A BMW-csoport 2050-re teljesen klímasemlegessé kívánja tenni egész tevékenységét, ez azonban nem megy egy csapásra, és már most is heroikus lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy esély legyen az ambíciózus cél megvalósítására.
Ebben kulcsszerepet játszik a Neue Klasse X, azaz az új generációs iX3, amelyet Debrecenben fog gyártani a BMW. Ami a teljes élettartamára vetített szénlábnyomát illeti, a BMW szerint már 17500-21500 kilométernyi használat után kedvezőbb értéket mutathat fel, mint egy hasonló teljesítményű és méretű, de belső égésű motorral szerelt modell (attól függően, hogy teljes mértékben megújuló forrásból származó energiával, avagy az EU átlagos energiamixével töltik-e az akkuját.)




Az, hogy a villanyautó idővel megelőzi a benzinest, nem váratlan, hiszen használata során nem keletkezik lokálisan szén-dioxid. Az viszont, hogy ez ilyen rövid távon – gyakorlatilag egy év használat alatt – bekövetkezik, azt jelenti, hogy a cég nagyon lecsökkentette a gyártás, illetve a nyersanyagok előállítása során keletkező C02 mennyiségét.
Az utóbbit a rövidebb elmondani: Debrecenben a tervek szerint sem gáz, sem olaj nem ad energiát, kizárólag az elektromosság, ennek pedig akár az egynegyedét a helyi napelempark termeli meg. Egy iX3 legyártása tehát csak 100 kg szén-dioxid kibocsátásával jár, ami kétharmadával kevesebb a BMW egyéb gyárainak a fajlagos emissziójánál.
Ami pedig magát az autót illeti, a 6. generációs akkumulátorok 50 százalékban másodlagos (azaz használt akkumulátorokból visszanyert) kobaltból, lítiumból és nikkelből épülnek fel. Az elektródák gyártásánál megújuló forrásból származó energiát használnak fel – így az 5. generációs akkuhoz képest 42%-kal csökkent az 1 Wh-ra jutó károsanyag-kibocsátás.
A motortér burkolatának és a frunknak (első csomagtartónak) a gyártásánál felhasznált nyersanyagok 30 százaléka a világtengerekből kiemelt műanyag hulladékokból származik, egyes futóműalkatrészek 80, a keréktárcsák pedig 70 százalékban másodlagos (azaz visszanyert) alumíniumból készülnek.
Az ülések és kárpitok PET-ből készülnek, a középkonzolt, a műszerfalat és a padlóburkolatot ugyancsak körkörös gazdálkodásból származó anyagokból gyártják.
Ehhez jön még az új generációs hajtásláncból, valamint a fejlettebb vezérlésből adódó, takarékosabb üzemeltetés, ami a mindennapi használat során csökkenti az emissziókat.




