Egyterűk helyett
Egyterűk helyett

Egyterűk helyett

Egyterűk helyett

Egyterűk helyett
Dél-Korea szerepe még jelentéktelen a kategóriában. Az új Kia Magentis és testvérmodellje, a Hyundai Sonata dízellel már ígéretesebb
Csak öblös öthengeres motorokkal kapható a Volvo S60, ami meglátszik az árán
Sokba kerül, de sportosságával és egyéb kvalitásaival a 3-as BMW nagyon komoly tényező a prémiumtermékek között
Egyterűk helyett 22
Egyterűk helyett 23
Egyterűk helyett 24
Egyterűk helyett 25
Egyterűk helyett 26
Egyterűk helyett 27
Egyterűk helyett 28
Egyterűk helyett 29
Egyterűk helyett 30
Egyterűk helyett 31
Egyterűk helyett 32
Fotó megosztása:

Hazánkban is egyre népszerűbbek a középkategóriás modellek. Paci részesedésük elmarad ugyan a nyugati országokétól, de egyre több fogy a családi autónak, illetve cégautónak egyaránt jól használható modellekből.

Ezek az autók döntően öt-hatmillió forinttól kaphatók és szinte minden komolyabb gyártó árul modellt ebben a szegmensben. A kategóriát még döntően a négyajtós szedánok uralják, de a vásárlók egy jelentős része már a praktikusabb kombikat, illetve az 5 ajtós verziókat részesíti előnyben. Az utóbbi időben komoly teret nyertek a dízelmotoros verziók, ezért ennek fényében tekintjük át a piacot.

Élen a németek

Ebben a szegmensben különösen erősek a német tömeggyártók. Az elmúlt évek slágere a Ford Mondeo, mely hatalmas belső terével és kedvező árával szerzett híveket. Ezt a Volkswagen sem nézhette tétlenül, a vadonatúj Passat megnövelt mérete és elegánsabb arculata komoly érv.

A méretek tekintetében kissé lemarad az Opel Vectra, amely viszont az idei facelifttel sokkal mutatósabb lett. A Skoda Superb egy Csehországban gyártott német autó, amely a kiforrott TDI motorokkal könnyen beleszól a nagyok versenyébe.

Dízelek terén a Mondeo áll a legjobban, mivel a 90 lovas olcsó kétliterestől egészen a 2.2-es, 400 Nm-es csúcsnyomatékú motorig minden van a palettán.

A Passat már nem nélkülözi a 250 lóerős benzinest, de dízelben sincs hiány, ráadásul a 140 lovas TDI-hez kapcsolt korszerű DSG váltó mindenképp unikum.

Nyerésben a japánok

Jelentős a kategóriában a japán modellek részaránya is. A nemrég megújult Mazda6 és a Honda Accord egyértelműen a sportos vonalat képviselik, míg a Toyota Avensis stílusa visszafogott.

Ennek ellenére épp a Toyota büszkélkedhet a kategória egyik legjobb dízel erőforrásával, a 177 lovas D-CAT-tel. Persze az Accordnak sincs oka szégyenkezni, mivel 2.2-es motorjuk is a csúcson van. A Mazdánál jelenleg kétliteres dízelekkel kell beérni, de a 143 lóerős motor 360 Nm-es nyomatékával kategóriaelső.

A japán gyártók közül a Nissan, illetve a Subaru is készít középkategóriás modellt. A Primera néhány éve még különös formájával hódított, ám mára a karakteres forma teljesen megszokottá vált.

Az autó kétfajta közepes dízelmotorral kapható, a kisebbik francia, míg a nagyobb eredeti japán gyártmány. A kategória üde színfoltja a Subaru Legacy, mely ralis összkerék-hajtásával, boxerhangjával és karakteres formájával hódít, ám sajnos csak benzines motorral rendelhető.

