II. Albert monacói herceg közismerten környezetvédő, a nevét viselő alapítvány 2006 óta igyekszik tenni a fenntartható fejlődésért, támogatja az ökoirányú kutatásokat, fejlesztéseket. Nem csoda, hogy kulcstámogatóként vesz részt az idén 12. alkalommal megrendezett Monaco Energy Boat Challenge elnevezésű rendezvényen, amely az energiatudatos, fenntartható hajózást tűzte zászlajára.

Ezen a tudományos jellegű versenyen döntött meg minden eddigi sebességrekordot az osztrák Frauscher és a Porsche közös fejlesztése, a 850 Fantom névre keresztelt sporthajó.

7 fotó

Az elegáns hajó komplett hajtáslánca a Porsche Macan Turbóból származik – ez a szárazföldön 639 lóerőt, 1130 Nm maximális nyomatékot, 3,3 másodperces 0-100 km/órás gyorsulást jelent (úgy, hogy a Macan indulótömege valahol 2,5 tonna körül van).

Ez a bődületes erő a vízen is dinamikus mozgást biztosít: a Frauscher x Porsche 850 Fantom átlagsebessége a versenye 49,84 csomó volt, ami 93,2 km/órának felel meg. Tizenkét év alatt egyszer sem siklott még ilyen gyorsan villanyhajó ezen a versenyen.

Sebességrekord egy nem hétköznapi járművel 6

Mint az autós gyorsasági rekordoknál, itt is 2 x 1 kilométeres távot futnak meg a résztvevők, és az elért átlagsebesség számít. 

A Monaco Energy Boat Challenge történetének leggyorsabb hajója egyébként megvásárolható, és elvileg ugyanazt tudja, mint a rekorder példány, mivel az teljesen szériaállapotban állt rajthoz.

A Frauscher egy 867 cm hosszú, 249 cm széles hajótestbe építette bele a Porsche Macan Turbo hajtásláncát. Utóbbit természetesen alaposan át kellett alakítani az eltérő teljesítményleadás miatt.

Sebességrekord egy nem hétköznapi járművel 7

A 850 Fantom többféle felépítménnyel várásolható meg, kajüttel vagy anélkül, fedett vagy nyitott fedélzettel.

A hajtáslánc négy üzemmódban használható: ezek a kikötés, a takarékos, a sport és a sport plusz. Utóbbiban éri el csúcssebességét, de ilyenkor nem tart sokáig a móka. Ha komfortosan csordogálunk, akár 100 kilométert is elmegy a hajó egy feltöltéssel, de a 22 csomós (41 km/óra) utazósebességnél már csak 45 kilométerrel számolhatunk.

Szerencsére az akku ugyanolyan gyorsan tölthető, mint eredeti helyén: egyenáramról akár 270, váltóáramról 11 kilowattal veszi fel az energiát.

Sebességrekord egy nem hétköznapi járművel 8

Osztrák kötődésű autógyártó osztrák hajógyártóval közösködik, a svéd pedig svéddel: