatti induló áraihoz képest mellbevágó a 159-es Alfa Romeo 7,8 milliós alapára.

Igen ám, de ezért a pénzért nem egy kehes ezerhatos benzinest, hanem a 120 lóerős, 1.9-es dízelt kapjuk Distinctive felszereltséggel és sok-sok extrával. Hazánkban nem kapható a Fiat Croma, az Opel Vectrára épülő családi autó a jövőben sem lesz megvásárolható.

Mindhárom francia gyártó komoly erőkkel képviselteti magát a kategóriában, ráadásul mindhárom modell viszonylag friss. A Renault Laguna, bár csak kismértékben újult meg, mégis komoly erőt képvisel.

A Citroën C5 és a Peugeot 407 azonos alapokra épül. Esztétikailag a 407 jobban eltalált autó, formája az egyik legszebb a kategóriában. A hatalmas belső méretekkel és a magasságában állítható spéci futóművel már a C5 teljesít jobban.

A 407-es és a C5 is a PSA konszern erőforrásait kapja, melyek közül kiemelkedik a 109 lovas 1,6 HDi, amivel sok konkurensnél kedvezőbb áron kínálnak dízel alternatívát. A Renault ezzel szemben továbbra is marad a jól bevált 1,9 és 2,2 literes dízeleknél.


Korea is nyomul

A dél-koreai autók ebben a szegmensben egyelőre kevésbé népszerűek. Amerikai designjával és dízelmotor nélkül a kifutó Kia Magentis csak elszórtan bukkan fel az utakon. Az új modell már megszületett, mely európaibb formájával és a 2.2-es dízellel várhatóan sikeresebb lesz.

A Kiával egy konszernhez tartozó Hyundai az Elantra révén próbál betörni a piacra, nekik már van dízeljük is. Náluk a jövőben a dízel Sonata is javíthat a darabszámokon. A Daewoo Evanda a Sonátához hasonlóan kényelmével és méreteivel bőven hozza az elvárhatót, de dízel nélkül és 5,2 milliós alapárral nehéz dolga van.

Presztízs német, brit és svéd módra

A végére maradtak az igazi ászok, a prémium modellek. Ezek a típusok helykínálatban sokszor elmaradnak az elérhetőbb kategóriatársaktól, de részben technikájuk és főleg arculatuk miatt mégis a csúcsot jelentik.

Ebben a kasztban a svéd autóipar termékei is megtalálhatók. Műszakilag a Saab 9-3 ugyan a Vectrával rokon, mégis sportos és elegáns. Némileg kilóg a sorból a Volvo S60, amelyet kizárólag csak nagy öthengeres motorokkal gyártanak és emiatt az alapára is jóval magasabb.

A német modellek ezzel szemben rengetegféle motorral rendelhetők: az Audi A4 teljesítménypalettája 4-től 8 hengerig és 102 lóerőtől 420-ig terjed, köztük három különböző TDI-vel. Az A4 természetesen összkerék-hajtású is lehet.

Méret tekintetében a BMW az új 3-assal sokat fejlődött, és továbbra is övék a legsportosabb kétliteres dízel, de megtalálhatók a felhozatalban a klasszikus soros hathengeresek is.

Soros elrendezésű motorral áll rajthoz a Toyota luxusmárkája, a Lexus is, ám a korosodó IS csupán benzines motorral rendelhető. A Mercedes C-osztály elsősorban presztízsével és hagyományos kényelmével hódít, de persze nekik is vannak bivalyerős motorjaik.

Valódi prémiummárka a Jaguar is, mely az X-Type-pal veszi fel a versenyt a német vetélytársakkal. Az X-Type a legtöbb konkurensnél exkluzívabb járgány, de tudni kell róla, hogy a lemezruha alatt egy Ford Mondeót kapunk.