Csábító latinok

Itáliából érkezik a középkategória szívtiprója. Az Alfa 159 forgalmazása a napokban kezdődik. A népi középkategóriában megszokott ötmillió körüli és a prémium termékek 7 millió alatti induló áraihoz képest mellbevágó a 159-es Alfa Romeo 7,8 milliós alapára.

Igen ám, de ezért a pénzért nem egy kehes ezerhatos benzinest, hanem a 120 lóerős, 1.9-es dízelt kapjuk Distinctive felszereltséggel és sok-sok extrával. Hazánkban nem kapható a Fiat Croma, az Opel Vectrára épülő családi autó a jövőben sem lesz megvásárolható.

Mindhárom francia gyártó komoly erőkkel képviselteti magát a kategóriában, ráadásul mindhárom modell viszonylag friss. A Renault Laguna, bár csak kismértékben újult meg, mégis komoly erőt képvisel.

A Citroën C5 és a Peugeot 407 azonos alapokra épül. Esztétikailag a 407 jobban eltalált autó, formája az egyik legszebb a kategóriában. A hatalmas belső méretekkel és a magasságában állítható spéci futóművel már a C5 teljesít jobban.

A 407-es és a C5 is a PSA konszern erőforrásait kapja, melyek közül kiemelkedik a 109 lovas 1,6 HDi, amivel sok konkurensnél kedvezőbb áron kínálnak dízel alternatívát. A Renault ezzel szemben továbbra is marad a jól bevált 1,9 és 2,2 literes dízeleknél.


Korea is nyomul

A dél-koreai autók ebben a szegmensben egyelőre kevésbé népszerűek. Amerikai designjával és dízelmotor nélkül a kifutó Kia Magentis csak elszórtan bukkan fel az utakon. Az új modell már megszületett, mely európaibb formájával és a 2.2-es dízellel várhatóan sikeresebb lesz.

A Kiával egy konszernhez tartozó Hyundai az Elantra révén próbál betörni a piacra, nekik már van dízeljük is. Náluk a jövőben a dízel Sonata is javíthat a darabszámokon. A Daewoo Evanda a Sonátához hasonlóan kényelmével és méreteivel bőven hozza az elvárhatót, de dízel nélkül és 5,2 milliós alapárral nehéz dolga van.

Presztízs német, brit és svéd módra

A végére maradtak az igazi ászok, a prémium modellek. Ezek a típusok helykínálatban sokszor elmaradnak az elérhetőbb kategóriatársaktól, de részben technikájuk és főleg arculatuk miatt mégis a csúcsot jelentik.

Ebben a kasztban a svéd autóipar termékei is megtalálhatók. Műszakilag a Saab 9-3 ugyan a Vectrával rokon, mégis sportos és elegáns. Némileg kilóg a sorból a Volvo S60, amelyet kizárólag csak nagy öthengeres motorokkal gyártanak és emiatt az alapára is jóval magasabb.

A német modellek ezzel szemben rengetegféle motorral rendelhetők: az Audi A4 teljesítménypalettája 4-től 8 hengerig és 102 lóerőtől 420-ig terjed, köztük három különböző TDI-vel. Az A4 természetesen összkerék-hajtású is lehet.

Méret tekintetében a BMW az új 3-assal sokat fejlődött, és továbbra is övék a legsportosabb kétliteres dízel, de megtalálhatók a felhozatalban a klasszikus soros hathengeresek is.

Soros elrendezésű motorral áll rajthoz a Toyota luxusmárkája, a Lexus is, ám a korosodó IS csupán benzines motorral rendelhető. A Mercedes C-osztály elsősorban presztízsével és hagyományos kényelmével hódít, de persze nekik is vannak bivalyerős motorjaik.

Valódi prémiummárka a Jaguar is, mely az X-Type-pal veszi fel a versenyt a német vetélytársakkal. Az X-Type a legtöbb konkurensnél exkluzívabb járgány, de tudni kell róla, hogy a lemezruha alatt egy Ford Mondeót kapunk.