Harmadik generációjába lép a Nissan e-Power hajtástechnológiája. Harmadik, igen, mert Európába eleve csak a másodikat hozta el a cég, az eredeti már azelőtt komoly karriert futott be Japánban, hogy a Nissan megpróbálkozott volna vele a külpiacokon.

18 fotó

Aztán Európának is annyira bejött a rendszer, állítja a cég, hogy most kifejezetten az itteni piacokra fejlesztették ki a harmadik kiadást, méghozzá gyakorlatilag tiszta lappal indulva.

Az itt alkalmazott 5-in-1 (öt az egyben) hajtásláncot már két évvel ezelőtt beharangozta a Nissan. A lényeg a moduláris kialakítás, az egyes funkciók közös házon belüli elhelyezése, és ezáltal a korábbinál kompaktabb méret és kiegyensúlyozottabb működés elérése. Számítógépes szimulációkkal demonstrálták, mennyivel kisebb amplitúdójú kilengésekkel rezeg az új egység, mint a régi, ami az élettartamot és a zajszintet is kedvezően befolyásolja.

Erősebb, mégis takarékosabb a Nissan különc hibridje 6

A motorok működés közbeni kilengései, balra az előző, jobbra az új

A legfontosabb fejlesztés, hogy dedikált benzinmotort fejlesztettek az e-Power alkalmazáshoz – olyat, ami 2000-2500/perc környékén különösen takarékosan, csendesen, erősen mozog. Ezért nincs benne változó sűrítés, mint korábban, az örvényképzést viszont erre a fordulatszám-tartományra optimalizálhatták. Az eredmény: kiemelkedően kedvező, 42%-os termikus hatásfok.

Erősebb, mégis takarékosabb a Nissan különc hibridje 7

Ami a fogyasztást illeti, autópályán 14, átlagosan 16 százalékos csökkentést számolt a gyártó. A 4,5 literes fogyasztás 100 km-en, és hozzá a korábbival megegyező 140 kW (190 LE) rendszerteljesítmény meglehetősen jól hangzik. Van viszont egy sport üzemmód, ahol extra 11 kW-ot (15 LE) kapunk, és ezzel, meg a maximális nyomaték emelkedésével 7,6 másodpercre szorítható le a 0‒100 km/órás gyorsulás ideje – alapértelmezésben ugyanúgy 7,9 mp a szintidő, mint az előző generációnál.

Erősebb, mégis takarékosabb a Nissan különc hibridje 8

A légellenállást is csökkentették

WLTP-norma szerint 1200 kilométert tudunk megtenni az autóval, de ennél is érdekesebb, hogy a német autóklub, az ADAC mérési szabványa szerint autópályán, egyenletes 130 km/órával haladva is 1000 kilométer fölötti a hatótávolság. A generátor lineáris erőkifejtése révén még inkább villanyautós a vezetési élmény, a zajszint pedig az egyéb fejlesztésekkel együtt akár 5,6 dB-lel csökkent az előző e-Power Qashqaihoz képest. A megnövelt szervizintervallum már csak hab a tortán.

Erősebb, mégis takarékosabb a Nissan különc hibridje 9

Az új hajtáslánc a Qashqai után más modellekben is megjelenik, de ne szaladjunk előre. A frissített SUV idén szeptembertől rendelhető Európa-szerte, az árak még nem ismertek.